Spînu sare în apărarea KEC International: Banca Mondială și experții au dat aviz pozitiv companiei

15 Nov. 2021, 14:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Nov. 2021, 14:44 // Actual //  bani.md

După semnarea contractului de construcție a liniei electrice aeriene de 400 kV de transport a energiei electrice pe direcția Vulcănești – Chișinău cu compania din India KEK International, în data de 12 noiembrie, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu a e venit cu explicații într-o conferință de presă. Dânsul a declarat că deși au fost depistate nereguli, acestea sunt minore, iar Banca Mondială și experții au dat aviz pozitiv companiei indiene.

Când am venit la minister am evaluat această licitație. Una din propuneri a fost să trecem printr-o procedură de relicitare ca să nu fie speculații. Licitația a avut loc în anul 2020 or, devierile financiare constate nu a fost foarte mari. În context, Banca Mondială, experții și grupul de lucru care s-a ocupat de licitație au considerat că nu poate fi reluată licitația și s-a mers mai departe cu determinarea câștigătorului cu specificarea că în contractul final vor fi incluse cele nouă puncte de care se va ține cont în momentul proiectării acestei linii”, a menționat Spînu.

Potrivit ministrului, în contract urmează a fi incluse: acțiunea vântului va fi inclusă în calcule și greutatea pilonilor va fi conform cerințelor specificațiilor tehnice la etapa de proiectare, se va include componenta de pulsație care va fi de 1,5 conform normelor de amenajare a instalațiilor electrice sau 1,6 conform unui soft PLS Tower.

De asemenea, au fot luate în calcul acele 3 cm de chiciură care ar putea să se depună pe cablul electric, fundația pilonilor electrici va fi de 548 Kilonewtoni în loc 525 cât este prevăzut la moment fără majorarea de costuri, fundațiile vor fi proiectate pentru înălțimea maximă a pilonului electric, proiectarea fundației va fi realizată în conformitate cu caietul de sarcini inclusiv prin aplicarea factorului de siguranță 1.1. Totodată, ofertantul își va asuma oricare creștere a volumelor și dimensiunilor fundației și va furniza proiectul conform bunelor practici în conformitate cerințele și specificațiile tehnice.

Unica prevedere după 24 de luni care ar putea crește valoarea contractului de 27 mil. USD este scumpirea metalului.

La selectarea companiei câștigătoare, Spînu a spus că nu a sesizat careva intervenții din partea vreunui jucător politic.

Vineri, 12 noiembrie, a fost semnat contractul de construcție a liniei electrice aeriene de 400 kV de transport a energiei electrice pe direcția Vulcănești – Chișinău, care presupune construcție liniei de 158 km pe un singur circuit.

Bani.md a scris anterior că agentul economic care se va ocupa de construcția liniei de interconectare are un istoric dubios și a fost selectat cu multiple derogări de la caietul de sarcini.

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală