Sancţiunile occidentale încep să taie suflul economiei Rusiei

25 Mart. 2022, 09:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Mart. 2022, 09:25 // Actual //  bani.md

Inflaţia din Rusia a accelerat la cel mai ridicat nivel din 2015, industria de petrol şi gaze, motorul economiei ruseşti, este sub presiune puternică, iar fondul pentru zile negre al ţării se topeşte.

Inflaţia anuală din Rusia a acce­lerat la 14,53% în săptămâna în­che­iată pe 18 martie, cel mai ridcat nivel din noiem­brie 2015, în creştere de la 12,54% cu o săptămână în urmă, în con­diţiile în care rubla aflată în de­pre­cie­re puternică a împins dramatic pre­ţu­rile în sus pe fondul sancţiunilor occi­dentale fără prece­dent, scrie Reuters.

Banca centrală a ţării, care ţinteşte o inflaţie anuală de 4%, şi-a menţinut dobânda de referinţă la 20% în martie, avertizând cu privire la o iminentă creştere pronunţată a inflaţiei şi la un viitor declin economic.

În acelaşi timp, războiul purtat de Putin în Ucraina şi valul de sancţiuni occidentale lansat ca reacţie la acesta încep să afecteze motorul economic al Rusiei: industria de petrol şi gaze, notează The Wall Street Journal.

SUA şi Canada şi-au suspendat importurile de petrol, în timp ce UE analizează un posibil embargo. În cea mai mare parte, sancţiunile occi­dentale au evitat o limitare directă a majorităţii exporturilor de energie ruseşti, însă restricţiile americane şi europene au tăiat deja accesul Rusiei la finanţare şi la tehnologie avansată necesară dezvoltării şi mentenanţei câmpurilor sale pe cale de epuizare.

Între timp, un exod al companiilor de energie occidentale dă peste cap proiecte majore din Arctic până în Oceanul Pacific. Traderii şi băncile au evitat de ase­menea încărcăturile cu petrol rusesc în ultimele săptămâni. Toate acestea ame­ninţă pro­duc­ţia petro-lieră a Rusiei.

„Industria va fi împinsă înapoi cu mulţi ani“, arată Mihail Krutikhin, partener în cadrul RusEnergy. „Va fi o reducere a competitivităţii“.

Orice declin al industriei de energie ar putea eroda una dintre cele mai puternice arme geopolitice ale Moscovei, folosită îndelung pentru a pune presiune pe clienţi şi guverne străine. Economia rusească va avea de asemenea de suferit, în contextul în care sectorul de petrol şi gaze reprezintă aproximativ 40% din veniturile bugetare.

Aproximativ 1,5 milioane de angajaţi din industrie şi-ar putea pierde locurile de muncă până anul viitor, spun analiştii.

Gazele ruseşti sunt la rândul lor o sursă majoră de energie pentru Europa. În timp ce un embargo este deocamdată exclus de oficialii europeni, strategii se grăbesc să-şi reducă dependenţa de Moscova.

De asemenea, fondul suveran al Rusiei, care acumulează veniturile petroliere ale ţării, a scăzut cu 11,5% în termeni lunari în februarie la 154,8 miliarde $, în condiţiile în care valoarea companiilor ruseşti în care a fost investit a scăzut din cauza sancţiunilor, scrie Reuters.

Rusia plănuia să folosească bani din fond pentru a înlocui o parte din împrumuturile de stat în acest an şi să direcţioneze până la o mie de miliarde de ruble din acesta pentru susţinerea pieţei de acţiuni.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO