Brandurile auto chineze controlează aproape 70% din piața de autoturisme noi din Rusia, conform datelor pentru anul 2024. Artiom Sokolov, șeful echipei de analiști din cadrul „Avito Auto”, a declarat că cota lor s-a stabilizat la 68%, un trend ce reflectă dominanța acestora pe piața auto rusă, notează „Vedomosti. Gorod”.
Autoturismele rusești dețin 22% din vânzările totale pe platforma „Avito Auto”. Modelele chinezești, precum Geely și Haval Jolion, sunt în competiție directă pentru atenția cumpărătorilor.
Conform agenției de analiză „Avtostat”, în primele 10 luni ale anului, brandul rusesc Lada ocupă prima poziție pe piața de autoturisme noi, cu o cotă de 27,25%. Totuși, șapte din primele zece cele mai vândute mărci sunt chinezești, printre care Haval (12,08%), Chery (10,07%) și Geely (9,8%). În total, mașinile chinezești reprezintă 47,35% din piață, în creștere față de 42,54% în aceeași perioadă din 2023.
Exportul de automobile chineze către Rusia a crescut de peste șapte ori în 2023, ajungând la 11,5 miliarde de dolari.
Conform „Avtostat”, vânzările de autoturisme noi în Rusia au crescut cu 59,8% în primele 10 luni ale anului 2024. În segmentul de mașini second-hand, oferta de pe „Avito Auto” a crescut cu 35% față de anul trecut. Cumpărătorii preferă mașinile japoneze (21%), germane (17%) și sud-coreene (15%).
Totuși, vicepreședintele AvtoVAZ, Dmitri Kostromin, a avertizat că 89% din cheltuielile pentru achiziția de autoturisme noi ajung în China. Brandul Lada reprezintă doar 11% din valoarea totală a pieței, ceea ce înseamnă că majoritatea banilor sunt direcționați către economia chineză.
În 2023, AvtoVAZ a vândut 350.000 de mașini și speră să ajungă la 500.000 de unități în 2024. Totuși, Kostromin a subliniat că producătorii chinezi beneficiază de subvenții masive și reduceri care pot ajunge până la 1 milion de ruble pe unitate.
După retragerea companiilor internaționale de pe piața rusă în urma războiului din Ucraina, doar 14 branduri auto au rămas active în Rusia, dintre care 11 sunt chinezești.