Piruetele Gazprom ca să scape de sancțiuni. Companii de miliarde trecute pe numele unui șofer și al unui DJ din Moscova

22 Iun. 2022, 13:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
22 Iun. 2022, 13:20 // Actual //  Lupu Eduard

Gazprom nu este o simplă companie care furnizează gaze naturale. În timp, holdingul rusesc s-a dezvoltat și adaptat ajungând să acapareze cele mai importante piețe.

Pentru asta, de multe ori, a ocolit legislații și s-a mascat prin diferite tertipuri.

Compania rusă Gazprom are sute de filiale și companii afiliate, deținute direct sau indirect și este prezentă în 37 de țări.

Pe lângă firmele care se ocupă cu producția și comercializarea gazelor naturale, Gazprom este implicată și în afacerile cu petrol (la noi, benzinării și firme de bunkeraj), deține depozite de gaze și conducte, are propria companie de construcții dar și o bancă, patronează rețele sociale și firme de IT, scrie ziare.com.

Unealta preferată de șantaj a Kremlinului, Gazprom este și o vacă de muls pentru conducătorii Rusiei.

Pe lângă toate acestea, Gazprom sprijină, la ordinul aleșilor de rang înalt și al serviciilor secrete rusești, oameni de afaceri care trebuie neapărat să se îmbogățească.

În acest sens, putem da un exemplu de la noi, din România, prin oligarhul Vitali Machitsky, patronul ALRO Slatina și ALUM Tulcea.

Machitsky este prieten din copilărie cu Serghei Viktorovich Chemezov. Ajuns mare KGB-ist (coleg cu Putin la agenția din Germania comunistă) și apoi director în industria de apărare a Federației Ruse, Chemezov l-a ajutat pe Machitsky să intre într-o relație de afaceri privilegiată cu Gazprom.

Tot Roman Kupchinsky a mai spus că „Gazprom, cu sprijinul Kremlinului, a înființat aproximativ 50 de companii intermediare, legate de Gazprom și împrăștiate în toată Europa – precum grupul de companii Centrex și rețeaua Gazprom Germania – care nu adaugă nicio valoare prețul gazului rusesc vândut pe piețele europene; totuși, aceștia câștigă sume enorme de bani care par să dispară pur și simplu prin intermediul unor companii înființate în Cipru și Lichtenstein”.

Însă, situația geopolitică și economică s-a schimbat în timp. Iar Gazprom a trebuit să se adapteze din nou.

Pentru că, după momentul anexării abuzive a Crimeei de către Rusia, au apărut alt tip de probleme. Primele măsuri ale statelor democratice fiind un șir lung de sancțiuni. Iar acestea nu au ocolit nici Gazprom.

Așa că, cea mai mare companie de gaze naturale din lume a trebuit să se reinventeze pentru a se pune la adăpost de sancțiuni.

Acum trei ani, BBC Rusia descoperea că firme importante ale Gazprom erau trecute pe numele unor persoane comune doar pentru că acestea nu figurează pe listele de sancțiuni.

Așa s-a întâmplat cu compania de investiții a Gazprom, Gazstroyprom.

Gazstroyprom a fost înființată de Gazprom, în 2018, pentru a fi „antreprenorul său unic” și pentru a renunța la firmele intemediare.

Doar în anul 2019, volumul total al programului de investiții al companiei s-a ridicat la 1,3 trilioane de ruble.

Cu toate acestea, o parte din proprietatea Gaztroyprom a fost dată pe mâna unui șofer. Gazprom controla 49% din companie, un sfert firma MK-2, iar alte 26% aparțineau de MK-3.

Jurnaliștii de la BBC au descoperit că MK-3 era deținută de un anume Sergei Furin, șofer de microbuz la o firmă de construcții din Moscova și care nu mai fusese implicat niciodată în vreo afacere.

A doua companie – JSC Palmary – deține 0,1% din prima, Gazprom Export Business Services. Dar și proprietarii acesteia sunt ascunși. Însă, jurnaliștii au descoperit că firma Palmary aparține unui DJ din Moscova pe nume Dmitri Tseplyaev.

DJ-ul își câștigă existența în principal din tuning auto și muzică electronică. Recent, chiar a susținut un concert când a cântat într-unul dintre cluburile capitalei Rusiei sub numele de DJ Five.

În ciuda eforturile Gazprom, autoritățile germane nu au permis ca modificarea acționariatului să aibă loc și au preluat managementul companiei.

„Orice achiziție făcută de o companie din afara UE necesită aprobare. Nu am dat o astfel de aprobare. Mai mult, nu este clar cine se află în spatele celor două companii menționate”, a explicat presei Ministerul Economiei în urma acestei decizii.

Drept represalii, începând de miercuri, Gazprom a redus cu 40% livrarea de gaze către Europa. Rușii și-au justificat acțiunea spunând că nu au primit de la compania germană Siemens un ventilator de gaze și din acest motiv au redus exportul.

Gazprom Germania, pe care Gazprom a încercat să o transfere unui DJ, deține toată infrastructura critică din Germania și UE – instalații subterane de înmagazinare a gazelor, conducte comerciale și de gaz.

Gazprom Germania deține 29 de filiale în Elveția, Ungaria, Marea Britanie, Franța, Bulgaria, regiunea Benelux, SUA, România și Singapore.

Statul german se gândește acum să naționalizeze companiile Gazprom-ului.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău