DE CE piața muncii din Moldova se confruntă cu un deficit de specialiști în Copywriting, SMM, Content Management

25 Nov. 2021, 05:40
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
25 Nov. 2021, 05:40 // Oameni şi Idei //  MD Bani

În ultima perioadă, pe piața muncii din Republica Moldova se atestă un deficit de specialiști în copywriting, SMM și Content Management. Într-un interviu pentru platforma delucru.md, Igor Strechifondator & trainer Purple a oferit răspuns la această întrebare.

În viziunea lui Igor Strechi, unul dintre motivele menționate este creșterea cererii pentru astfel de specialiști și faptul că, universitățile nu  n-au reușit să creeze curriculum adaptat acestei cereri.​

Multe afaceri au decis să fie prezente online, se observă o creștere semnificativă de cerere a prestării acestor servicii, inclusiv din cauza situației epidemice, inclusiv din cauză că consumatorul crează cererea, iar studiile clasice universitare n-au reușit să creeze curriculum adaptat acestei cereri, a declarat fondatorul Purple.

În cadrul aceluiași interviu, Igor Strechi a declarat că acest domeniu este slab dezvoltat în Republica Moldova, motiv pentru care aceste joburi fuzionează, ceea ce înseamnă că o singură persoană este și copywriter, și SMM, și Content Manager, etc.

Este imposibil ca aceste joburi să nu fuzioneze în Moldova, unde acest domeniu este puțin dezvoltat, unde companiile nu sunt gata să plătească pentru lucrul unei echipe formată din: content manager, social media manager, analist, copywriter, traffic manager, pay per click specialist, designer și project manager. Da, exact acești specialiști în mod ideal ar trebui să lucreze la o pagină a unui brand. Mai rău este când un social media manager scrie texte, face design și​ setează​ reclame. În situațiile când lucrezi cu branduri internaționale sau mari se simte diferența și​ necesitatea de a separa aceste profesii, unde cerințele​ sunt mai mari.

Potrivit fondatorului Purple, fiecare profesie are specificul său, iar diferența dintre aceste profesii este doar „procesul”.

Opinia mea este bazată doar pe experiența​ noastră din agenție – diferența dintre aceste profesii este doar procesul. Copywriting-ul este arta de a​ vinde prin cuvinte, este un tip de scriere persuasivă care are ca finalitate vânzarea, întreprinderea​ unei anumite acțiuni de către​ consumatorul final. Content managerul se referă​ la procesul de creare a tipului de conținut potrivit pentru un anumit scop, de exemplu creșterea​ numărului de abonați​ sau loializarea consumatorilor pentru un anumit brand. Pe scurt, social media managerul este specialistul care organizează procesul de marketing pentru promovarea bunurilor sau serviciilor pe diverse platforme de social media, fie sub formă de publicitate, fie sub formă de conținut.​

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 18:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 18:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să rămână în beznă, în condițiile în care țara se află într-o situație critică în orele de vârf ale consumului, când necesarul depășește cu mult capacitatea de import, a declarat economistul Sergiu Tofilat la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.

„Deficitul nostru de energie în orele de vârf, dimineața și seara, sare de 600 MW. Noi avem nevoie de 600 MW în fiecare oră ca să acoperim consumul, dar putem importa doar 345 MW”, a explicat Tofilat. Potrivit lui, Moldova reușește momentan să se mențină pe linia de plutire doar pentru că Ucraina nu utilizează întreaga sa cotă de interconexiune și permite realocarea surplusului către Chișinău. „Personalul de la Energocom stă până noaptea târziu în fiecare zi, analizând fiecare interval orar, ca să vadă cât n-a utilizat Ucraina și să realoce asta pentru Republica Moldova. Nu știu dacă asta e o soluție sustenabilă. Oamenii aceștia se pot îmbolnăvi, au nevoie de concediu. Nu putem depinde la infinit de asta.”

Tofilat afirmă că în următorii trei ani situația va rămâne exact la fel, dacă nu se intervine imediat. În opinia sa, Guvernul trebuie să convoace „de urgență” Comisia pentru pregătirea sezonului rece, împreună cu întreprinderile din sectorul energetic și mediul privat, pentru a identifica soluții rapide. Printre opțiuni: generatoare modulare și mobile, inclusiv închiriate sau aduse de agenții economici în schimbul unui tarif compensat.

„Ucraina deja face asta. Noi de ce nu? Fie le procurăm, fie le închiriem, fie facem un apel către mediul privat: ce tarif vă dăm ca să aduceți generatoare, ca să nu rămânem fără curent electric? Dacă nu facem nimic, în scenariul pesimist, dacă bombardamentele continuă și Ucraina își utilizează toată cota, noi rămânem descoperiți.”

Economistul avertizează că, în lipsa unei acțiuni urgente, Moldova se va confrunta cu două scenarii: tarife mai mari sau întreruperi de energie. „Avem deficit de 600 MW. Putem importa 345 MW. Diferența? Ori o acoperim cu energie de avarie, care este extrem de scumpă și limitată la 200–300 MW, și atunci vom majora tarifele; ori, dacă nici avarie nu e disponibilă, vom fi obligați să deconectăm anumite raioane din Republica Moldova. Avantajul unde este?”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII