S-au prăbușit importurile ucrainene de motorină prin Republica Moldova

12 Nov. 2023, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Nov. 2023, 12:00 // Actual //  bani.md

În octombrie, volumul livrărilor de motorină către Ucraina a fost de 569,9 mii tone, cu 22% mai mult decât în ​​septembrie și cu 27% mai mult față de aceeași perioadă din 2022, potrivit datele Grupului de Consultanță „A-95”, citate de enkorr.ua.

Cozile lungi la frontieră au afectat negativ furnizarea de motorină prin transportul rutier. Astfel, în luna octombrie, volumul importurilor de camioane pe benzină a scăzut cu 12%, la 176,8 mii tone. Dar companiile au reușit parțial să se reorienteze pe aprovizionarea feroviară și maritimă, ceea ce a făcut posibilă creșterea volumelor importurilor din octombrie.

La mijlocul lunii octombrie au fost introduse modificări la Codul Vamal, conform cărora importatorul trebuie să furnizeze un pachet de documente pentru întregul lanț de transport al combustibilului de la producător până la granița cu Ucraina. Acest lucru a ținut piața tensionată de ceva timp. Dar, potrivit importatorilor, ei și furnizorii au reușit să se adapteze la noile condiții de vămuire.

În octombrie, Polonia și România au rămas principalele destinații pentru furnizarea de motorină a Ucrainei.

În octombrie, volumul de combustibil importat din Polonia aproape că nu s-a modificat față de septembrie și a însumat 121,5 mii tone. Furnizarea resursei prin transport rutier a scăzut cu 17%, la 32,2 mii tone, în timp ce pe calea ferată — a crescut cu 7%, la 89,3 mii tone. Luna trecută, transporturile de combustibil de la Unimot au scăzut cu 16%, la 7,4 mii tone. Concernul Orlen a crescut transporturile cu 20%, până la 17.000 de tone, datorită transportului feroviar.

Luna trecută, volumul importurilor de motorină din România a crescut semnificativ, până la 153.000 de tone (+73%). Creșterea aprovizionărilor din bazele românești a fost cauzată de încetarea vămuirii mărfurilor de la majoritatea terminalelor din Bulgaria și Giurgiulești din Moldova.

Astfel, în luna octombrie importurile de motorină în Ucraina prin Republica Moldova s-au prăbușit la circa 5 mii de tone, față de 20 mii de tone în septembrie.

În plus, unii importatori au ales direcția de sud a achizițiilor din cauza cozilor de la granița poloneză. În octombrie, volumul transporturilor din România prin transport feroviar și maritim s-a dublat. Principala bază de aprovizionare a fost Constanța, care a reprezentat 41% din totalul importurilor din România. Cel mai mare volum al resursei a fost expediat de la Euronova Energies – 76,3 mii tone, ceea ce este cu 76% mai mult decât în ​​septembrie. În plus, transporturile de la companiile Vitaro Energy și Oscar Downstream au crescut cu 75% la 11,9 mii tone, respectiv 23,4 mii tone.

Prin urmare, în octombrie, livrările întreprinderilor de stat din Bulgaria au scăzut cu 32%, la 22,3 mii tone. Aceasta a fost o consecință a încetării vămuirii combustibilului expediat de la terminalele din Ruse, Byala, Varna și Burgas. Acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării SBU către Biroul Vamal Energetic de informare cu privire la sosirea combustibilului din aceste direcții pentru control suplimentar. Vânzările de motorină de la Bulmarket, care furnizează în principal din Ruse, și DMV Petrol de la Marten au scăzut cu 57%, respectiv 62%.

În octombrie, lupta împotriva pătrunderii combustibilului rusesc pe piața ucraineană nu s-a încheiat. Din 2 noiembrie, Bilozem, din care Insa Oil încarcă resurse, s-a adăugat la terminalele bulgare sancționate.

Luna trecută, 19% din motorina importată era de origine UE, alți 18% din India. Este de remarcat faptul că în septembrie ponderea resursei indiene a fost de doar 6%. Creșterea volumului acestui combustibil în luna octombrie se datorează începerii tranziției de la motorina de vară la motorină de iarnă. Combustibilul din Lituania și Slovacia nu și-a pierdut pozițiile. Ponderea livrărilor de motorină de origine greacă și turcă a crescut la 11% din volumele din octombrie (în septembrie a fost de 4%). În plus, în octombrie, pe piața ucraineană a apărut un produs produs de Oman, ponderea sa în structura de import a fost de 6%.

În noiembrie, situația cu cozile la graniță rămâne dificilă. La granița polono-ucraineană, este complicată de grevele șoferilor polonezi. Mișcarea cisternelor de combustibil prin punctele de control „Dorogusk-Yagodin”, „Korchova-Krakivets” și „Grebenne-Rava-Ruska” aproape s-a oprit.

Potrivit serviciului „eCherga”, timpul de așteptare pentru plecare la punctele de control poloneze este de 7-11 zile, la punctele de control din România – 10-12 zile. Prin urmare, în noiembrie, aprovizionările prin transport feroviar și maritim vor rămâne prioritare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

13 Aug. 2025, 17:12
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
13 Aug. 2025, 17:12 // Actual //  Ursu Victor

Autoritățile turce analizează o propunere de a renunța la modelul de bufet „all-inclusive” din hoteluri pentru a reduce risipa alimentară. Potrivit Sabah, Consiliul pentru Politică Agricolă și Alimentară pregătește un raport pe această temă pentru președintele Recep Tayyip Erdoğan.

Conform unui raport al Fundației pentru Prevenirea Risipei în Turcia, în fiecare an, în această țară se irosesc, în medie, 23 de milioane de tone de alimente, iar aproximativ 35% din fructe și legume ajung la gunoiConsiliul Prezidențial pentru Agricultură și Politici Alimentare a luat măsuri pentru a aborda această risipă, care duce și la creșterea inflației alimentare.

Micul dejun variat, o tendință care a fost foarte populară în ultimii ani, a devenit acum o problemă. Restaurantele care refuză să servească micul dejun pentru două persoane atunci când sunt trei la masă, comandând, în schimb, în funcție de numărul de invitați și impunând un mic dejun variat în consecință, sporesc risipa.

Ramazan Bingol, membru al Consiliului Prezidențial pentru Agricultură și Politici Alimentare, a declarat că 50% dintre aceste mese se irosesc.

„Această risipă este exacerbată de localurile care impun un număr fix de oaspeți. De exemplu, trei sau patru prieteni s-ar putea mulțumi cu un mic dejun mixt pentru două persoane, dar multe localuri impun un număr fix de oaspeți. Aduc mai multe preparate. Unele sunt luate de pe masă și nici nu sunt atinse măcar. Mâncarea pusă în farfurie, dar lăsată neatinsă, merge direct la gunoi”, a explicat el.

„Sistemul all-inclusive din hoteluri ar putea trece la un sistem a la carte. Oamenii comandă cât vor să mănânce. În loc să ia totul și să nu mănânce, pleacă de la masă cu produsele pe care le aleg și cu care își vor umple stomacul”, a mai spus el.

În mod similar, dacă există reglementări legale în restaurante și cafenele, nu se poate impune ocuparea unui loc. Trei persoane pot solicita un mic dejun mixt pentru două persoane, iar cinci sau șase persoane pot solicita un loc. Dacă locația nu permite acest lucru, clientul trebuie să raporteze situația Ministerului Comerțului, iar acesta va primi o amendă.

Raportul pe care Consiliul îl pregătește atrage atenția și asupra secțiunii dedicate animalelor fără stăpân. În raport se subliniază că nu ar trebui să se arunce mâncare pe străzi sub pretextul de a hrăni animalele. Ramazan Bingol explică faptul că acest lucru nu doar că poluează orașul, dar și contribuie la răspândirea bacteriilor, afirmând: „Animalele care consumă această mâncare se îmbolnăvesc și ele.”

„Străzile devin focare de infecție. Medicii veterinari primesc frecvent reclamații similare. În nicio țară europeană nu poți arunca mâncarea pentru a o da animalelor fără stăpân. Acest lucru perturbă echilibrul natural”, a spus el. Bingol a mai subliniat că resturile de mâncare și pâine ar trebui colectate și trimise la adăposturile de animale, adăugând: „Dar, bineînțeles, cel mai important lucru este să prevenim acest lucru”, a mai explicat el.

„Grâul produs aici cu mult efort, precum și munca fermierilor și brutarilor, se irosește. În timp ce agricultura se confruntă cu tot mai multe probleme, din cauza condițiilor climatice, noi aruncăm pâinea. Pentru a preveni acest lucru, ar trebui să existe limite, în special în ceea ce privește pâinea servită în restaurante”, a mai spus Bingol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII