Premieră pentru Republica Moldova. Trei primării din țară vor emite obligațiuni municipale. Ce înseamnă

29 Apr. 2021, 14:15
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
29 Apr. 2021, 14:15 // Actual //  MD Bani

Trei primării din Republica Moldova, selectate în bază de concurs, beneficiază de suport în procesul de emisiune a obligațiunilor municipale, transmite IPN.

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” în cadrul proiectului: „Obligațiunile guvernamentale locale – ca măsură de sporire a autonomiei locale”, implementat cu suportul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău va oferi suport pentru Primăria municipiului Chișinău, Primăria orașului Sângera și Primăria municipiului Ceadâr-Lunga pentru a emite obligațiuni municipale.

Directorul executiv Expert-Grup, Adrian Lupușor, spune că este vorba de un instrument nou pentru Republica Moldova, nu și pentru alte țări din regiune.

„Este un instrument, care oferă o posibilitate în plus autorităților publice locale să mobilizeze resurse financiare pentru investiții capitalei. Și iată că în cadrul acestui practic ne propunem să susținem la modul practic trei primării, care au fost selectate în baza unui concurs și competitiv, să emită aceste obligațiuni municipale. Noi le oferim suport la toate etapele de emisie”, a declarat Adrian Lupușor.

Până în prezent, cele trei primării beneficiare au înaintat proiectele investiționale ce urmează a fi finanțate din resursele obținute în urma emisiunii de obligațiuni, iar două dintre ele, Primăria Sângera și Primăria Ceadâr-Lunga, au selectat deja intermediarul financiar și contractarea acestuia. În cazul celor două primării, intermediarul va fi banca comercială „Victoriabank” SA. Între timp, Primăria Chișinău, desfășoară concursul de selectare a intermediarului financiar.

Directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova, Viorel Furdui, a menționat că acest instrument de finanțare pentru dezvoltarea autorităților publice locale se încadrează în contextul reformei administrației publice privind consolidarea autonomiei locale, capacităților autorităților publice locale și descentralizare.

„În opinia noastră, noi trebuie să adoptăm un principiu de diversificare și de flexibilitate, pentru a acorda autorităților locale, indiferent de mărime lor, cât mai multe oportunități să aplice diverse instrumente pentru dezvoltare, a notat Viorel Furdui.

Potrivit lui Valeriu Popa, primarul orașului Sângera, localitatea planifică o emisiune de cinci milioane de lei. Cu acești bani se va finanța construcția unui apeduct înntr-o zonă în care gospodăriile nu au acces la apă. De asemenea, este planificată emisiunea și a altor obligațiuni pentru alte proiecte. Edilul a mai spus că dorința este de a implica mai multe persoane fizice din localitate ca să cumpere obligațiuni. Astfel să simtă că aportul lor poate fi făcut inclusiv prin finanțarea proiectului, iar peste câțiva ani, își va putea recupera investiția, având și proiectul realizat.

Primarul municipiului Ceadâr-Lunga, Anatolii Topal, spune că în cazul lor va fi finanțat un proiect care prevede reabilitarea mai multor segmente de drum local, dar și dezvoltarea infrastructurii pentru a deveni cât mai atractivi pentru mediul investițional.

În Republica Moldova legislația prevede posibilitatea emisiunii de obligațiuni municipale de către autoritățile publice locale de toate nivelurile, însă, până în prezent nicio astfel de entitate nu a făcut un asemenea pas. Potrivit experților, Primăriile nu emit obligațiuni din cauze de ordin legislativ, investițional sau chiar de infrastructură financiară. Pe de o parte, interacțiunea cu piața de capital necesită competențe financiare și de prognozare economică deosebite din partea autorităților publice locale. Pe de altă parte, cadrul legislativ actual nu pare a fi favorabil atât emisiunii, cât și investirii în obligațiuni municipale

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală