Următoarea criză majoră din Europa? Şoferii de camion. Cazul Marii Britanii oferă un „scenariu apocaliptic“

01 Oct. 2021, 18:06
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Oct. 2021, 18:06 // Actual //  MD Bani

Penuria de şoferi de camion nu este doar o problemă britanică. Uniunea Europeană se confruntă cu propria criză de şoferi şi o face de ani buni. Pentru a evita „scenariul apocaliptic“ care se desfăşoară în Marea Britanie, unde guvernul a cerut ajutorul şoferilor din armată pentru a conduce cisterele cu ben­zină, în Franţa premierul a anunţat un nou pachet de finanţare pentru recrutare şi pregătire profesională. Oficialii din domeniu ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi, scrie Ziarul Financiar.

Problema lipsei de şoferi de camion exista atât în Marea Britanie, cât şi în UE încă înainte de pan­de­mie. În 2019, aproximativ 24% din po­zi­ţiile de şoferi erau neaco­pe­rite în Marea Britanie, procentul ridicându-se la 22% în cazul Poloniei, potrivit da­telor International Road Transport Organisation (IRU), scrie Politico.

În Cehia, 21% erau neacoperite, iar în Spania 20%.

În 2020, între 45.000 şi 60.000 de şoferi de camion lipseau de pe piaţa germană, iar numărul este în creştere. IRU anticipează un deficit de 185.000 de şoferi până în 2027 în Germania. Deficitul pe 2017 din Suedia, Danemarca şi Norvegia este de 5.000, 2.500 şi respectiv 3.000 de şoferi.

Lockdownurile au provocat şi mai mult haos, mulţi şoferi rămânând fără un loc de muncă, industria luptându-se astfel să ocupe poziţiile odată cu redeschiderea economiilor.

Condiţiile extrem de dificile de muncă fac ca sectorul să atragă cu greu muncitori tineri, anunţând astfel probleme foarte mari în momentul când şoferii vor începe să se pensioneze în număr mare. Cu vâsta medie a unui şofer european de camion situată la 44 de ani, acest lucru nu se va întâmpla în viitorul prea îndepărtat.

Franţa încearcă să soluţioneze criza de şoferi de camion prin lansarea unui nou pachet de finanţare, scrie The Local.

În Franţa, şomajul este ridicat, iar premierul spune că soluţia este o pregătire mai bună, acesta anunţând un pachet de 600 milioane de euro pentru ca aproximativ 1,4 milioane de şomeri să poată fi recalificaţi.

Alexis Degouy, director general al sindicatului din transport Union Transport Logistique France, arată că autorităţile din sector ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi.

Şoferii din Franţa se bucură deja de facilităţi relativ bune, cu o reţea de spaţii de servicii cu parcare gratuită, facilităţi de duş şi restaurant Les Routiers care oferă mese de calitate, dar ieftine, şoferilor.

 

Realitatea Live

21 Oct. 2025, 16:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
21 Oct. 2025, 16:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Autoritățile analizează soluții similare celor aplicate în Uniunea Europeană pentru a reglementa fluxul tot mai mare de colete comandate online de pe platforme chineze precum TEMU, Shein sau AliExpress, care afectează vânzările comercianților locali, a declarat ministra Finanțelor, Victoria Belous în cadrul unei conferințe de presă.

Întrebată despre plângerile agenților economici privind scăderea vânzărilor din cauza avalanșei de colete neimpozitate, Belous a precizat că Ministerul Finanțelor examinează mai multe opțiuni — printre care reducerea pragului de neimpozitare cu TVA sau introducerea unor taxe administrative.

„Soluțiile sunt similare cu cele aplicate în alte state din UE. Vorbim despre diminuarea cotei sau pragului de neimpozitare cu TVA a coletelor, implementarea unor taxe pentru administrarea acestora sau stabilirea obligației pentru un rezident de a se înregistra și a declara impozitele pentru coletele livrate pe teritoriul Republicii Moldova”, a explicat ministra.
Oficiala a subliniat însă că deocamdată nu există o decizie finală, iar eventualele modificări vor fi aplicate doar după consultarea mediului de afaceri și a cetățenilor.

„Colegii noștri examinează aceste soluții și doar în urma consultărilor publice vom veni cu propunerile respective. Ce am menționat nu este o poziție oficială, ci o prezentare a opțiunilor fiscale analizate”, a adăugat Belous.
În prezent, coletele cu o valoare de până la 150 de euro sunt scutite de TVA la import. Ministerul Finanțelor nu a precizat deocamdată dacă și cu cât va fi redus acest prag, însă Belous a recunoscut că „una dintre aceste soluții va fi optimă de implementat”.

„Momentan, așteptăm numirea noului Guvern, care va avea competența de a promova politica fiscală în acest sens”, a conchis ministra.

Anterior, mai mulți retaileri mari din Republica Moldova, în frunte cu milionarul Mircea Baciu (Bomba) și afaceriștii discreți Iurii Starodubov și Vitalie Moraru (Maximum), cer impunerea de taxe vamale și TVA la toate coletele comandate online din afara țării, invocând concurența neloială.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII