Alegerea partenerului potrivit atunci când vrei să pornești o afacere poate fi destul de dificilă, astfel că, dacă anumiți antreprenori sunt convinși că e necesar să aibă un cofondator, mai degrabă decât să înceapă un business singuri, alții sunt presați de investitori să aibă un anumit tip de cofondator în echipă.
Observația vine de la profesoara Julia B. Austin de la Harvard Business School, care predă Administrarea Afacerilor și care arată că de multe ori antreprenorii își aleg colegii cu care vor să fondeze startup-uri doar după anumite criterii, scrie startupcafe.ro.
Spre exemplu, se bazează doar pe abilitățile și experiența acestora și mai puțin pe relația pe care o pot avea cu ei.
„Deși există câteva documente în lucru, încă nu am văzut cercetări definitive care să demonstreze dacă trebuie să aveți neapărat cofondatori, față de a merge singur (n.r. în business) ca fondator solo” – spune profesoara Julia B. Austin.
Trei întrebări pe care să ți le pui înainte să fondezi un startup
- Am nevoie de un cofondator? Prof. Julia B. Austin spune că a lucrat cu sute de antreprenori în ultimele decenii. Așa că a observat că relația cu fondatorii depinde de chimia dintre părți, de experiența pe care fiecare o aduce și de stilurile de conducere a business-ului. Ea susține că în timp ce existența unor co-fondatori poate reduce riscurile unei afaceri și/sau poate aduce abilități complementare, forțarea „mariajelor” toxice poate dăuna startup-ului.
„Cu siguranță, atunci când există o potrivire grozavă, poate fi magie, dar, la fel ca orice căsătorie, nu ar trebui să intri în relație pripit” – prof. Julia B. Austin.
- Cum ar putea un cofondator să îmi echilibreze abilitățile și experiența? Dacă, de exemplu, lucrezi în domeniul tehnologiei și nu te pricepi la management (marketing, vânzări etc), ai putea beneficia de un co-fondator care are experiență și calități de lider. Multe abilități de lider pot fi învățate, iar anumiți fondatori early-stage ar putea subestima cât de importante sunt acestea încă de la înființarea unui startup.
- Este experiența în domeniu critică pentru afacerea mea? Cu excepția în care tu ești deja expertul în domeniul în care vrei să începi un business, este posibil să ai nevoie de un cofondator cu experiență în sectorul respectiv. Background-ul său va ajuta la strategia de produs și la câștigarea credibilității pe piața în care activează compania. Există investitori care solicită ca startup-ul să aibă un expert în domeniu în echipa de fondatori.