S-au prăbușit importurile ucrainene de motorină prin Republica Moldova

12 Nov. 2023, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Nov. 2023, 12:00 // Actual //  bani.md

În octombrie, volumul livrărilor de motorină către Ucraina a fost de 569,9 mii tone, cu 22% mai mult decât în ​​septembrie și cu 27% mai mult față de aceeași perioadă din 2022, potrivit datele Grupului de Consultanță „A-95”, citate de enkorr.ua.

Cozile lungi la frontieră au afectat negativ furnizarea de motorină prin transportul rutier. Astfel, în luna octombrie, volumul importurilor de camioane pe benzină a scăzut cu 12%, la 176,8 mii tone. Dar companiile au reușit parțial să se reorienteze pe aprovizionarea feroviară și maritimă, ceea ce a făcut posibilă creșterea volumelor importurilor din octombrie.

La mijlocul lunii octombrie au fost introduse modificări la Codul Vamal, conform cărora importatorul trebuie să furnizeze un pachet de documente pentru întregul lanț de transport al combustibilului de la producător până la granița cu Ucraina. Acest lucru a ținut piața tensionată de ceva timp. Dar, potrivit importatorilor, ei și furnizorii au reușit să se adapteze la noile condiții de vămuire.

În octombrie, Polonia și România au rămas principalele destinații pentru furnizarea de motorină a Ucrainei.

În octombrie, volumul de combustibil importat din Polonia aproape că nu s-a modificat față de septembrie și a însumat 121,5 mii tone. Furnizarea resursei prin transport rutier a scăzut cu 17%, la 32,2 mii tone, în timp ce pe calea ferată — a crescut cu 7%, la 89,3 mii tone. Luna trecută, transporturile de combustibil de la Unimot au scăzut cu 16%, la 7,4 mii tone. Concernul Orlen a crescut transporturile cu 20%, până la 17.000 de tone, datorită transportului feroviar.

Luna trecută, volumul importurilor de motorină din România a crescut semnificativ, până la 153.000 de tone (+73%). Creșterea aprovizionărilor din bazele românești a fost cauzată de încetarea vămuirii mărfurilor de la majoritatea terminalelor din Bulgaria și Giurgiulești din Moldova.

Astfel, în luna octombrie importurile de motorină în Ucraina prin Republica Moldova s-au prăbușit la circa 5 mii de tone, față de 20 mii de tone în septembrie.

În plus, unii importatori au ales direcția de sud a achizițiilor din cauza cozilor de la granița poloneză. În octombrie, volumul transporturilor din România prin transport feroviar și maritim s-a dublat. Principala bază de aprovizionare a fost Constanța, care a reprezentat 41% din totalul importurilor din România. Cel mai mare volum al resursei a fost expediat de la Euronova Energies – 76,3 mii tone, ceea ce este cu 76% mai mult decât în ​​septembrie. În plus, transporturile de la companiile Vitaro Energy și Oscar Downstream au crescut cu 75% la 11,9 mii tone, respectiv 23,4 mii tone.

Prin urmare, în octombrie, livrările întreprinderilor de stat din Bulgaria au scăzut cu 32%, la 22,3 mii tone. Aceasta a fost o consecință a încetării vămuirii combustibilului expediat de la terminalele din Ruse, Byala, Varna și Burgas. Acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării SBU către Biroul Vamal Energetic de informare cu privire la sosirea combustibilului din aceste direcții pentru control suplimentar. Vânzările de motorină de la Bulmarket, care furnizează în principal din Ruse, și DMV Petrol de la Marten au scăzut cu 57%, respectiv 62%.

În octombrie, lupta împotriva pătrunderii combustibilului rusesc pe piața ucraineană nu s-a încheiat. Din 2 noiembrie, Bilozem, din care Insa Oil încarcă resurse, s-a adăugat la terminalele bulgare sancționate.

Luna trecută, 19% din motorina importată era de origine UE, alți 18% din India. Este de remarcat faptul că în septembrie ponderea resursei indiene a fost de doar 6%. Creșterea volumului acestui combustibil în luna octombrie se datorează începerii tranziției de la motorina de vară la motorină de iarnă. Combustibilul din Lituania și Slovacia nu și-a pierdut pozițiile. Ponderea livrărilor de motorină de origine greacă și turcă a crescut la 11% din volumele din octombrie (în septembrie a fost de 4%). În plus, în octombrie, pe piața ucraineană a apărut un produs produs de Oman, ponderea sa în structura de import a fost de 6%.

În noiembrie, situația cu cozile la graniță rămâne dificilă. La granița polono-ucraineană, este complicată de grevele șoferilor polonezi. Mișcarea cisternelor de combustibil prin punctele de control „Dorogusk-Yagodin”, „Korchova-Krakivets” și „Grebenne-Rava-Ruska” aproape s-a oprit.

Potrivit serviciului „eCherga”, timpul de așteptare pentru plecare la punctele de control poloneze este de 7-11 zile, la punctele de control din România – 10-12 zile. Prin urmare, în noiembrie, aprovizionările prin transport feroviar și maritim vor rămâne prioritare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

28 Iun. 2025, 17:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Iun. 2025, 17:48 // Actual //  Ursu Victor

Epava iahtului Bayesian a fost scoasă de pe fundul mării, iar anchetatorii urmează să o investigheze. Foto: Profimedia Images

După ce şi epava și catargul înalt de 75 de metri al navei Bayesian au fost readuse la suprafață, în sfârşit pot începe cercetările cu privire la cauzele care au dus la scufundarea ambarcaţiunii, dar mai ales operaţiunea de a recupera obiectele și bunurile de valoare care au rămas sub apă timp de aproximativ 10 luni şi printre care se numără nu doar bani sau bijuterii.

Este logic că miliardarul Mike Lynch avea la bord mobilier valoros (de la tablouri la bijuterii) și că soția sa și alți oaspeți aduseseră și ceasuri foarte scumpe. Dar mai ales în hard disk-uri portabile, tablete și telefoane mobile puteau fi ascunse informații foarte valoroase care pot fi legate de scufundarea velierului, relatează Il Giornale. Cele șapte victime aveau obiecte personale care vor fi recuperate în timpul operațiunilor de curățare, așa cum a declarat pentru La Repubblica Giovanni Rizzuti, avocatul comandantului James Cutfield. „Fiecare obiect personal al victimelor și supraviețuitorilor va fi recuperat imediat ce operațiunile de curățare se vor încheia”.

Cum se vor deschide seifurile
La scurt timp după scufundarea velierului de anul trecut, presa internațională a făcut furori în privința documentelor sensibile aflate în seifuri, despre care se spune că sunt trei: unul deținut de căpitan, altul în apartamentul proprietarilor și un al treilea disponibil pentru oaspeți. În ultimele luni au existat multe dezbateri cu privire la faptul dacă cineva le-a furat între timp, dar autorităţile asigură că nimeni nu a „pus piciorul” în epavă din 19 august până când a fost scoasă la iveală și este sub supraveghere 24 de ore din 24 de către poliție.

Este clar că cel mai aşteptat moment este deschiderea seifului lui Lynch, în interiorul căruia s-ar putea găsi date sensibile de interes pentru guvernele străine. Experții vor începe să încerce să le deschidă cu metoda clasică de combinare: dacă nu funcționează, există deja un plan de rezervă pentru a le deschide cu unelte mecanice.

Din motive tehnice, va fi posibilă intrarea și inspectarea epavei iahtului Bayesian doar peste aproximativ zece zile pentru a evita prezența gazelor toxice produse în timpul scufundării un timp îndelungat. Între timp, pentru o siguranță sporită a corpului navei, rezervorul care conține încă 18.000 de litri de combustibil va fi golit.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO