Situația economică în Turcia, din ce în ce mai gravă. Inflația a depășit 36%, cea mai mare cotă din 2002

03 Ian. 2022, 14:11
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
03 Ian. 2022, 14:11 // Actual //  MD Bani

Rata inflației din Turcia a atins cote extrem de ridicate la sfârșitul anului trecut, ajungând la 36,08%, cel mai înalt nivel al său din septembrie 2002, relatează Reuters. Datele publicate luni arată prăbușirea lirei turcești și o situație economică tot mai gravă pentru Turcia lui Erdogan.

Institutul de Statistică Turc a făcut publice noile date care arată că indicele prețurilor de consum a crescut cu 13,58%, cu mult peste anticipări care estimau o creștere de 9%. De asemenea, estimările pentru rata inflației arătau că ea va ajunge la 30,6%. Lira turcească și-a pierdut 44% din valoare anul trecut, iar după publicarea datelor, un dolar american valora 13,6 lire.

Datele arată cea mai proastă situație pentru liră din septembrie 2002, dinainte ca partidul lui Erdogan să ajungă la putere.

Ozlem Derici Sengul, expert turc și fondator al Spinn Consulting din Istanbul, spune că rata inflației își va continua creșterea și va ajunge la 40-50% în martie.

Lira turcească a atins un minim istoric de 18,4 față de dolarul american în decembrie, însă a revenit rapid după o intervenție agresivă a statului pe piață și după ce Erdogan a anunțat o schemă pentru a proteja moneda.

În ultimii cinci ani, inflația s-a aflat la cote foarte mari în Turcia, afectând puternic economiile oamenilor dar și încrederea publică în Erdogan. Problemele economice s-au accentuat mai ales după ce președintele turc a forțat Banca Centrală să reducă dobânda-cheie, deși Turcia se confruntă cu o inflație cronică.

Viziunea lui Erdogan, contestată de economiști, este că dobânzile mici vor ajuta creșterea economiei și vor încuraja investițiile, producția, exporturile și ocuparea forței de muncă. Pe cale de consecință, asta va ajuta la reducerea costurilor și a prețurilor. Este însă o viziune eronată, total contrară teoriei economice și instrumentelor de intervenție dovedite experimental, spun experții.

Astfel, Banca Centrală a Turciei, care se confruntă cu o interferență crescândă din partea lui Erdogan, a redus dobânda cheie cu patru puncte procentuale de la începutul lunii septembrie, până la 15 la sută.

 

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII