S-au prăbușit importurile ucrainene de motorină prin Republica Moldova

12 Nov. 2023, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Nov. 2023, 12:00 // Actual //  Lupu Eduard

În octombrie, volumul livrărilor de motorină către Ucraina a fost de 569,9 mii tone, cu 22% mai mult decât în ​​septembrie și cu 27% mai mult față de aceeași perioadă din 2022, potrivit datele Grupului de Consultanță „A-95”, citate de enkorr.ua.

Cozile lungi la frontieră au afectat negativ furnizarea de motorină prin transportul rutier. Astfel, în luna octombrie, volumul importurilor de camioane pe benzină a scăzut cu 12%, la 176,8 mii tone. Dar companiile au reușit parțial să se reorienteze pe aprovizionarea feroviară și maritimă, ceea ce a făcut posibilă creșterea volumelor importurilor din octombrie.

La mijlocul lunii octombrie au fost introduse modificări la Codul Vamal, conform cărora importatorul trebuie să furnizeze un pachet de documente pentru întregul lanț de transport al combustibilului de la producător până la granița cu Ucraina. Acest lucru a ținut piața tensionată de ceva timp. Dar, potrivit importatorilor, ei și furnizorii au reușit să se adapteze la noile condiții de vămuire.

În octombrie, Polonia și România au rămas principalele destinații pentru furnizarea de motorină a Ucrainei.

În octombrie, volumul de combustibil importat din Polonia aproape că nu s-a modificat față de septembrie și a însumat 121,5 mii tone. Furnizarea resursei prin transport rutier a scăzut cu 17%, la 32,2 mii tone, în timp ce pe calea ferată — a crescut cu 7%, la 89,3 mii tone. Luna trecută, transporturile de combustibil de la Unimot au scăzut cu 16%, la 7,4 mii tone. Concernul Orlen a crescut transporturile cu 20%, până la 17.000 de tone, datorită transportului feroviar.

Luna trecută, volumul importurilor de motorină din România a crescut semnificativ, până la 153.000 de tone (+73%). Creșterea aprovizionărilor din bazele românești a fost cauzată de încetarea vămuirii mărfurilor de la majoritatea terminalelor din Bulgaria și Giurgiulești din Moldova.

Astfel, în luna octombrie importurile de motorină în Ucraina prin Republica Moldova s-au prăbușit la circa 5 mii de tone, față de 20 mii de tone în septembrie.

În plus, unii importatori au ales direcția de sud a achizițiilor din cauza cozilor de la granița poloneză. În octombrie, volumul transporturilor din România prin transport feroviar și maritim s-a dublat. Principala bază de aprovizionare a fost Constanța, care a reprezentat 41% din totalul importurilor din România. Cel mai mare volum al resursei a fost expediat de la Euronova Energies – 76,3 mii tone, ceea ce este cu 76% mai mult decât în ​​septembrie. În plus, transporturile de la companiile Vitaro Energy și Oscar Downstream au crescut cu 75% la 11,9 mii tone, respectiv 23,4 mii tone.

Prin urmare, în octombrie, livrările întreprinderilor de stat din Bulgaria au scăzut cu 32%, la 22,3 mii tone. Aceasta a fost o consecință a încetării vămuirii combustibilului expediat de la terminalele din Ruse, Byala, Varna și Burgas. Acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării SBU către Biroul Vamal Energetic de informare cu privire la sosirea combustibilului din aceste direcții pentru control suplimentar. Vânzările de motorină de la Bulmarket, care furnizează în principal din Ruse, și DMV Petrol de la Marten au scăzut cu 57%, respectiv 62%.

În octombrie, lupta împotriva pătrunderii combustibilului rusesc pe piața ucraineană nu s-a încheiat. Din 2 noiembrie, Bilozem, din care Insa Oil încarcă resurse, s-a adăugat la terminalele bulgare sancționate.

Luna trecută, 19% din motorina importată era de origine UE, alți 18% din India. Este de remarcat faptul că în septembrie ponderea resursei indiene a fost de doar 6%. Creșterea volumului acestui combustibil în luna octombrie se datorează începerii tranziției de la motorina de vară la motorină de iarnă. Combustibilul din Lituania și Slovacia nu și-a pierdut pozițiile. Ponderea livrărilor de motorină de origine greacă și turcă a crescut la 11% din volumele din octombrie (în septembrie a fost de 4%). În plus, în octombrie, pe piața ucraineană a apărut un produs produs de Oman, ponderea sa în structura de import a fost de 6%.

În noiembrie, situația cu cozile la graniță rămâne dificilă. La granița polono-ucraineană, este complicată de grevele șoferilor polonezi. Mișcarea cisternelor de combustibil prin punctele de control „Dorogusk-Yagodin”, „Korchova-Krakivets” și „Grebenne-Rava-Ruska” aproape s-a oprit.

Potrivit serviciului „eCherga”, timpul de așteptare pentru plecare la punctele de control poloneze este de 7-11 zile, la punctele de control din România – 10-12 zile. Prin urmare, în noiembrie, aprovizionările prin transport feroviar și maritim vor rămâne prioritare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

08 Mai 2024, 20:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Mai 2024, 20:50 // Actual //  Lupu Eduard

Rectorul Universității Tehnice din Moldova (UTM), Viorel Bostan, a făcut anunțul oficial, în carul emisiunii „Puterea a patra” de la N4, că Universitatea de Stat din Moldova și UTM urmează să se unească sub un singur nume nou. Această mișcare reprezintă un pas semnificativ în consolidarea și modernizarea învățământului superior din Republica Moldova.

Fuzionarea celor două instituții de învățământ superior vine în contextul unei inițiative menite să optimizeze resursele și să sporească calitatea educației superioare în țară. Prin unirea lor, se va crea o instituție academică mai puternică și mai competitivă, capabilă să ofere programe educaționale diversificate și de înaltă calitate.

Noul nume al instituției rezultate din fuziunea dintre USM și UTM va fi Universitatea din Chișinău. Această schimbare va reflecta identitatea și misiunea noii entități academice, care va servi comunitatea academică și societatea în ansamblu într-un mod mai eficient și mai eficace.

„De câțiva ani, analizăm constant clasamentele internaționale și, din păcate, nu am reușit să ne includem în aceste topuri”, a declarat Bostan. „De exemplu, în timp ce în trecut Times Higher Education enumera aproximativ 600 de universități, astăzi lista depășește 2003, iar noi încă nu am reușit să ne poziționăm în acest clasament”, declara săptămâna trecută, la consiliul rectorilor, Viorel Bostan.

Bostan a subliniat importanța atragerii studenților internaționali pentru a consolida universitățile din Moldova, dar a evidențiat și nevoia de resurse și capacități pentru a realiza acest lucru. În acest context, el a propus inițierea unui proces de fuziune între Universitatea Tehnică și Universitatea de Stat din Moldova, nu prin absorbție, ci printr-o colaborare între două instituții care au o istorie comună de colaborare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău