Casele de schimb valutar se „scaldă” în bani. Panica moldovenilor le-a adus în pușculiță 30 mil. de lei

14 Mart. 2022, 12:24
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Mart. 2022, 12:24 // Actual //  bani.md

În situații mai deosebite moldovenii de regulă se agită și aleargă la schimburi valutare. Așa se întâmplă spre exemplu în ajun de alegeri. Dar războiul este o situație nemaivăzută până acum, respectiv și panica este mult mai mare.

În mod obișnuit casele de schimb valutar au o marjă comercială de 9 lei pentru 100 USD și 11 lei pentru 100 EURO. Altfel spus ei câștigă 9 și 11 lei pentru o tranzacție completă de vânzare cumpărare a 100 EURO sau USD.

În perioadă de panică, casele de schimb valutar majorează enorm cursul de vânzare a valutei și lasă la un nivel scăzut cursul de cumpărare, cea ce alimentează și mai mult panica. Sfat practic: Dacă diferența dintre cursul de vânzare și cumpărarea a 100 EURO sau USD este mai mare de 20 lei, atunci sigur cineva câștigă pe seama dumneavoastră”, a explicat economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

Ultima panică de pe piața valutară a început pe 24 februarie și este direct legată de războiul din Ucraina. Acum asistăm la finalizarea panicii, leul moldovenesc revine la cursul obișnuit, marja comercială revine și ea în parametrii normali, din acest motiv deja putem face primele calcule; cât ne-a costat această panică.

În a doua săptămână de război marja comercială la EURO a ajuns 89 Lei/100 EURO, cea ce a fost de 8 ori sau cu 78 lei mai mult decât marja obișnuită. Recordul a fost în primele zile de martie, când marja a depășit o sută de lei pentru 100 EURO. În mod obișnuit săptămânal moldovenii vând 75 milioane USD sub formă de EURO, USD sau alte valute și procură 30 milioane USD în diverse valute. În perioadă de panică intuim că volumul tranzacțiilor este mult mai mare, dar datele oficiale vor apărea mai târziu.

Potrivit lui Ioniță, în 3 săptămâni de panică, moldovenii au procurat cel puțin 90 milioane USD în diverse valute și au plătit în plus sub formă de marjă comercială majorată minim 30 milioane lei. Altfel spus, casele de schimb valutar, au profitat din plin de panica noastră și au obținut supraprofituri de minim 30 milioane lei.

Banca Națională a Moldovei are suficiente rezerve valutare, pentru a interveni în caz de necesitate pe piața valutară în sumă de 3,608 miliarde USD.

 

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII