(VIDEO) Export Morning: Identificarea piețelor alternative de export

21 Mart. 2022, 14:25
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
21 Mart. 2022, 14:25 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Agenția de Investiții „Invest Moldova” continuă programul de consultanță și suport pentru exportatori, Export Morning.

Prima ediție a programului Export Morning din 2022 a abordat una dintre probleme stringente cu care se confruntă exportatorii din Republica Moldova în contextul crizei regionale determinate de războiul din Ucraina, și anume identificare piețelor alternative pentru produsele exportate.

„Criza economică cauzată de pandemie este acum și mai profundă din cauza crizei energetice, a inflației la nivel mondial și, bineînțeles, din cauza războiului în țara vecină Ucraina. Deși, volumul cumulat de exporturi în Rusia, Ucraina și Belarus este mult mai mic decât era cu 5 ani în urmă în aceste țări se exportă 15 la sută din produse, ceea ce înseamnă că un șir de industrii și producători sunt în poziția în care nu știu unde își vor exporta produsele. De aceea, este important să discutăm despre soluțiile pe care le putem găsi pentru exportatori, piețele alternative spre care aceștia își pot reorienta produsele, care sunt cerințele și ce trebuie să facă pentru a accesa prompt aceste piețe alternative”, a declarat Directorul General al Agenției de Investiții „Invest Moldova”.

Războiul declanșat în țara vecină a blocat practic exporturile către Est, aici fiind vorba nu doar de cele către Rusia, Ucraina și Belarus, dar și către Țările Baltice, Uzbekistan, Kazakhstan, Mongolia și alte țări, dat fiind faptul că produsele erau transportate către aceste destinații via Ucraina, ceea ce a devenit imposibil în circumstanțele create. Exportatorii au identificat căi alternative, însă acestea presupun cheltuieli duble de transport. În plus, dat fiind faptul că absolut toate produsele sunt acum exportate prin aceleași puncte de trecere a frontierei, perioada de transportare este mult mai mare.

Cel mai afectat de această situație este sectorul fructelor proaspete, unde principalele piețe de export sunt Federația Rusă și Ucraina. De exemplu, merele proaspete sunt exportate în aceste țări în proporție de 95%. În prezent, în depozite au rămas 120 de mii de tone de fructe proaspete, dar și cantități mai puțin însemnate de struguri de masă și alte fructe, pentru care este necesar să fie găsite piețe alternative.

„Noi exportăm anual în jur de 240 mii de tone de măr. Și anul trecut am avut 40 de mii de tone nevalorificate, care au mers la suc, iar anul acesta riscăm să avem o cantitatea mult mare din cauza lipsei accesului pe piața Rusiei și a țărilor CSI. Ca o soluție de moment am discutat cu partenerii din România, care sunt gata să importe anumite cantități. Vorbim de cantități de câteva sute de tone, însă este un început. Pe termen lung soluția este plantarea soiurilor care vor putea fi exportate pe piața Uniunii Europene.”

În rezultatul discuțiile purtate cu cele mai mari companii exportatoare, urmează a fi implementate soluții pentru a atenua impactul crizei regionale asupra afacerilor.

Realitatea Live

21 Aug. 2025, 16:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Aug. 2025, 16:04 // Actual //  bani.md

În ajunul campaniei electorale, Comisia Electorală Centrală (CEC) reamintește autorităților administrației publice locale din țară despre faptul că au obligația de a stabili și a asigura un minim de locuri speciale de afișaj electoral. De asemenea, primăriile sunt obligate, conform legislației, să asigure și un minim de locații pentru desfășurarea întâlnirilor electorale de către candidații la funcția de deputat. Termenul-limită expiră cu trei zile înainte de data începerii campaniei electorale. 

„Deciziile/dispozițiile respective sunt afișate imediat la sediul acestor autorități și sunt aduse la cunoștința subiecților interesați prin intermediul mass-mediei, al altor mijloace de comunicare disponibile”, comunică autoritatea electorală.

Potrivit Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, panourile fixe vor avea suprafața minimă de doi metri pătrați și vor fi amplasate cel puțin două la fiecare șase mii de alegători.

În cazul municipiilor, orașelor, comunelor, autoritățile vor asigura un minim de un loc special amenajat cu panouri fixe de afișaj electoral cu suprafața de cel puțin doi metri pătrați pentru fiecare localitate din componența acestora.

„Panourile vor fi curățate săptămânal prin grija subdiviziunilor specializate din cadrul administrației publice locale. Autoritățile vor stabili ziua din cursul săptămânii în care panourile cu anunțuri de mică publicitate și publicitatea electorală vor fi curățate”, se arată în comunicatul instituției.

Campania electorală pentru alegerile din 28 septembrie va începe vineri, 29 august curent.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII