12 reguli ale etichetei de afaceri pe care mulți le încalcă fără să știe. Tu le cunoști?

17 Mart. 2021, 14:35
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
17 Mart. 2021, 14:35 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Dacă faci parte din mediul business sau pur și simplu vrei să-ți dezvolți nivelul de cultură generală ia în considerare aceste reguli de etichetă, pe care mulți le ignoră.

1. Salută

Acest lucru este nu numai politicos, ci și util în stabilirea unei relații bune. Un simplu salut poate fi suficient sau puteți adăuga și un zîmbet. Dacă doriți să mai adăugați câteva cuvinte puteți complimenta sau comenta împrejurimile: vremea, biroul sau o carte pe biroul unui coleg.

Pentru a continua conversația, puneți întrebări deschise. Totușu, dacă vedeți că persoana se grăbește sau nu are chef să vorbească acum, este mai bine să nu insistați.

2. Strânge mâna și privește în ochi

Strângerea mâinii este un gest universal de salut într-un mediu de afaceri. Ar trebui să fie moderat puternic, aceasta este considerată o caracteristică pozitivă. În timpul strângerii de mână, se recomandă să privești în ochi, altfel poate părea că persoana ascunde ceva. Totuși, în situația actuală evitați strângerile de mână.

3. Fii atent la nume

În timpul întâlnirilor, ar trebui să asculți cu atenție modul în care persoana se prezintă. Dacă nu ai putut auzi sau înțelege cum se pronunță numele său, este mai bine să recunoști sincer și să-i ceri să o repete. Cel mai probabil, dacă numele interlocutorului este neobișnuit sau greu de pronunțat, el este deja obișnuit cu asta.

4. Prezintă interlocutorii

Dacă începeți o conversație cu cineva, iar cu tine mai este o persoană necunoscută pentru interlocutor, asigurați-vă că îl prezentați. Pe lângă nume mai poți adăuga și ocupația persoanei respective. În acest mod veți face persoana de alături să se simtă mai confortabil.

5. Verifică erorile din mesaj înainte de a-l trimite 

O parte semnificativă a comunicării de afaceri are loc acum în scris și fiecare mesaj formează o opinie despre expeditor ca profesionist. Prin urmare, trebuie să fii atenți la ceea ce ai scris și să verifici erorile și greșelile din text înainte de a-l trimite. Acest lucru va ajuta la evitarea situațiilor neplăcute și a neînțelegerilor.

6. Respectă timpul altcuiva

Încercați să ajunți mereu la timp, iar în cazul în care întârzii este recomandat sî avertizezi persoana respectivă. Regula se referă și la termenele limită. Dacă observi că nu reușești să închei proiectul, anunță superiorii și colegii.

7. Păstrează locul de muncă curat

Starea sa afectează imaginea profesională a unui angajat individual, iar dacă locul de muncă este văzut de clienți, atunci imaginea întregii companii. Ai grijă ca totul să fie aranjat, va fi mai ușor și pentru tine să găsești ceva mult mai rapid.

8. Nu vorbi prea mult despre viața personală, dar nici nu fi prea închis

Nu lumea din birou trebuie să știe despre problemele personale din viața ta sau despre petrecerea nebună pe care cineva a organizat-o în weekend. De asemenea, evită și subiectele care pot provoca multe controverse, cum ar fi religia și politica.

În cazul în care nu spui nimic despre tine, arată ca aroganță. O opțiune bună ar fi să  împărtășiți hobby-urile (fără detalii inutile) sau impresiile dintr-o călătorie recentă sau filme, cărți.

9. Ia în considerare stilul de lucru al altora

Unora le place să lucreze în tăcere deplină, în timp ce alții se bucură de muzică tare. În aceste cazuri, ar trebui să respecți și nevoile colegilor. De exemplu, dacă aveți nevoie de muzică pentru a vă concentra, puneți căști și dacă trebuie să aprindeți sau să stingeți luminile, întrebă mai întâi și colegii.

10. Nu vorbi prea tare

Nu uita că în jurul tău persoanele lucrează și nu este ok să îl deranjezi.

Realitatea Live

14 Ian. 2025, 17:10
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  bani.md
14 Ian. 2025, 17:10 // Uncategorized //  bani.md

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) a organizat prima ședință din acest an în format de dialog public-privat, dedicată măsurilor de suport pentru antreprenori în contextul situației energetice. Acest eveniment, desfășurat pe platforma Dialogului Pro-Industrie al CCI a RM, vine să răspundă celor mai actuale provocări pentru mediul de afaceri, și a avut ca scop prezentarea măsurilor de sprijin din partea statutului în contextul situației energetice.

Președintele CCI a RM, Sergiu Harea, a menționat că, în urma numeroaselor solicitări din partea companiilor, Camera a inițiat, începând cu 1 ianuarie, mai multe discuții cu cabinetul  prim-ministrului și a  prezentat o serie de propuneri concrete pentru sprijinirea sectoarelor afectate, precum industria alimentară și de procesare, industria ușoară și industriile orientate spre export.

În cadrul ședinței Dumitru Alaiba, viceprim-ministru, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării precum și Viorel Garaz, secretar de stat în cadrul aceluiași minister, au prezentat antreprenorilor măsurile de sprijin oferite de stat în contextul situației energetice.

Astfel, peste 170 de antreprenori din toate regiunile țării, conectați online și prezenți fizic la ședință, au fost informați despre programul de compensații la energia electrică destinat agenților economici.

Acest program prevede compensarea a până la 50% din creșterea tarifului la energia electrică pentru o perioadă de 3 până la 6 luni, în funcție de resursele disponibile și necesități. Potrivit Viceprim-ministrului Dumitru Alaiba, sprijinul va fi acordat pentru aproximativ 10.000 de companii, în special celor din sectoarele de producție a alimentelor, cum ar fi laptele, carnea, ouăle și pâinea. Totodată, programul va fi extins către alte industrii esențiale, precum producția de încălțăminte, îmbrăcăminte, mobilă și componente electrice.

Acele sectoare care creează locuri de muncă și oferă oamenilor o sursă de trai aici, acasă, trebuie să fie capabile să concureze nu doar pe piața internă, ci și pe cea externă, menținându-și competitivitatea. Din acest motiv, este esențial să vă sprijinim în procesul de adaptare. În ultima perioadă, asistăm la o reconfigurare a economiei, iar noi lucrăm treptat pentru a o alinia regulilor de joc recunoscute și acceptate la nivel global. Pentru a susține antreprenorii noștri, vom lansa acest mecanism de compensare a costurilor cu energia electrică pentru următoarea perioadă de 3-6 luni”, a declarat Viceprim-ministrul Dumitru Alaiba.

De asemenea în cadrul sedintei Viorel Garaz, secretar de stat Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării  a  prezentat primul mecanism de ajutor de stat dedicat investițiilor, care include:

  • Schema de ajutor de stat regional pentru investiții realizate în Republica Moldova;
  • Schema de ajutor de stat regional pentru întreprinderile din zonele economice libere.

Prin acest program, antreprenorii vor beneficia de restituirea a până la 60% din investițiile realizate pentru extinderea și dezvoltarea afacerilor, dintre care:

  • 25% reprezintă granturi nerambursabile;
  • 75% reprezintă scutiri de 50% la impozitul pe venit.

Președintele CCI a RM, Sergiu Harea, a încurajat antreprenorii să investească în eficiența energetică, subliniind importanța programului EUREM, organizat anual din 2011 în colaborare cu Camera de Comerț din Potsdam (Germania). Acest program de instruire standardizat în domeniul eficienței energetice face parte din rețeaua europeană pentru managerii energetici.

Pe parcursul discuțiilor, participanții au adresat întrebări relevante despre implementarea măsurilor de sprijin și au venit cu propuneri concrete pentru a reduce impactul negativ asupra producătorilor.

Această ședință subliniază angajamentul CCI a RM de a facilita un dialog deschis și constructiv între autorități și mediul de afaceri. În 2025, Camera de Comerț planifică organizarea mai multor evenimente de informare și promovare a producătorilor autohtoni, pentru a susține dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova.

Această sesiune face parte din campania de informare desfășurată de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, în cadrul proiectului „Moldova ASSIST: Îmbunătățirea accesului la servicii publice de calitate și a coeziunii sociale”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de People in Need Moldova.

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală