Ce este gândirea flexibilă și de ce antreprenorii trebuie să o implementeze. Cum o dezvolți

10 Mart. 2021, 07:00
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Fetco Veronica
10 Mart. 2021, 07:00 // Oameni şi Idei //  Fetco Veronica

Gândirea flexibilă este indispensabilă pentru a avea succes în momente dificile.

Gândirea flexibilă este capacitatea de a evalua faptele și circumstanțele existente și de a schimba ceva în strategia de comportament pentru a prospera în aceste circumstanțe. Acest tip de gândire poate fi definit și ca abilitatea de a profita de moment, de a învăța din eșec și de a schimba cursul pentru a merge mai departe. S-ar putea spune chiar că este o abilitate cheie pentru lideri. Vă permite să luați decizii bune și să faceți față problemelor complexe.

Gândirea flexibilă este compusă din 4 componente de bază:

1. Capacitatea de a anticipa viitoarele nevoi, tendințe și oportunități.

2. Abilitatea de a formula aceste nevoi pentru ca echipa să le înțeleagă.

3. Adaptarea la noi condiții, ceea ce duce la învățarea constantă și ajustarea acțiunilor lor.

4. Transparența luării deciziilor și deschiderea către feedback.

Beneficiile gândirii flexibile:

Nimic nu durează la nesfârșit. Vremurile se schimbă, iar companiile se schimbă odată cu ele. Pentru a fi un antreprenor de succes, trebuie să vă adaptați. Această abilitate este deosebit de valoroasă în timpul crizelor, când situația devine incertă și volatilă, nu există suficiente informații și este necesar un răspuns rapid.

Pentru a lua decizia corectă într-o perioadă dificilă, aveți nevoie de capacitatea de a vă „îndepărta” de circumstanțele în care vă aflați și de a privi totul de departe. Autorul conducerii Ronald Heifetz îl numește „a urca pe balcon și a-i privi pe dansatori de sus”. Această tehnică vă ajută să creați distanță între dvs. și situație și să înțelegeți ce se întâmplă în afara câmpului vizual normal.

Problema este că crearea acestei distanțe într-o situație de criză pare deseori imposibilă. Când vă confruntați cu noi dificultăți în fiecare zi, vă scufundați complet în lupta cu ele și nu vedeți altceva. Dar tocmai atunci este deosebit de important să nu te bazezi pe abordări vechi, ci să cauți noi căi.

Cum dezvolți gândirea flexibilă?

1. Fii atât participant, cât și observator

După cum spune Heifetz, conducerea este arta improvizației. Un antreprenor trebuie să se întoarcă constant de la „balcon” la „ringul de dans” și să revină, lună de lună, an de an. Pentru că într-o zi planul de acțiune pe care l-ați ales poate funcționa, iar a doua zi puteți găsi consecințe neprevăzute ale deciziilor pe care le-ți luat și va trebui să începeți de la căpat, cu un alt plan.

Oprește-te periodic și privește în jurul tău. Urmărește și ascultă. Dacă vă concentrați prea mult pe strategiile din trecut, veți pierde șansa de a deveni inovativ.

2. Evaluează constant rezultatele acțiunilor tale

Acesta oferă posibilitatea de a vă ajusta următorii pași, ceea ce este deosebit de important pentru gândirea flexibilă. De exemplu, în timpul pandemiei coronavirusului, mulți au trecut la munca la distanță, respectiv condițiile și nevoile angajaților s-au schimbat. Într-o astfel de situație, este mai important ca niciodată să monitorizăm modul în care reacționează la noile abordări de lucru și să reconstruiască în funcție de rezultatele observației.

Evaluându-vă în mod regulat acțiunile și rezultatele, vă adaptați mai repede la condițiile în schimbare.

3. Recunoaște greșelile și învață din ele

În perioadele dificile, majoritatea nu-și asumă dificultățile cu care se confruntă compania și o transferă pe altcineva. Dacă credeți că greșelile reflectă doar lipsa de experiență, nu lipsa de abilități, acestea nu vă vor opri, ci vor fi o oportunitate de a crește și de a deveni mai buni.

Fii deschis, răspunde la întrebări, admite că ai greșit, cere iertare – aceasta nu înseamnă să fii slab, din contra te va  ajuta să devii mai bun și mai de încredere.

4. Construiește încredere în echipă

Discutați deschis cu membrii echipei despre care dintre metodele alese funcționează și care nu. Acesta este secretul colaborării de succes, care, în același timp, va ajuta la identificarea modalităților de rezolvare a problemelor complexe.

Nu vă fie teamă să recunoașteți că unele dintre decizii nu au fost perfecte. Francitatea creează siguranță psihologică și comportament de învățare în echipe. Un mediu sigur din punct de vedere psihologic este vital pentru un răspuns eficient la o criză. În acest mediu, angajații știu că la locul de muncă pot exprima idei, pune întrebări, împărtăși îngrijorări și admite greșeli. Și știu că contribuția lor este apreciată.

Ascultând punctele de vedere ale altor persoane, puteți crea distanța necesară pentru a vedea situația din exterior.

Realitatea Live

26 Iul. 2021, 15:14
 // Categoria: Slider // Autor:  Dumitrita Culiuc
26 Iul. 2021, 15:14 // Slider //  Dumitrita Culiuc

Echipa internațională EastFruit a efectuat un audit al departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău. Auditul a fost efectuat simultan și în conformitate cu aceeași metodologie ca și în alte țări ale proiectului, scrie eastfruit.com.

În acest articol este prezentată o analiză detaliată a situației cu comerțul cu fructe și legume în lanțurile de supermarketuri din capitală. În total, au fost analizate 20 de supermarketuri, inclusiv lanțuri naționale și locale: FIDESCO, LINELLA, KAUFLAND, FAMILY MARKET, METRO Cash & Carry (în continuare METRO), NR1, VELMART, FOURCHETTE și GREEN HILLS. Au fost analizate câte cel puțin două magazine, iar din lanțurile naționale câte trei sau mai multe.

Scurte concluzii și reguli de monitorizare

La Chișinău, pe parcursul anului care a trecut de la ultima monitorizare, există mai multe poziții de legume și fructe proaspete pe rafturile supermarketurilor (creșterea cantitativă a fost de aproximativ 18%). În același timp, volumul comercializabil de ierburi proaspete, produse de sezon și fructe exotice a crescut considerabil. În unele lanțuri s-au găsit produse de calitate scăzută, chiar și sezoniere.

Cu toate că, astfel de analize se realizează deja de câțiva ani, multe aspecte nu s-au schimbat. În mai multe lanțuri de supermarketuri, departamentul de fructe și legume este amplasat haotic, iar în unele, aceste departamente sunt adiacente departamentelor de produse chimice de uz casnic și produse de igienă.

În ultimul an, în lanțurile (FIDESCO și VELMART), starea departamentelor de fructe și legume s-a deteriorat, ca urmare, în urma rezultatelor auditului, acestea au fost identificate de noi în așa-numitele. segment nedorit, în care se află alte două rețele începând cu 2020.

În același timp, vom compara și situația cu comerțul cu legume și fructe din supermarketurile din Chișinău cu aceeași perioadă a anului trecut.

Apoi, vă sugerăm să vă familiarizați cu situația cu comerțul cu amănuntul al legumelor și fructelor proaspete din Chișinău în detaliu, pentru fiecare dintre criteriile de evaluare, și să afișați și ratingul general.

1. Sortiment de fructe și legume proaspete

La evaluarea supermarketurilor din Chișinău după criteriul „gamei de produse” din departamentele de fructe și legume, au fost relevate modificări în comparație cu situația de anul trecut. În general, gama de produse a acestor departamente s-a extins cu aproximativ 18%. Numărul de ierburi proaspete, produse de sezon și fructe exotice a crescut în mod semnificativ.

Liderul ratingului conform acestui criteriu a fost rețeaua METRO, care a crescut de la a doua poziție (2020) la prima (2021), la egalitate cu rețeaua KAUFLAND – în 2020 a ocupat prima poziție în rating.

Pe lângă cel mai mare sortiment de produse tradiționale din fructe și legume, METRO are un departament de produse exotice, care înlocuiește departamentul de produse ECO vara (funcționează toamna și primăvara). Iar produsele de sezon sunt prezentate într-un format atractiv.

S-au realizat progrese semnificative datorită creșterii pozițiilor gamei de produse.

 

Pe ultimele poziții se situează FIDESCO și FAMILY MARKET, care au ocupat același loc anul trecut.

În diferite lanțuri de supermarketuri din Chișinău, sortimentul de fructe și legume (și nu numai pe baza numărului de articole de bază) a variat destul de semnificativ. Aproape fiecare lanț se concentrează în mod clar pe o anumită categorie de clienți – în funcție de puterea lor de cumpărare și de preferințele consumatorilor. De asemenea, s-a remarcat faptul că, în unele rețele, administrația încă nu acordă prea multă importanță acestor departamente. Ca urmare, produsele de pe rafturi pot fi plasate aleatoriu, regulile de afișare și „vecinătatea” optimă a produselor nu sunt luate în considerare.

2. Prospețimea fructelor și legumelor prezentate

În mod surprinzător, în iulie 2021, doar lanțul FOURCHETTE era pe primul loc în clasamentul calității fructelor și legumelor, care se afla în penultima poziție în aceeași perioadă a anului trecut. La momentul auditului, nu s-au observat încălcări grave în magazinele acestor lanțuri, sau s-au observat doar abateri minore care nu au afectat percepția calității produsului.

Cu toate acestea, nu este deloc surprinzător faptul că, la fel ca anul trecut, lanțurile VELMART și GREEN HILLS ocupă din nou ultimul loc în calitatea produselor.

Cele mai mari abateri de la standardele de calitate dorite pentru produsele din fructe și legume oferite în lanțurile de supermarketuri au fost observate în grupul de legume pentru produse de bază precum cartofi, morcovi și ardei grași; în grupul de fructe – rodie, clementine, kaki, precum și mere și struguri de masă.

3. Calitatea departamentului de legume și fructe proaspete

Liderul ratingului de la Chișinău în ceea ce privește calitatea departamentului de fructe și legume este încă lanțul KAUFLAND. Rețeaua METRO își păstrează, de asemenea, pozițiile, care în 2020 a efectuat lucrări de reconstrucție reamenajare a departamentelor de fructe și legume, care au avut un efect pozitiv asupra poziției METRO pe piață și în acest rating.

Din păcate, există câteva lanțuri în care produsele alimentare sunt plasate aproape de produsele chimice de uz casnic sau produsele de igienă, ceea ce este inacceptabil.

Nivelul conținutului informațional este încă destul de scăzut în lanțurile de supermarketuri din Chișinău. Țara de origine și alți parametri importanți nu sunt adesea indicați pe etichete. Adică, consumatorul poate evalua „cu ochiul” doar dacă acestea sunt produse locale sau importate. Prin urmare, chiar și o promovare și o personificare minimă a produselor locale oferă întotdeauna un rezultat foarte bun sub forma unei creșteri a vânzărilor. În iulie 2021, nu s-au văzut încă îmbunătățiri majore în acest domeniu. Prin urmare, trebuie de subliniat faptul că toate lanțurile de supermarketuri trebuie să îmbunătățească starea lucrurilor în conformitate cu acest criteriu – pentru a plasa etichete de preț și etichete lizibile cu cele mai complete informații despre produs.

4. Prețul general pentru fructe și legume

Cele mai mici prețuri la legume și fructe se găsesc încă în lanțul de supermarketuri NR1, care în iulie 2021 (din perioada de audit anterioară) continuă să fie lider în clasament după acest criteriu.

Lanțul FIDESCO a devenit anti-lider al ratingului conform acestui criteriu, în această rețea s-au înregistrat cele mai mari prețuri pentru toate categoriile de fructe și legume.

Trebuie remarcat faptul că multe lanțuri de supermarketuri din Chișinău oferă, printre altele, fructe și legume importate, ceea ce, în unele cazuri, afectează puternic nivelul general al prețurilor.

În continuare, propunem să luăm în considerare evaluarea generală, luând în considerare toate evaluările lanțurilor de supermarketuri pentru fiecare dintre criteriile de evaluare de mai sus, și, de asemenea, să comparăm situația cu o monitorizare similară din iunie 2020.

Evaluare generală

Pe baza evaluărilor lanțurilor de supermarketuri în conformitate cu patru criterii principale (sortimentul de produse, calitatea acestora, calitatea departamentului de produse și prețurile generale pentru principalele de fructe și legume), a fost obținut ratingul general al lanțurilor de supermarketuri.

Rețeaua METRO a devenit lider în iulie 2021, la fel ca în auditul anterior din martie 2021. Această rețea în 2019 a fost pe locul 3, în 2020 a fost pe locul 2, adică s-a deplasat în mod constant spre vârf și încă se menține. Lanțul METRO a ocupat primul loc în clasament la categoria „gama de produse”.

În 2021, rețeaua KAUFLAND a scăzut de pe primul loc, unde era în 2020, pe locul al doilea, pierzând poziția lanțului METRO. În ceea ce privește calitatea produselor, calitatea departamentului și gama de produse, KAUFLAND este încă în grupul lider, la fel ca METRO, dar lanțul a pierdut puncte în categoria prețurilor.

În ciuda creșterii în unele dintre categoriile enumerate mai sus, KAUFLAND nu a reușit să mențină primul loc în acest clasament din cauza categoriei de preț.

În plus, a doua poziție o ia lanțul NR1, care, fiind lider în ceea ce privește prețurile, ocupă a doua poziție în ceea ce privește sortimentul, dar pierde puncte pentru calitatea departamentului.

A treia poziție în clasament este încă ocupată de rețeaua LINELLA, așa cum a fost anul trecut pentru aceeași perioadă. În ceea ce privește calitatea produselor, acest lanț a scăzut o poziție comparativ cu anul trecut, dar nu au existat modificări vizibile în alte criterii.

Lanțurile de supermarketuri FOURCHETTE și GREEN HILLS se află pe locul patru în clasament, care a fost ocupat de lanțul VELMART în iunie 2020. În 2021, FOURCHETTE arată îmbunătățiri în performanță, în special în ceea ce privește calitatea produselor, în timp ce GREEN HILLS arată îmbunătățiri în calitatea departamentelor.

Urmează lanțul VELMART, care și-a pierdut pozițiile în clasament, în principal din cauza prețurilor la produse. Rețeaua FIDESCO a pierdut două poziții și a devenit astfel penultima în clasament – acesta este pe același loc pe care îl ocupă în auditul din noiembrie 2020, pierzând în principal puncte în categoriile de preț și puțin în calitatea departamentului de produse proaspete. În timpul monitorizării, au fost dezvăluite doar câteva fapte de încălcare a cerințelor privind calitatea produsului, iar în termeni cantitativi, fructele cu defecte s-au ridicat la aproximativ 3% din toate produsele din fructe și legume prezente pe rafturile FIDESCO.

FAMILY MARKET ocupă din nou ultima poziție din rating fără modificări. Conform criteriilor de evaluare, acest lanț a fost inferior tuturor concurenților, în special în ceea ce privește gama de produse proaspete, prețurile și calitatea departamentului.

Evaluarea departamentelor de fructe și legume din supermarketuri pe baza rezultatelor unui audit independent realizat de EastFruit este un bun barometru al stării activității supermarketurilor în ansamblu, deși se referă direct doar la comerțul cu fructe și legume în lanțuri. La urma urmei, departamentele de producție sunt factorul cheie pentru un lanț de supermaerketuri astăzi, influențând poziționarea acestuia, fluxul de clienți și dimensiunea verificării medii. În consecință, din nou lanțurile VELMART și FIDESCO, dar mai ales rețeaua FAMILY MARKET, ar trebui să acorde mai multă atenție dezvoltării comerțului cu fructe și legume în magazinele lor, dacă vor să își asigure afacerea în viitor.

Poziționarea lanțurilor de supermarketuri în Chișinău

Aceasta este situația din matricea supermarketurilor din Chișinău în iulie 2021.

Există două lanțuri în segmentul optim pentru categoria comerțului cu fructe și legume din Chișinău. Compania din segmentul Optimum al acestor supermarketuri a fost formată din lanțul NR1, care în 2020 se afla în același loc. Lanțul de supermarketuri METRO a ocupat cea mai interesantă și echilibrată nișă a afacerii cu amănuntul din Moldova. Mai mult, METRO se află într-o poziție mult mai bună în acest segment decât NR1.

În capitala Moldovei, ca și anul trecut, lanțul KAUFLAND rămâne un supermarket clasic premium.

FAMILY MARKET, FIDESCO și lanțurile de supermarketuri VELMART sunt cele mai profunde din segmentul „nedorit”. Cel mai surprinzător lucru este direcția lanțurilor FIDESCO și VELMART de la segmentul de reduceri la segmentul nedorit. FAMILY MARKET este aici de ceva timp, ceea ce poate afecta veniturile acestei afaceri. Rețeaua FOURCHETTE se află aproximativ în aceeași situație, care are o situație puțin mai bună. Pentru a cumpăra legume și fructe, consumatorii nu au niciun motiv special pentru a vizita în mod intenționat magazinele acestor lanțuri.

Lanțul GREEN HILLS este un discounter clasic care s-a îndreptat puțin spre segmentul „nedorit”. Lanțul stabilește prețuri mici pentru produse, acordând mai mai puțină atenție calității produselor și calității departamentelor de fructe și legume.

Auditul este util pentru fiecare rețea, deoarece vă permite să vedeți lacune și perspective pentru îmbunătățirea performanței afacerii.

 
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală