Se sparge bula mașinilor electrice. De ce scad producătorii prețurile masiv

23 Aug. 2023, 07:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
23 Aug. 2023, 07:39 // Actual //  Lupu Eduard

Tesla a redus prețurile în China săptămâna trecută pentru a stimula vânzările pe o piață a vehiculelor electrice deja suprasaturată, conform unei analize Wall Street Journal.

Analiștii americani susțin că, pe fondul unui boom în producția mașinilor electrice pe teritoriul Chinei, în SUA, dar și în Europa, industria care a promis de la început o creștere fulminantă a ajuns la un decalaj în raportul cerere și ofertă. Guvernele au încurajat achiziționarea mașinilor noi prin subvenții, producătorii au continuat să coboare prețurile, însă deși o mașină electrică încă este o alegere bună pentru mediu, europenii afectați de inflația ridicată la nivel global au început să fie din ce în ce mai prudenți cu investițiile costisitoare pe termen lung.

În timp ce în China și în țările vestice au început deja să apară cimitire de mașini electrice abandonate, România se confruntă însă cu fenomenul invers. Într-o economie copleșită de inflație, vânzările de mașini electrice sunt încă în creștere, pe când producția dă semne de încetinire față de ultimii ani.

În luna iulie, Tesla și alte companii auto din China au convenit să oprească războiul de prețuri la vehiculele electrice, doar pentru a renunța la politicile de reducere a prețurilor câteva zile mai târziu, pe fondul preocupărilor guvernului legate de concurență. În timp ce prețurile mai mici pot aduce beneficii consumatorilor, producătorii auto din China înregistrează pierderi masive și se prăbușesc financiar, arată Wall Street Journal.

La periferia orașului chinez Hangzhou, există câmpuri de mii de mașini electrice care au fost abandonate printre buruieni și gunoaie, arată analiști Bloomberg citați de Autoreport.ro. În cel puțin șase orașe din China au apărut bazine similare de vehicule cu baterii nedorite, deși câteva dintre ele au fost curățate. În Hangzhou, unele mașini au fost lăsate atât de mult timp încât din portbagajele lor au răsărit plante. Altele au fost abandonate atât de repede încât jucării de pluș și alte obiecte personale încă sepot întrezări pe bordurile acestora.

Mașinile au fost probabil abandonate după ce companiile de ride-hailing care le dețineau au dat faliment sau pentru că erau pe cale să devină învechite pe măsură ce producătorii de automobile au lansat mașini electrice pe bandă rulantă cu caracteristici mai bune și autonomii mai mari. Conform Bloomberg, fenomenul reprezintă o reprezentare izbitoare a excesului și a risipei care se pot produce atunci când o industrie în plină expansiune este inundată de capital, pe fondul progresului puternic al transportului electric din ultimii ani.

În urmă cu aproximativ un deceniu, încurajați de subvențiile guvernamentale, sute de producători de automobile din China s-au lansat în producția de automobile electrice. Aceștia au produs un număr uriaș de vehicule electrice de început – mașini relativ lipsite de dotări, ale căror baterii, în unele cazuri, nu puteau parcurge decât aproximativ 100 de kilometri (62 de mile) cu o singură încărcare. Aceste vehicule au fost cumpărate în mare parte de companii de transport în comun care le închiriau șoferilor.

“La începutul pieței EV din China, numărul de livrări a fost determinat de flotele de car-sharing”, a declarat pentru Bloomberg Young Huang, analist senior la JSC Automotive, o companie de consultanță cu birouri în Shanghai și Stuttgart. “Doar câțiva clienți privați au ales să le cumpere”.

Numărul mare startup-uri chinezești în domeniul vehiculelor electrice a fost alimentat de sprijinul guvernamental, inclusiv stimulente pentru consumatori și finanțare directă. În acest context, producătorii auto au lansat vehicule electrice într-un număr foarte mare pentru a beneficia de subvenții.

În ultimii ani, aproximativ 400 de producători chinezi de vehicule electrice au eșuat, pe măsură ce Beijingul a redus subvențiile pentru industrie și a impus cote de producție mai mari. Atelierele de dezmembrări de mașini din China sunt pline de vehicule electrice ale căror tehnologii au devenit învechite, amintind de dezvoltările imobiliare neocupate create de investițiile impulsionate de guvern, arată WSJ.

Recent, Beijingul a extins o scutire de taxă pentru vânzările de vehicule electrice pentru a atenua problemele din industrie. Cu toate acestea, producătorii auto sunt nevoiți să reducă prețurile pentru a vinde mașinile pe care sunt obligați să le producă, ceea ce erodează marjele de profit. Mandatul Chinei privind vehiculele electrice este similar cu cele impuse în SUA, iar repercusiunile se răsfrâng în special asupra producătorilor auto tradiționali din vest, care se bazează pe combustibili fosili.

În luna august, grupul Volkswagen a anunțat stimulente de până la 8.200 de dolari pentru modelul său electric ID.6 X pe piața chineză. Dealerii GM Chevrolet din China oferă reduceri de peste 25% la vehiculele electrice. Deși vehiculele electrice reprezintă acum o treime din vânzările de autovehicule din China, oferta depășește în continuare cererea. Această discrepanță va crește probabil pe măsură ce consumul chinez slăbește.

Situația vânzărilor de mașini electrice în SUA
La fel ca în cazul pieței imobiliare, sprijinul guvernamental chinez a creat inflație în rândul investițiilor în vehiculele electrice și a alocat incorect capitalul care ar fi putut fi utilizat în scopuri mai productive, susțin analiștii WSJ. Aceștia insistă asupra faptului că situația din China este prevestitoare pentru ceea ce urmează să se întâmple pe piețele americane și europene.

În SUA, Cox Automotive a raportat în august că stocurile de vehicule electrice au crescut la 103 de zile de aprovizionare în SUA, aproximativ dublu față de cele ale autovehiculelor cu motoare pe benzină. Producătorii auto și dealerii oferă reduceri la vehiculele electrice pentru a-și vinde stocul în creștere. Ford și-a redus recent țintele de producție a vehiculelor electrice pe măsură ce pierderile și stocurile nesoldate cresc. La sfârșitul lunii iunie, avea 116 zile de Mustang Mach-E nesoldate, iar Hummerul electric al GM avea mai mult de 100 de zile de stoc. Și acest lucru se întâmplă într-o economie în creștere.

Germania, consumatorii prudenți cu finanțele lor încep să renunțe la electrice
Un sondaj de opinie realizat de presa specializată din Germania referitoare la preferințele șoferilor referitoare la mașini electrice citat de site-ul autolatest.ro a concluzionat că doar 12% dintre germani ar trece curând la o mașină electrică, în timp ce 73% declară că ar refuza categoric să conducă o mașină electrică, mai ales dacă se pune problema unui vehicul la mâna a doua.
Politicile de încurajare a utilizării mașinilor electrice ale Uniunii Europene au dus, conform studiului, la creșterea vârstei parcului auto, în cazul Germaniei, de la 9.6 ani vechime mașinile vor ajunge și la 15-20 ani doar pentru că merg cu benzină sau motorină. Un alt detaliu de care germanii sunt conștienți este degradarea zilnică a bateriei cuplate cu costurile ridicate pentru înlocuirea acesteia, un acumulator de ID.4 putând ajunge repede la suma de 20.000 euro, susține sursa citată.

Conform proiecțiilor macroeconomice ale Băncii Centrale Europene din iunie, activitatea economică din Germania va înregistra o contractare de 0,3% în acest an, în timp ce zona euro este prognozată să crească cu doar 0,9%.

Piața vehiculelor noi va pierde din forță în cea de-a doua jumătate a anului 2023, potrivit proiecțiilor recente de la EV-volumes.com. Pe fondul producției înalte, baza de date arată că piața de autovehicule noi din Europa va încheia anul cu 12,5 milioane de înregistrări, în creștere cu aproximativ 10% față de 2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Mai 2024, 09:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
18 Mai 2024, 09:37 // Actual //  Lupu Eduard

Dictatorul rus Vladimir Putin a declarat că Rusia ar putea furniza Chinei nu doar gaze, ci și petrol prin Mongolia. El a mai spus că Beijingul și-a confirmat interesul de a promova gazoductul „Puterea Siberiei 2” în acest scop, dar nu a spus că s-au încheiat acorduri specifice.

„În plus, atât o conductă de gaz, cât și o conductă de petrol pot fi amplasate pe același coridor… Toate opțiunile sunt posibile, toate sunt acceptabile și fezabile din punct de vedere economic. Trebuie să o alegem pe cea mai bună. Sunt încrezător că și această lucrare va fi finalizată”, a declarat Putin, vineri 17 mai, la finalul vizitei sale în China, reluând o idee care a fost discutată în 2018, potrivit Reuters.

În pofida comentariilor optimiste ale lui Putin și după ani de discuții despre proiectul propus „Puterea Siberiei 2”, Rusia și China nu au ajuns încă la un acord privind construcția acestuia. Proiectul a căpătat o relevanță sporită pentru Rusia, care încearcă să crească livrările de gaze către China pentru a compensa scăderea exporturilor sale către Europa din cauza războiului din Ucraina.
Putin a spus că este un proces complex care include probleme de preț, dar economia în creștere a Chinei are nevoie de energie și nu există un furnizor mai de încredere decât Rusia. Potrivit acestuia, proiectul va fi protejat și de sancțiunile occidentale.

„Nimeni nu va putea sta în calea acestui lucru, nici sancțiuni împotriva flotei de cisterne, nici măcar sancțiuni împotriva instituțiilor financiare. Vom cumpăra și vinde totul în monedele noastre naționale. Deci interesul ambelor părți este confirmat”, a spus liderul de la Kremlin.

Rusia trimite în prezent gaz în China prin conducta Power of Siberia, care a început să funcționeze în 2019 și trece prin Siberia de Est până în nord-estul Chinei. Experții spun că, din moment ce China nu este de așteptat să aibă nevoie de aprovizionare cu gaze suplimentare până în 2030, Beijingul poate negocia din greu pentru prețul unei a doua conducte prin Siberia. Moscova nu a spus cât va costa conducta „Puterea Siberiei-2” lungă de 2.600 de km și cum va fi finanțată. Unii analiști estimează valoarea sa la 13,6 miliarde de dolari.

Moscova sprijină intențiile Chinei de a localiza producția în Rusia și este gata să ofere beneficii investitorilor
Vineri dimineață, Putin a mers la Harbin, oraș fondat de coloniști ruși. Este clar de ce orașul chinez Harbin a fost ales pentru vizita lui Vladimir Putin. Orașul a fost odinioară dominat de cetățeni ruși și are o arhitectură clasică rusă, inclusiv o clădire precum faimoasa catedrală ortodoxă, scrie BBC.
Prima oprire a fost la un memorial al soldaților sovietici, unde a depus un buchet de flori roșii. Apoi, liderul de la Kremlin a mers la un târg comercial China-Rusia. A rostit un discurs în care le-a promis chinezilor energie și i-a invitat să deschidă unități de producție în țara. Le-a promis investitorilor beneficii.

„Parteneriatul inseparabil ruso-chinez are o influență directă asupra dezvoltării economiilor celor două țări. Va oferi securitate energetică, va stimula crearea de noi industrii și locuri de muncă bine plătite, va îmbunătăți bunăstarea și calitatea vieții pentru cetăţenii țărilor noastre. Alianța noastră strategică în domeniul energetic a devenit un cadru principal al pieței globale a resurselor energetice. Sunt sigur că se va consolida în continuare. Sunt implementate proiecte reciproce la scară largă în domeniul colaborării industriale”, a declarat Putin.
De la declanșarea invaziei din Ucraina, cele două țări și-au întărit relațiile. Iar asta a ținut Moscova pe linia de plutire, în fața sancțiunilor occidentale. La întâlnirea de ieri, Putin și Xi Jinping au ajuns la concluzia că trebuie să-și întărească parteneriatul, inclusiv în plan militar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău