Asociațiile Patronale din domeniul transportului rutier reprezentate în Consiliul Consultativ al Ministerului Economiei și Infrastructurii solicită ajutor de la autorități pentru a implementa măsuri de redresare a sectorului după criza de coronavirus. În acest sens ei au lansat un apel public demnat de mai multe asociații de transport.
Astfel, transportatorii spun că criza de coronavirus au afectat semnificativ această ramură a economie.
„În ultimii 2 ani, pandemia de COVID-19 a afectat din plin mobilitatea umană, subminând dezvoltarea eficientă a ramurii transporturilor rutiere. Conform estimărilor Uniunii Internaționale a Transportului Rutier (IRU) doar transporturile rutiere de pasageri la nivel european au suferit în perioada pandemiei pierderi de 447 miliarde de euro, aceeași sumă fiind estimată ca și necesară pentru relansarea ramurii.”, se arată în apelul public.
Asociațiile oferă exemplul țărilor din UE care beneficiază de suport din partea statului și consideră că țara noastră de asemenea ar trebui să suțină transportatorii.
„La nivel european operatorii de transport beneficiază de o serie de mecanisme de suport oferite de către stat, fapt ce îi plaseaza pe aceștia în poziții favorizante în raport cu operatorii de transport din Republica Moldova. Pentru a oferi o perspectivă reală de dezvoltare a ramurii transporturilor rutiere internaționale și a face operatorii de transport naționali concurențiali în raport cu ,,transportatorii iliciți” din țară, dar și cu operatorii de transport rutier străini pe piața internațională, este nevoie de o serie de măsuri energice de sprijin din partea statului.”
În acest sens, transportatorii propun următoarele soluții:
Administrare ramură
- Crearea unui minister specializat de administrare a ramurii – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
- Evaluarea Parteneriatului Public-Privat in domeniul autogărilor;
- Aducerea în concordanță a actelor normative naționale în domeniul transporturilor cu prevederile aquis-ului comunitar din UE;
Competitivitate
- Crearea unor mecanisme viabile de combatere a transportului ilicit;
- Crearea unor mecanisme de control și prevenire a încălcării de către organele de control a Legii 131 privind controlul de stat;
- Ajustarea anuală a tarifelor reglementate în domeniul transportului rutier conform costurilor operationale reale;
- Diminuarea costului autorizațiilor de transport rutier de marfă în trafic internațional cel puțin la nivelul practicat în regiune;
- Instituirea unui mecanism de stabilire a nivelului de acciz diferențiat pentru combustibilul utilizat de vehicule rutiere destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri cu o greutate maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone și transportului rutier de persoane regulat, conform practicilor țarilor din UE;
- Instituirea unui mecanism de deducere imediata a costurilor investiților (vehiculelor rutiere); ‘
- Crearea unor mecanisme de reînnoire a parcului de vehicule în vederea reducerii emisiilor CO2 și ridicării gradului de confort;
- Anularea taxei vamale de import pentru autobuze și autotractoare;
- Reglementarea activității de expediție în domeniul transportului rutier de marfă în trafic international;
Digitalizare și Debirocratizare
- Implementarea sistemelor informaiionale automatizate (e-autorizații, e-tir, e-cmr, registre electronice);
- Implementarea conceptului de autorizații de transport rutier electronice (fără suport de hârtie);
- Majorarea cotelor de autorizații de transp01t rutier de în trafic international;
- Liberalizarea transporturilor rutiere de marfa în trafic internațional (Ucraina, Rusia și Turcia).