Ucraina caută în continuare modalități de a-și exporta cerealele după blocajul impus de Rusia pe Marea Neagră. Nezavisimaia Gazeta scrie că Republica Moldova a devenit principala țară pentru tranzitul cerealelor ucrainene către Occident. Când portul ucrainean Reni, de la Dunăre, a fost scos din funcțiune după bombardamentele Forțelor Aerospațiale ale Federației Ruse, micul port moldovenesc Giurgiulești, de la gura aceluiași fluviu, s-a dovedit a fi foarte util”, scrie cotidianul rus.
Problema o reprezintă însă cozile mari de camioane de la punctele de control din sudul Republicii Moldova, lângă Giurgiulești, deoarece exportatorii ucraineni preferă să-şi livreze marfa prin Portul International Liber Giurgiuleşti sau vama Giurgiuleşti-Galaţi pentru a ajunge prin România pe pieţele europene, mai remarcă Nezavisimaia Gazeta.
Între timp, vicepremierul, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare Vladimir Bolea a scris pe Facebook: „Am convenit asupra deschiderii unor căi suplimentare de control și sincronizare a acțiunilor cu partea română. Potrivit vămii, la ieșirea din Republica Moldova, în ultimele 24 de ore, prin punctul de control Giurgiulești au trecut circa 190 de camioane, dintre care circa 70% erau cu cereale.”
În Moldova, recolta de grâu din acest an va fi de 1,2 milioane de tone, de două ori mai mult decât anul trecut. Iar nevoile interne ale țării sunt în limita a 400 de mii de tone, dar, potrivit fermierilor, din cauza prețurilor scăzute la cereale – 2,9 lei kilogramul de grâu (1 leu moldovenesc – 0,056 dolari) și a dificultăților la exportul acesteia, zeci de mii de tone. de cereale din recolta de anul trecut.
Între timp, cerealele ucrainene nu numai că tranzitează prin Moldova, ci sunt furnizate și pieței moldovenești. Anterior, fermierii moldoveni au cerut guvernului să interzică importul de cereale ucrainene mai ieftine, deoarece acest lucru face ca propria lor recoltă să fie necompetitivă. Guvernul a refuzat.