Spînu acuză transportatorii că boicotează ședințele CEMT. Greșeala Ministerului care va declanșa un scandal

04 Apr. 2022, 16:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Apr. 2022, 16:50 // Actual //  bani.md

Vicepremierul Andrei Spînu acuză transportatorii că boicotează ședințele comisiei CEMT și acordă acestui fapt o atenție publică pe site-ul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Din comunicatul de presă publicat pe site-ul midr.gov.md.

„Comisia CEMT a aprobat repartizarea autorizațiilor multilaterale CEMT pentru operatorii de transport rutier internațional nedistribuite și neridicate

APRILIE 02, 2022 | #transport

La data de 1 aprilie a.c., a avut loc ședința Comisiei CEMT, în lipsa reprezentanților Uniunii Transportatorilor și Drumarilor și Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto, care au refuzat prezența în cadrul Comisie, încercând în mod nejustificat să  boicoteze a treia oară desfășurarea ședinței.”

Se întâmplă în timp ce Ministerul pe care îl conduce – MIDR, de facto,  nui a informat transportatorii despre locul unde va avea loc ședința Comisiei – o încălcare de procedură, care a făcut imposibilă participarea mediului de afaceri la procesul decizional. Nu este clar dacă s-a întâmplat (ne)intenționat. Cert este că transportatorii vor analiza dacă procedura a fost sau nu respectată din punct de vedere legal. Greșeala comisă urmează să declanșeze, cel puțin, o anchetă de serviciu sau să anuleze decizia luată pe data de 1 aprilie 2022.

Redacția Bani.md monitorizează subiectul din data de 25 martie, când trebuia să aibă loc o altă ședință a Comisiei CEMT (LINK). Atunci ședința a fost amânată din cauza lipsei unui reprezentant al Ministerului Transporturilor. Domnul Mircea Păscăluță, după spusele vicepremierului Spânu, nu s-a prezentat atunci din „motive obiective”.

Ședința a fost amânată pentru data de, 1 aprilie, Vineri, la distanță de o săptămână. Nu era clar unde: Locul desfășurării evenimentului nu a fost indicat în invitația primită de Asociații. Transportatorii au considerat că se va desfășura la ANTA. Acolo au și venit, fiind prezenți la ora 15:00.

După aproape o oră de așteptare, membrii asociațiilor menționate au aflat că ședința va avea loc la Ministerul de resort. Au decis să plece la Guvern pentru a-și găsi dreptatea.

Anatol Bulat, membru UTD

„Astăzi a doua oră repetat reprezentanții ministerului și cei de la ANTA nu s-au prezentat invocând că noi nu am mers la ședință la minister că ei ne așteaptă acolo. Biroul de lucru este la ANTA nu pe la ministere prin subsoluri. Noi vrem să fim auziți și nu umiliți și nu chemați pe nu știu unde și să ni se indice cu pumnul în masă cum trebuie să fie repartizate CEMT-urile așa cum se repartizau în epoca comunistă. Acele repartizări nu se făceau cu acordul transportatorilor. Cerem să fie restabilită repartizarea echitabilă indiferent că e mare sau mic după aceleași criterii, proporțional așa cum scrie în cod”.

Eugen Dațco, director executiv UTD

„Prima repartizare a CEMT a trecut cu probleme, însă repartizarea celor 80 care nu au fost ridicate se lasă cu probleme. la ședința de astăzi am venit să particip și eu să văd care este situația. O jumătate din comisie e într-un loc și altă jumătate e în alt loc. Autorizațiile CEMT trebuie repartizate cât mai urgent pentru că are un impact asupra economiei țării și transportatori”.

În așteptarea unui reprezentant al Executivului, s-a făcut văzut vicepremierul Andrei Spânu, unde am și aflat despre faptul că decizia privind repartizarea CEMT a fost luată în lipsa transportatorilor.

Declarațiile au fost aprinse:

Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii

Poziția asta am auzit-o de la colegi când două ședințe la rând nu ați venit. Vineri trebuia să aibă loc ședința și s-a întâmplat o situație neplăcută cu un membru și am rugat amânarea pentru ziua de 1 aprilie și ați fost informați că trebuie să aibă loc la minister. Dumneavoastră reprezentanți transportatorii, dar la fel aceste CEMT se duc la transportatorilor mici. Pe parcursul ultimilor ani voi ați fost avantajați comparativ cu cei mai mici. Or, decizia noastră este să-i susținem și pe cei mai mici cărora să le dăm șansa să crească și ei. La fel cum dumneavoastră spuneți că creați locuri de muncă, la fel ei au familii, copii și au nevoie să practice această activitate economică. Eu în fiecare zi primesc mesaje de la transportatorii mai mici care ne spun ca să le dăm și lor o șansă”.

Comunicatul  Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a fost publicat a doua zi, pe data de 2 aprilie 2022. Pe lângă acuzațiile aduse transportatorilor, reprezentanții instituției au anunțat decizia luată:

„Inițierea procesului de alocare a autorizațiilor multilaterale CEMT nedistribuite, care conform Codului Transporturilor Rutiere și Regulamentului privind eliberarea și utilizarea autorizațiilor de transport rutier, acestea se alocă solicitărilor ulterioare depuse pe parcursul anului de valabilitate a autorizației CEMT.

S-a convenit, în urma discuțiilor și a votului pro unanim, alocarea autorizațiilor CEMT nedistribuite, conform Regulamentului privind eliberarea și utilizarea autorizațiilor nr. 257 din 2017. Astfel, operatorii de transportat eligibili pot depune solicitările de obținere a autorizațiilor în perioada 5-15 aprilie 2022.

Inițierea redistribuirii autorizațiilor multilaterale CEMT, repartizate și neridicate în termen de 1 lună de la aprobarea listei operatorilor de transport rutier, cărora le-au fost repartizate. În cazul dat, conform prevederilor Codului Transporturilor Rutiere, autorizațiile CEMT repartizate și neridicate în termen de 1 lună de la aprobarea listei operatorilor de transport rutier, vor fi redistribuite transportatorilor care nu au beneficiat de autorizații CEMT. (Potrivit prevederilor art. 3134, alin. (2) din Codul Transporturilor Rutiere și pct. 85 din Regulamentul privind eliberarea și utilizarea autorizațiilor de transport rutier ,,autorizațiile multilaterale CEMT repartizate şi neridicate în termen de 1 lună de la aprobarea listei operatorilor de transport rutier cărora le-au fost repartizate, sunt retrase și redistribuite operatorilor de transport rutier care nu au beneficiat de autorizaţii CEMT, în ordinea cronologică de înregistrare în sistemul informațional „e-Autorizaţie transport”)

Astfel, în urma discuțiilor purtate în cadrul Comisiei și a votului pro unanim s-a convenit repartizarea autorizațiilor CEMT neridicate, categoria EURO VI – 16 unități și categoria EURO V – 42 unități pentru operatorii de transport care nu au beneficiat de astfel de autorizații.

Procesul verbal al Comisie CEMT poate fi consultat aici: https://bit.ly/3NSJ0ci

Reprezentanții Ministerului menționează că autorizațiile multilaterale CEMT se atribuie Republicii Moldova anual, conform deciziei Secretariatului Forului Internațional de Transport, în vederea facilitării transporturilor auto internaționale de mărfuri şi posibilității utilizării mai eficiente a parcului de vehicule pe teritoriile celor 43 state membre.

Realitatea Live

23 Mai 2025, 14:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Mai 2025, 14:57 // Actual //  Ursu Victor

Gigantul energetic Romgaz, cel mai mare producător și operator de înmagazinare de gaze naturale din România, intenționează să intre direct pe piața din Republica Moldova prin înființarea unei subsidiare de trading, care ar putea acoperi până la 30% din necesarul de gaze naturale al țării vecine.

„Există un potențial maxim de 1 miliard de metri cubi, cât este consumul total al Moldovei. Noi estimăm că am putea acoperi între 20% și 30% din acest volum”, a declarat directorul general al Romgaz, Răzvan Popescu, citat de Profit.ro.

Spre deosebire de România, unde Romgaz este obligată prin lege să vândă gaze la un preț reglementat de 120 lei/MWh pentru consumatorii casnici și CET-uri până în martie 2026, piața din Republica Moldova este complet liberalizată. Acest aspect creează o oportunitate de a vinde gazele la prețuri mai mari.

„Diferența dintre prețurile din România și cele din Republica Moldova, chiar și după scăderea tarifului de transport, ne permite să valorificăm gazele la un preț mai bun peste Prut”, se menționează într-un document oficial al Romgaz.

Planul de extindere a Romgaz în Moldova vine și în contextul în care compania se pregătește să majoreze semnificativ producția, odată cu extragerea gazelor din zăcământul offshore Neptun Deep, dezvoltat împreună cu OMV Petrom. Producția din Marea Neagră este așteptată să înceapă în 2027.

De altfel, Energocom, traderul de stat al Republicii Moldova, a semnat deja primul său contract pe termen lung cu OMV Petrom pentru livrări de gaze provenite din Neptun Deep, consolidând astfel poziția României ca furnizor strategic pentru securitatea energetică a Moldovei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO