Salonul mondial al automobilului revine la Paris. BMW și Ferrari nu participă la această ediție

17 Oct. 2022, 17:29
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
17 Oct. 2022, 17:29 // Slider //  MD Bani

După patru ani de absenţă din cauza Covid-19, Salonul mondial al automobilului a fost inaugurat luni la Porte de Versailles, în sudul Parisului, de către preşedintele francez Emmanuel Macron care a vorbit de un „sprijin puternic şi cât mai rapid posibil pentru industria auto europeană” în cursa cu China şi SUA, informează AFP.

Ediţia din 2022 a Salonului mondial al automobilului, una la care nu vor participa companii precum Volkswagen, BMW sau Ferrari, este marcată de prezenţa în forţă a producătorilor francezi şi chinezi, într-un moment în care industria este angajată într-o tranziţie istorică spre electricitate şi paralizată de o lipsă de cipuri electronice.

După ce ediţia din luna martie 2020 a trebuit să fie anulată din cauza pandemiei, şi într-un context complicat pentru industria uto, cea de a 89-a ediţie a Salonului mondial al automobilului de la Paris este una cu o amploare redusă. Organizatorii mizează în acest an pe 300.000 până la 400.000 de vizitatori, timp de doar o săptămână, în timp ce la ediţia din 2018 au fost înregistraţi peste un milion de vizitatori pe parcursul a două săptămâni.

În cadrul Salonului de la Paris, Renault va prezenta noul său model electric Renault 4, descendentul faimosului ‘4L’. Noul model va fi un SUV electric care va trona alături de noul Renault 5, la rândul său un automobil electric. În interiorul grupului Renault, mărcile Dacia şi Alpine vor prezenta şi ele mai multe concepte futuriste.

În ceea ce priveşte grupul Stellantis, mărcile Peugeot, Jeep şi DS vor prezenta câteva noi modele, printre care se numără şi primul Jeep electric, în timp ce Citroen şi-a prezentat conceptul durabil Oli în avanpremiera Salonului de la Paris.

Celelalte staruri ale Salonului de la Paris, unde vor avea standuri mari, sunt mărcile chineze şi vietnameze de automobile electrice Ora, BYD sau VinFast, care s-au lansat toate în cucerirea pieţei europene.

În același timp, niciun producător auto german nu a făcut deplasarea la Paris. După ce în 2021 au investit milioane de euro în saloanele auto de la Shanghai şi Munchen, giganţii BMW şi Volkswagen au decis să zică pas, la fel ca şi filialele lor Mini, Seat, Bugatti sau Lamborghini.

Mercedes este singurul constructor german prezent la Paris dar nu în locul unde se desfăşoară Salonul mondial al automobilului. Constructorul de automobile de lux şi-a prezentat noul său SUV electric EQE la muzeul Rodin.

La rândul lor, constructorii auto japonezi şi sud-coreeni se remarcă şi ei prin absenţă. De asemenea, constructorul american Tesla lipseşte şi el, preferând să îşi organizeze propriile sale evenimente sau să îşi expună noutăţile în cadrul unor saloane de tehnologie, precum cel de la Las Vegas.

În acest context, marile nume din industria auto sunt înlocuite la Salonul mondial al automobilului de la Paris de giganţi din industria bancară, precum băncile franceze BNP şi Crédit Aricole, care îşi expun vehiculele pe care le propun pentru închiriere. Alte companii prezente la evenimentul organizat la Porte de Versailles sunt Netflix şi Lego.

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 17:54
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Grîu Tatiana
17 Nov. 2025, 17:54 // Bănci şi Finanţe //  Grîu Tatiana

Dolarul american, considerat mult timp coloana vertebrală a finanțelor globale, își pierde treptat dominanța. Potrivit datelor Fondului Monetar Internațional (FMI), ponderea dolarului în rezervele valutare globale a scăzut la puțin peste 56% la mijlocul anului 2025, cel mai scăzut nivel în ultimele decenii, după ce la începutul secolului depășea 70%.

Experții Best Brokers subliniază că această scădere nu înseamnă că dolarul se prăbușește, ci reflectă o diversificare tot mai accentuată a rezervelor băncilor centrale. În ultimele decenii, băncile au adăugat euro, yen, aur și alte monede pentru a-și diminua riscurile, pe fondul tensiunilor geopolitice și a sancțiunilor americane care au demonstrat cât de mult poate fi folosit dolarul ca instrument politic și economic.

În paralel, alte monede și-au consolidat poziția: euro a crescut de la 18% la peste 21%, iar lira sterlină a ajuns la 4,8% din rezervele globale. Monedele netradiționale, inclusiv yuanul chinezesc, dolarul canadian și australian, au ajuns la o pondere de 22,5% în 2025, dublu față de 2000, semnalând o tendință clară de diversificare.

Factorii principali care au influențat scăderea dolarului includ criza financiară globală din 2008, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și retorica de dedolarizare promovată de unele țări emergente. Experții Bitfinex și Noelle Acheson, autoarea cărții „Crypto Is Macro Now”, susțin că investitorii și băncile centrale devin mai precauți și caută alternative mai stabile pentru rezervele lor.

Deși dolarul își menține poziția dominantă, analistii avertizează că această scădere discretă, dar constantă, poate marca începutul unei reconfigurări a sistemului financiar global.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII