Topul băncilor cu cele mai mari câștiguri oferite la depozite. Creditorii de top sunt la coadă

25 Sept. 2021, 07:31
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
25 Sept. 2021, 07:31 // Bani și Afaceri //  bani.md

Cei care își doresc să își plaseze banii în depozite ca să obțină un câștig din partea băncilor în loc să-i investească în alte active financiare, pot opta pentru oferte mai mult sau mai puțin avantajoase din partea bancherilor. Astfel, cele mai mari dobânzi la depozitele în lei făcute pe un an ajung la 4,25%.

Chiar dacă prognoza inflației – 6% –  care a crescut micșorează câștigurile la nivel real ale celor ce își pun banii în depozite, mulți continuă să creadă că asta este varianta cea mai sigură de a face câștig dacă ai ceva bani la dispoziție. Totodată, rata dobânzii la depozite este impozitată cu 3%.

Astfel, pentru 12 luni pentru 10 mii de lei fără depuneri și retrageri suplimentare băncile oferă dobânzi care nu depășesc 4,25%.

Cea mai mare dobândă pentru un depozit este oferită de BCR – 4,25% urmată de Mobiasbanca, Comerțbank, Eurocreditbank și BCR cu un alt produs care oferă 4%.

ProCredit, Energbank și EuroCreditBank au o dobândă de 3,75%.

MAIB – cea mai mare bancă, Fincombank și Mobiasbancă – 3,50%. Victoriabank – 3,25, Moldindconbank – 3%, iar Eximbank oferă cea ma mică rată de 2,1%.

Pentru depozitele în euro dobânzile oferite de bănci câștigurile oferite de bănci sunt foarte mici și variază de la 0,1% la 1%, iar la cele în USD dobânzile sunt ceva mai mari de la 0,3% la 1,4%.

În luna august 2021, depozitele noi atrase la termen au constituit 2,6 miliarde de lei, în creștere cu 23,6 la sută față de luna august 2020, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

În moneda națională  populația a depozitat în bănci 1,5 miliarde de lei (+0,7 la sută față de luna precedentă și +5,8 la sută față de august 2020), iar în valută recalculat în lei – 1 miliard de lei (+7,0 la sută față de luna precedentă și + 61,0 la sută față de august 2020). Ponderea depozitelor atrase în moneda națională a constituit 58,0 la sută, a celor în valută – 42,0 la sută.

Din perspectiva termenelor de plasare, cele mai atractive au fost depozitele cu termene de la 2 până la 5 ani cu o pondere de  36,7 la sută din totalul depozitelor atrase la termen (depozitele persoanelor fizice au constituit 30,6 la sută din totalul depozitelor).

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII