China domină piața auto din Rusia: aproape 70% din vânzări sunt ale brandurilor chineze

29 Nov. 2024, 15:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Nov. 2024, 15:15 // Actual //  Ursu Victor

Brandurile auto chineze controlează aproape 70% din piața de autoturisme noi din Rusia, conform datelor pentru anul 2024. Artiom Sokolov, șeful echipei de analiști din cadrul „Avito Auto”, a declarat că cota lor s-a stabilizat la 68%, un trend ce reflectă dominanța acestora pe piața auto rusă, notează „Vedomosti. Gorod”.

Autoturismele rusești dețin 22% din vânzările totale pe platforma „Avito Auto”. Modelele chinezești, precum Geely și Haval Jolion, sunt în competiție directă pentru atenția cumpărătorilor.

Conform agenției de analiză „Avtostat”, în primele 10 luni ale anului, brandul rusesc Lada ocupă prima poziție pe piața de autoturisme noi, cu o cotă de 27,25%. Totuși, șapte din primele zece cele mai vândute mărci sunt chinezești, printre care Haval (12,08%), Chery (10,07%) și Geely (9,8%). În total, mașinile chinezești reprezintă 47,35% din piață, în creștere față de 42,54% în aceeași perioadă din 2023.

Exportul de automobile chineze către Rusia a crescut de peste șapte ori în 2023, ajungând la 11,5 miliarde de dolari.

Conform „Avtostat”, vânzările de autoturisme noi în Rusia au crescut cu 59,8% în primele 10 luni ale anului 2024. În segmentul de mașini second-hand, oferta de pe „Avito Auto” a crescut cu 35% față de anul trecut. Cumpărătorii preferă mașinile japoneze (21%), germane (17%) și sud-coreene (15%).

Totuși, vicepreședintele AvtoVAZ, Dmitri Kostromin, a avertizat că 89% din cheltuielile pentru achiziția de autoturisme noi ajung în China. Brandul Lada reprezintă doar 11% din valoarea totală a pieței, ceea ce înseamnă că majoritatea banilor sunt direcționați către economia chineză.

În 2023, AvtoVAZ a vândut 350.000 de mașini și speră să ajungă la 500.000 de unități în 2024. Totuși, Kostromin a subliniat că producătorii chinezi beneficiază de subvenții masive și reduceri care pot ajunge până la 1 milion de ruble pe unitate.

După retragerea companiilor internaționale de pe piața rusă în urma războiului din Ucraina, doar 14 branduri auto au rămas active în Rusia, dintre care 11 sunt chinezești.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Apr. 2025, 14:06
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Apr. 2025, 14:06 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să repete scenariul din iarna trecută, când întârzierea achizițiilor de gaze naturale a dus la scumpiri considerabile pentru consumatori. Deși problema a fost discutată oficial încă din 3 decembrie 2024, când Parlamentul a cerut elaborarea unui plan național de achiziții în termen de 60 de zile, până în prezent nu există niciun rezultat concret, iar Guvernul nu a anunțat nici graficul, nici responsabilul, nici începutul efectiv al achizițiilor, potrivit declrației Blocului „Împreună”

În plus, Planul de măsuri privind independența energetică, aprobat recent de Executiv, nu menționează deloc subiectul achiziției gazelor, în ciuda importanței sale pentru securitatea energetică a țării.

Amintim că, în 2023, întârzierea procurării gazului a dus la majorarea tarifelor, costurile fiind suportate direct de populație. Deși premierul Dorin Recean a cerut public demiterea lui Vadim Ceban, șeful Moldovagaz, pentru gestionarea defectuoasă a situației, acesta se află în continuare în funcție.

Conform Legii gazelor naturale, Guvernul este responsabil de asigurarea securității energetice și a aprovizionării cu gaze, însă lipsa de acțiune concretă sporește riscul ca Moldova să se confrunte din nou cu crize de aprovizionare și tarife explozive în iarna 2025.

În acest context, Blocul Împreună vine cu un pachet de 7 măsuri urgente care vizează profesionalizarea și transparența achizițiilor de gaze: transferul responsabilității achiziției de la Moldovagaz la Energocom, companie de stat cu reputație mai bună și capacitate financiară mai mare, elaborarea de către Guvern a unui plan clar de achiziții pentru sezonul rece, cu grafic lunar/trimestrial, stocuri și contracte forward, după modelul UE, monitorizare lunară de către Guvern și ANRE a implementării planului de achiziții.
Aprobarea de către furnizorii reglementați (Energocom, Moldovagaz) a procedurilor de achiziție, cu transparență și criterii conforme pieței bursiere, audit extern asupra sistemului informatic de licitație al Energocom, pentru a elimina suspiciunile de manipulare sau favorizare a ofertelor, elaborarea unui regulament intern clar la Energocom, pentru a preveni orice formă de intervenție sau întârziere a ofertelor transmise prin serverul licitațiilor și transferul întreprinderilor energetice de stat în subordinea Ministerului Energiei, pentru a spori responsabilitatea și eficiența decizională în sector.