S-au prăbușit importurile ucrainene de motorină prin Republica Moldova

12 Nov. 2023, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Nov. 2023, 12:00 // Actual //  bani.md

În octombrie, volumul livrărilor de motorină către Ucraina a fost de 569,9 mii tone, cu 22% mai mult decât în ​​septembrie și cu 27% mai mult față de aceeași perioadă din 2022, potrivit datele Grupului de Consultanță „A-95”, citate de enkorr.ua.

Cozile lungi la frontieră au afectat negativ furnizarea de motorină prin transportul rutier. Astfel, în luna octombrie, volumul importurilor de camioane pe benzină a scăzut cu 12%, la 176,8 mii tone. Dar companiile au reușit parțial să se reorienteze pe aprovizionarea feroviară și maritimă, ceea ce a făcut posibilă creșterea volumelor importurilor din octombrie.

La mijlocul lunii octombrie au fost introduse modificări la Codul Vamal, conform cărora importatorul trebuie să furnizeze un pachet de documente pentru întregul lanț de transport al combustibilului de la producător până la granița cu Ucraina. Acest lucru a ținut piața tensionată de ceva timp. Dar, potrivit importatorilor, ei și furnizorii au reușit să se adapteze la noile condiții de vămuire.

În octombrie, Polonia și România au rămas principalele destinații pentru furnizarea de motorină a Ucrainei.

În octombrie, volumul de combustibil importat din Polonia aproape că nu s-a modificat față de septembrie și a însumat 121,5 mii tone. Furnizarea resursei prin transport rutier a scăzut cu 17%, la 32,2 mii tone, în timp ce pe calea ferată — a crescut cu 7%, la 89,3 mii tone. Luna trecută, transporturile de combustibil de la Unimot au scăzut cu 16%, la 7,4 mii tone. Concernul Orlen a crescut transporturile cu 20%, până la 17.000 de tone, datorită transportului feroviar.

Luna trecută, volumul importurilor de motorină din România a crescut semnificativ, până la 153.000 de tone (+73%). Creșterea aprovizionărilor din bazele românești a fost cauzată de încetarea vămuirii mărfurilor de la majoritatea terminalelor din Bulgaria și Giurgiulești din Moldova.

Astfel, în luna octombrie importurile de motorină în Ucraina prin Republica Moldova s-au prăbușit la circa 5 mii de tone, față de 20 mii de tone în septembrie.

În plus, unii importatori au ales direcția de sud a achizițiilor din cauza cozilor de la granița poloneză. În octombrie, volumul transporturilor din România prin transport feroviar și maritim s-a dublat. Principala bază de aprovizionare a fost Constanța, care a reprezentat 41% din totalul importurilor din România. Cel mai mare volum al resursei a fost expediat de la Euronova Energies – 76,3 mii tone, ceea ce este cu 76% mai mult decât în ​​septembrie. În plus, transporturile de la companiile Vitaro Energy și Oscar Downstream au crescut cu 75% la 11,9 mii tone, respectiv 23,4 mii tone.

Prin urmare, în octombrie, livrările întreprinderilor de stat din Bulgaria au scăzut cu 32%, la 22,3 mii tone. Aceasta a fost o consecință a încetării vămuirii combustibilului expediat de la terminalele din Ruse, Byala, Varna și Burgas. Acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării SBU către Biroul Vamal Energetic de informare cu privire la sosirea combustibilului din aceste direcții pentru control suplimentar. Vânzările de motorină de la Bulmarket, care furnizează în principal din Ruse, și DMV Petrol de la Marten au scăzut cu 57%, respectiv 62%.

În octombrie, lupta împotriva pătrunderii combustibilului rusesc pe piața ucraineană nu s-a încheiat. Din 2 noiembrie, Bilozem, din care Insa Oil încarcă resurse, s-a adăugat la terminalele bulgare sancționate.

Luna trecută, 19% din motorina importată era de origine UE, alți 18% din India. Este de remarcat faptul că în septembrie ponderea resursei indiene a fost de doar 6%. Creșterea volumului acestui combustibil în luna octombrie se datorează începerii tranziției de la motorina de vară la motorină de iarnă. Combustibilul din Lituania și Slovacia nu și-a pierdut pozițiile. Ponderea livrărilor de motorină de origine greacă și turcă a crescut la 11% din volumele din octombrie (în septembrie a fost de 4%). În plus, în octombrie, pe piața ucraineană a apărut un produs produs de Oman, ponderea sa în structura de import a fost de 6%.

În noiembrie, situația cu cozile la graniță rămâne dificilă. La granița polono-ucraineană, este complicată de grevele șoferilor polonezi. Mișcarea cisternelor de combustibil prin punctele de control „Dorogusk-Yagodin”, „Korchova-Krakivets” și „Grebenne-Rava-Ruska” aproape s-a oprit.

Potrivit serviciului „eCherga”, timpul de așteptare pentru plecare la punctele de control poloneze este de 7-11 zile, la punctele de control din România – 10-12 zile. Prin urmare, în noiembrie, aprovizionările prin transport feroviar și maritim vor rămâne prioritare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 17:54
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Grîu Tatiana
17 Nov. 2025, 17:54 // Bănci şi Finanţe //  Grîu Tatiana

Dolarul american, considerat mult timp coloana vertebrală a finanțelor globale, își pierde treptat dominanța. Potrivit datelor Fondului Monetar Internațional (FMI), ponderea dolarului în rezervele valutare globale a scăzut la puțin peste 56% la mijlocul anului 2025, cel mai scăzut nivel în ultimele decenii, după ce la începutul secolului depășea 70%.

Experții Best Brokers subliniază că această scădere nu înseamnă că dolarul se prăbușește, ci reflectă o diversificare tot mai accentuată a rezervelor băncilor centrale. În ultimele decenii, băncile au adăugat euro, yen, aur și alte monede pentru a-și diminua riscurile, pe fondul tensiunilor geopolitice și a sancțiunilor americane care au demonstrat cât de mult poate fi folosit dolarul ca instrument politic și economic.

În paralel, alte monede și-au consolidat poziția: euro a crescut de la 18% la peste 21%, iar lira sterlină a ajuns la 4,8% din rezervele globale. Monedele netradiționale, inclusiv yuanul chinezesc, dolarul canadian și australian, au ajuns la o pondere de 22,5% în 2025, dublu față de 2000, semnalând o tendință clară de diversificare.

Factorii principali care au influențat scăderea dolarului includ criza financiară globală din 2008, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și retorica de dedolarizare promovată de unele țări emergente. Experții Bitfinex și Noelle Acheson, autoarea cărții „Crypto Is Macro Now”, susțin că investitorii și băncile centrale devin mai precauți și caută alternative mai stabile pentru rezervele lor.

Deși dolarul își menține poziția dominantă, analistii avertizează că această scădere discretă, dar constantă, poate marca începutul unei reconfigurări a sistemului financiar global.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII