Rusia ar putea să se prăbușească: Trei motive serioase care anunță dezastrul

03 Nov. 2022, 10:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Nov. 2022, 10:06 // Actual //  bani.md

Războiul dezastruos declanșat de Vladimir Putin în Ucraina în urmă cu mai bine de 8 luni, coroborat cu pachetele masive de sancțiuni impuse de Statele Unite și țările din Europa, ar putea duce la prăbușirea Rusiei, similar colapsului Uniunii Sovietice din 1991, notează o analiză publicată de ziare.com.

O înfrângere umilitoare din partea vecinului său mai mic, Ucraina, ar putea declanșa căderea sistemului de la Kremlin, ca niște piese de domino, una după alta, potrivit unei analize din The Conversation.

Este posibil ca Vladimir Putin să fie slăbit de niște calcule greșite: puterea militară a Rusiei, care s-a dovedit cu mult sub așteptări, hotărârea ucraineană și sprijinul și unitatea Occidentului.

Dar, în prezent, nu sunt dovezi solide care să anunțe că Vladimir Putin și-ar putea pierde controlul asupra puterii. Au existat puține demonstrații semnificative pe străzi pentru a protesta împotriva războiului, împotriva conducerii lui Putin sau chiar împotriva mobilizării recruților. Cei care au avut posibilitatea să părăsească Rusia de teamă să nu fie recrutați, au fugit deja.

Și, deși probabil că vor exista șocuri economice semnificative, pe măsură ce sancțiunile occidentale încep să muște din industrie, o anumită gestiune a Moscovei le-a diminuat până acum impactul.

Dar există trei motive serioase pentru care nu ar trebui să ignorăm posibilitatea ca înfrângerea în Ucraina să facă să se prăbușească edificiul Kremlinului, lăsând Rusia dificil de guvernat în întregime sau cel puțin în forma sa actuală.

1.Prăbușirea s-a mai întâmplat

În primul rând și cel mai evident motiv, un colaps s-a mai întâmplat. Și în sens istoric, s-a petrecut relativ recent, odată cu prăbușirea URSS în 1991 considerată pe bună dreptate un eveniment seismic în politica mondială.

Problema este că nimeni nu a prezis sfârșitul URSS-ului. De fapt, în Occident s-a presupus cu încredere că Mihail Gorbaciov va continua să conducă Uniunea Sovietică, până la lovitura de stat care nu a reușit să-l răstoarne. Colapsul sistemului a venit brusc, fără a fi anticipat, așa cum ar putea veni și astăzi.

2.Lipsa alternativelor după Putin

Distribuția puterii politice în Rusia înseamnă că nu există răspunsuri alternative viabile în afara lui Putin. El a construit statul după propria sa imagine, făcându-se inseparabil de orice întrebare majoră despre societatea și statalitatea rusă.

Evitând un titlu imperial, dar acționând în conformitate cu preceptele sale, Putin este țarul Rusiei în aproape orice, în afară de nume. Dar asta înseamnă, de asemenea, că nu există un plan de succesiune și nici cineva din orbita sa, din ce în ce mai micșorată, care să se remarce cu ușurință ca înlocuitor.

Este greu de imaginat un succesor care ar putea impune respect și să dețină autoritate pentru a uni grupurile concurente de la Kremlin.

3.Tensiunile etnice

Un al treilea motiv pentru care viabilitatea continuă a Rusiei, în urma unei înfrângeri din Ucraina, nu este pe deplin asigurată este că războiul a exacerbat fisurile dintre nucleul politic rus privilegiat și periferia sa concentrată etnic.

Având în vedere sărăcia relativă a minorităților Rusiei, nu este surprinzător că acestea tind să fie suprareprezentate în armată. Știm, de exemplu, că victimele militare ale Rusiei au venit în mod disproporționat de la cele mai sărace grupuri etnice ale Rusiei: daghestani, ceceni, inguși, buriați și tuvani.

Asta îi protejează pe locuitorii din Moscova și Sankt Petersburg, păstrând războiul un fenomen abstract care le atinge viața doar în moduri periferice. Dar înseamnă, de asemenea, că cei de la periferia Rusiei sunt folosiți efectiv ca o carne de tun.

Dacă Rusia s-ar fractura, unde și cum s-ar putea întâmpla asta? Caucazul de Nord ar fi probabil cel mai important centru de greutate. Dintre puținele demonstrații împotriva campaniei de mobilizare militară a Kremlinului, cele din Daghestan au fost cele mai vizibile, inclusiv ciocniri violente cu poliția.

Dar atenția se îndreaptă acum și către Cecenia, unde încercările de secesiune de Rusia au dus la două războaie: din 1994 până în 1996; și din 1999 până în 2009. Acest lucru este important deoarece structura multietnică a Rusiei nu a șters identitățile etnice și ideile despre națiune.

Istoria este instructivă aici din două puncte de vedere. Una este că dizolvarea URSS în 1991 nu a fost adusă de Gorbaciov, ultimul ei secretar general. Mai degrabă, prăbușirea sovietică a fost generată de Boris Elțîn.

Mai larg, sfârșitul Uniunii Sovietice a venit din cauza revoluțiilor naționale simultane, Ucraina, Belarus, țările baltice și fostele republici din Asia Centrală ale URSS alegând toate autodeterminarea.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală