Ucrainenii cresc viteza trenurilor din Moldova. Câți bani vor fi alocați

01 Iun. 2023, 10:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Iun. 2023, 10:05 // Actual //  bani.md

Președintele Ukrzaliznytsia, Evghenii Liașcenko a semnat cu directorul CFM, Oleg Tofilat memorandumul de reabilitarea a căilor ferate din Republica Moldova, potrivit Ministerul pentru Comunități, Teritorii și Dezvoltare a Infrastructurii de la Kiev.

Este vorba de un segment de 400 de km – Vâlcineț — Ocnița — Bălți — Ungheni — Chișinău — Căinari. Calea ferată va fi reabilitată până la sfârșitul anului 2024.

„Refacerea acestui tronson este un pas important pentru consolidarea logisticii feroviare pe direcția Dunăre. Datorită coridorului feroviar Vâlcineț – Căinari, exportatorii ucraineni își vor putea exporta cerealele prin portul de la Reni. Acesta este unul dintre elementele importante ale dezvoltării logisticii de export în Basarabia”, a subliniat viceprim-ministrul pentru Reconstrucție Oleksandr Kubrakov.

Feroviarii ucraineni și moldoveni au deja experiență de parteneriat de succes în proiecte de infrastructură la scară largă. La începutul lunii aprilie, punctul de trecere a frontierei Serpneve-1 — Basarabeasca a devenit operațional. Acest lucru a făcut posibilă începerea transportului de marfă pe tronsonul Berezyne-Basarabeasca, la restaurarea căreia au participat lucrători feroviari ucraineni. Totodată, lucrările au fost finalizate în timp record, în doar două luni.

Proiectul de reconstrucție a tronsonului de cale ferată Vâlcineț — Căinari a fost elaborat de angajații feroviari din Moldova în cadrul inițiativei „Drumuri ale Solidarității”, care este susținută de Comisia Europeană și presupune dezvoltarea a rutelor logistice alternative, în special pentru exportul de produse agricole din Ucraina.

Potrivit lui Oleg Tofilat, Ucraina dispune de echipamentele necesare și de angajați cu înaltă calificare, capabili să implementeze rapid și eficient proiecte de infrastructură de orice complexitate. După reconstrucția gării, capacitatea de transport pe calea ferată moldovenească va crește, viteza trenurilor va fi mai mare și calitatea transportului de mărfuri se va îmbunătăți.

Proiectul va fi implementat pe cheltuiala partenerilor și a instituțiilor financiare internaționale. 32 de milioane de euro vor fi transferați în Moldova, iar apoi direcționați către „Ukrzaliznytsia” pentru refacerea coridorului feroviar.

Ucraina și Moldova sunt membre ale Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T), care se construiește sub auspiciile Uniunii Europene. Scopul său este de a conecta Europa de la vest la est și de la nord la sud cu o rețea de drumuri, căi ferate, aeroporturi și căi navigabile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Apr. 2025, 10:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Apr. 2025, 10:45 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de orz ale Republicii Moldova au înregistrat o scădere semnificativă în sezonul curent (iulie 2024 – februarie 2025), potrivit analizei prezentate de directorul executiv al Asociației „Agrocereale”, Iurie Rija. Volumul total exportat a fost de 121.632 tone, cu 26.470 tone mai puțin decât în aceeași perioadă a sezonului precedent, ceea ce reprezintă o scădere de 17,9%. Comparativ cu sezonul 2021/2022, declinul ajunge la 30,6%.

Principalul motiv fost seceta severă din vara anului 2024, care a redus randamentul de la 2,5 tone/ha în 2023 la doar 2 tone/ha, diminuând astfel volumul disponibil pentru comerț extern.

Chiar dacă volumele au scăzut, valoarea exporturilor a scăzut doar cu 11%, atingând 398 milioane lei, datorită unei creșteri a prețului mediu de export la 3,27 lei/kg, față de 3,02 lei/kg în sezonul anterior. Totuși, acest nivel rămâne sub maximele istorice, precum cel din sezonul 2022/2023, când s-a atins vârful de 5,22 lei/kg.

Exporturile s-au concentrat în lunile iulie–octombrie 2024, când s-au livrat 83% din volumul total. Vârful a fost atins în august, cu 38.269 tone exportate. Ulterior, piața a intrat într-un ritm descendent, iar în martie 2025 s-a observat o corecție a prețului, care a coborât la 3,42 lei/kg.

Compania „OROM-IMEXPO” SRL, deținută în proporție majoritară de Roman Ungureanu – fostul soț al interpretei Olga Tira, a fost liderul incontestabil al exporturilor de orz, cu 36.053 tone livrate în 2024 și încă 8.863 tone în primele luni ale lui 2025.

Pe locul doi s-a clasat „RUSAGROPRIM” SRL (36.837 tone în total), iar pe trei – „DEMIR AGRO” SRL (20.121 tone), care pierd poziția de lider în comparație cu anul trecut. Alte firme active au fost „GRANDO INVEST TRADING”, „AGRO-NOVA PRIM” și „QUADRA COMMODITIES”.

Una dintre cele mai notabile schimbări ale sezonului 2024/2025 este căderea României de pe poziția de lider al pieței de desfacere. Dacă în 2023 România importa peste 95.000 tone, în 2024 a achiziționat doar 18.682 tone. Locul său a fost preluat de Cipru (42.441 t), Elveția (34.955 t) și Grecia (25.948 t) – piețe care au oferit și cele mai bune prețuri (până la 3,6 lei/kg).

Importurile de orz în Republica Moldova au fost complet sistate în 2024 și 2025, după introducerea regimului de licențiere în octombrie 2023. Această măsură a susținut prețurile interne, dar a pus o presiune suplimentară pe traderii locali, obligați să asigure volume mari de export cu resurse reduse.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ