1,3 miliarde de dolari, în derivă: Rusia nu mai poate vinde petrolul sancționat

05 Mart. 2025, 09:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
05 Mart. 2025, 09:37 // Actual //  Ursu Victor

Noile sancțiuni impuse de administrația Joe Biden împotriva industriei petroliere rusești nu au blocat complet exporturile de țiței din porturile rusești, dar au afectat elementul esențial: vânzarea și descărcarea acestuia în porturile cumpărătorilor. Drept urmare, Rusia se confruntă cu un exces de petrol necomercializat, în valoare de aproximativ 1,3 miliarde de dolari, care rămâne stocat pe tancurile petroliere aflate în derivă pe mare, scrie Bloomberg.

India a oprit complet importurile de petrol provenit din Arctica și de la proiectele Sakhalin-1 și Sakhalin-2, deoarece navele utilizate pentru transportul acestuia au fost incluse pe lista sancțiunilor. De asemenea, India refuză să preia orice petrol care, pe parcursul transportului, a fost încărcat pe nave afectate de sancțiuni. Potrivit Bloomberg, și unele rafinării chineze au început să limiteze importurile de petrol rusesc din cauza restricțiilor impuse de SUA.

Cu toate acestea, volumul total al petrolului exportat pe cale maritimă din Rusia a crescut cu 20% în săptămâna încheiată pe 2 martie, ajungând la 3,53 milioane de barili pe zi, după un declin de 18% în săptămâna anterioară. Media pe patru săptămâni a urcat la 3,09 milioane de barili pe zi.

În ciuda acestui avans, aproximativ 7,7 milioane de barili de petrol din proiectele Sakhalin sunt blocați pe tancuri petroliere care plutesc în derivă de mai bine de două săptămâni – o perioadă mult mai lungă decât timpul normal de livrare, care era de aproximativ șapte zile înainte de sancțiuni. În plus, 12 milioane de barili de petrol din Arctica sunt deja de peste o lună pe mare, mult peste planificările inițiale.

În total, volumele de petrol blocate pe aceste tancuri, care au devenit de facto depozite plutitoare, echivalează cu aproape șase zile și jumătate din exporturile maritime zilnice ale Rusiei. Aceasta înseamnă că Rusia a pierdut oportunitatea de a încasa aproximativ 1,35 miliarde de dolari, sumă corespunzătoare valorii petrolului exportat pe mare într-o săptămână.

Înainte de impunerea sancțiunilor din 10 ianuarie, India era principalul cumpărător al petrolului rusesc din Arctica, reprezentând aproximativ 60% din aceste exporturi (echivalentul a 64 de milioane de barili în 2023). În primele nouă luni ale anului 2024, India a importat aproximativ 14 milioane de barili de petrol Sokol de la Sakhalin-1, adică aproape 30% din totalul exporturilor acestui proiect. Totuși, în ultimul trimestru al anului trecut, acest comerț a scăzut semnificativ, iar după 10 ianuarie 2024, niciun tanc petrolier care a preluat țiței din Arctica nu a reușit să descarce marfa în India.

Din cele 19 transporturi de petrol din Sakhalin, doar cinci au ajuns la destinație, dintre care trei au fost descărcate în rezervoarele din portul Yangshan, lângă Shanghai. Acest port nu este conectat direct la nicio rafinărie, ceea ce sugerează că operațiunea ar putea avea ca scop mascarea originii reale a petrolului rusesc.

Un caz notabil este cel al unui supertanc petrolier care a fost încărcat în februarie cu 2 milioane de barili de petrol Sokol de pe nave sancționate. Acesta nu a fost acceptat în portul chinezesc Yantai și acum plutește în derivă, fără o destinație clară.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO