Sturza: Este o presiune în piața muncii. Companiie au început să înghețe angajările

02 Nov. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Nov. 2022, 05:45 // Actual //  bani.md

Ion Sturza, proprietarul elefant.ro, se așteaptă la reducerea afacerilor din domeniile comerțului online, fullfilment și delivery cu până la 20% în perioada următoare cu impact inclusiv asupra forței de muncă. Potrivit acestuia, productivitatea muncii a scăzut, iar companiile se uită la cum să taie din bugetele cu angajații. În plus, retailerii nu vor mai putea subvenționa prețurile pentru a câștiga, în schimb, cotă de piață.

„Dacă în 2021 am avut o creștere a industriei online cu 25-30%, anul anterior de 6-9%, anul acesta  va fi zero – minus 6%. Primele rezultate anul acesta la cei care au furat startul de Black Friday sunt între minus 6% și minus 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Estimez că va fi un rezultat modest. Amazon, spre exemplu, estimează minus în vânzări de sărbatori, dar poate că românii ne vor livra o surpriză și vor cumpăra activ.”a declarat Ion Sturza, fondatorul elefant.ro, în cadrul evenimentului Retail Arena.

” Cineva îmi spunea că începe să dispară, ca și în perioada 2008-2009, clasa mijlocie, adică exact cei care stimulează consumul mediu sau mediu- superio”, a declarat

Din cauza inflației care îi face pe coonsumatori să cumpere produse de prim preț sau chiar contrafăcute, acesta se așteaptă la reduceri ale businessurilor ce au legătură cu retailul online ( magazine onlne, curierat, fulfillment, delivery ) cu 20% și la „restructurarea profundă a proiectelor de investiții,  a resurselor umane și  a investițiilor în tehnologie”.

În plus, antreprenorul se așteaptă la restructurări pe piața forței de muncă. „Este o presiune în piața muncii. Companiie au început să pună pe freeze ( a îngheța n.red) angajările și sa reducă cheltuielile cu HR. (…)Productivitatea a scăzut dramatic, inclusiv în companiile mele. În pandemie au explodat instrumentele de comunicare și toate așteptările arătau că acestea vor genera o creștere a productivității și că vor avea loc disponibilizări. În realitate, s-a produs doar dezangajarea angajaților și productivitatea a scăzut. Totul vine din cauza problemelor sociale și psihologie profunde și cred că trebuie purtată o discuție sinceră cu angajații. Hai să ne mobilizăm și să venim la birou măca 3-4 zile”, a explicat antreprenorul.

Nu mai sunt bani pentru a subvenționa prețurile. Soluțiile: Restructurările și transmiterea costurilor către consumatori

Sturza estimează, de asemenea, că  practica subvenționării prețului pentru a câștiga cotă de piață nu va mai fi folosită de prea mulți jucători din piață. Astfel, clienții români ar trebui să se obișnuiască cu mai puține gratuități precum transportul gratuit, vouchere sau alte astfel de avantaje.

” Sunt companii ( Vivre Deco SRL spre exemplu, n.red) care au reușit anul trecut să ridice bani din IPO (ofertă publică inițială) și să facă investiții în prețuri. Practic, subvenționează prețul mărfii pentru cotă de piață. Și aici este marea provocare. Clienții s-au deprins cu reduceri, vouchere cadou, transport gratuit sau tot felul de gratuități subvenționate de acționarii mai bogați ai companiilor respective. Acum, cu mici excepții reprezentate de companii cu acționari mai bogați, există o dilemă mare: continui să subvenționezi această creștere care nu mai are de unde veni, pentru că apetitul consumatorului scade, sau revii la logica economică normală”, a mai explicat antreprenorul potrivit căruia elefant.ro va pune în practică ambele strategii de business.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO