Doi moldoveni, depistați la frontieră cu acte false. Încercau să ajungă în UE (FOTO)

09 Ian. 2021, 21:04
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Realitatea.md
09 Ian. 2021, 21:04 // Bani și Afaceri //  Realitatea.md

Potrivit Poliției de Frontieră, ieri, la ora 17:55, în punctul de trecere a frontierei Giurgiulești-Galați, printre pasagerii microbuzului de pe ruta „Moldova-Germania” a fost identificat un cetățean moldovean de 21 de ani, care prezenta suspecții atât în comportament, cât și în declarații. Astfel, polițiștii de frontieră au acționat în baza analizei de risc și tânărul a fost supus unui control suplimentar.

Ca urmare, în portmoneul personal a fost depistat un permis de conducere, care ar fi emis de autoritățile române pe numele acestuia. În cadrul cercetării primare a actului, cu tehnica specială, s-a constatat că permisul nu este unul autentic, fiind prezente mai multe semne de contrafacere. Conaționalul a comunicat că intenționa să ajungă în Germania, unde și urma să folosească actul, neștiind că este falsificat.

Al doilea caz a fost constatat astăzi, la ora 02:15, în punctul de trecere a frontierei Cahul. La linia de control s-a apropiat un autoturism, condus de un bărbat de 28 de ani, cu dublă cetățenie (moldovenească și bulgărească). După identificarea acestuia, conform analizei de risc polițiștii de frontieră au luat decizia de a extinde verificările. În rezultat, tânărul a scos din portmoneu o carte de identitate, care ar fi eliberată de autoritățile bulgare pe numele unei persoane străine.

Din primele cercetări s-a stabilit că documentul este falsificat. La audieri, acesta a precizat că niște persoane necunoscute, care au aflat că pleacă în Germania, l-au rugat să transmită buletinul posesorului când va ajunge în țara de destinație. Cetățeanul și-a continuat călătoria, iar actul falsificat a fost ridicat și va fi transmis spre expertiză.

În ambele cazuri vor fi inițiate cercetări penale, conform art. 361 (al.1) al Codului Penal.

Foto: Poliția de Frontieră

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO