Bucureștiul scapă Republica Moldova de șantajul energetic al Transnistriei! Guvernul de peste Prut schimbă legislația

23 Mai 2024, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
23 Mai 2024, 12:30 // Actual //  Lupu Eduard

Guvernul României urmează să adopte astăzi, joi, 23 mai, un proiect de ordonanță de urgență pentru a modifica legislația în vigoare, facilitând astfel accesul Republicii Moldova la energie electrică și gaze naturale din România. Această măsură vine ca răspuns la criza energetică provocată de războiul din Ucraina.

Proiectul propune modificarea Articolului VII1 din Ordonanța de urgență nr. 119/2022 pentru a asigura furnizarea de energie electrică către Republica Moldova. Întrucât starea de urgență în Republica Moldova a încetat în ianuarie 2024, iar situația excepțională în domeniul energiei continuă, Guvernul României a decis să clarifice și să extindă cadrul legal existent.

„Prezentul act normativ modifică Articolul VII1 din Ordonanţa de urgenţă nr. 119/2022 pentru a extinde posibilitatea furnizării de energie electrică către Republica Moldova. În cazul în care Republica Moldova nu își poate asigura consumul național, producătorii de energie din România vor fi obligați să încheie contracte bilaterale cu traderi desemnați de Guvernul Republicii Moldova, la prețul de referință stabilit, plus costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,” se arată în nota de fundamentare a Ordonanței de Urgență.

Războiul din Ucraina a generat riscuri semnificative pentru sectorul energetic din Republica Moldova. Principalul risc este întreruperea furnizării energiei electrice de către MGRES, centrala termoelectrică de la Cuciurgan, care asigură aproximativ 75% din necesarul de electricitate al țării. Aceasta poate fi cauzată de sistarea furnizării gazelor naturale de către Gazprom sau de rezilierea contractului cu Energocom.

În plus, deschiderea pieței gazelor naturale și apariția furnizorilor alternativi au introdus riscuri de dumping și distorsiuni ale pieței, care pot afecta și sectorul energiei electrice.

De asemenea, există riscuri de infrastructură, reflectate în întreruperi parțiale sau totale ale furnizării de energie electrică, precum cele din 15 și 23 noiembrie 2022 și 30 mai 2023, cauzate de atacuri asupra infrastructurii energetice a Ucrainei.

Pentru a preveni aceste riscuri și a asigura o sursă stabilă de energie pentru Republica Moldova, Guvernul României a decis să modifice legislația astfel încât producătorii de energie electrică din România să poată furniza energie direct către Republica Moldova.

În perioada octombrie 2022 – februarie 2023, România a exportat 523.413 MWh de energie electrică către Republica Moldova, reprezentând 2,1% din producția totală a Sistemului Energetic Național (SEN).

Această modificare legislativă este esențială pentru a continua sprijinul energetic acordat Republicii Moldova în contextul vulnerabilității crescute și al dependenței de centrala termoelectrică de la Cuciurgan și importurile de energie din România.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Iun. 2024, 15:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
24 Iun. 2024, 15:45 // Actual //  Lupu Eduard

Tunelul feroviar subacvatic care leagă Danemarca și Germania va înlocui feribotul de 45 de minute cu trenul de 7 minute, relatează Euronews.com.

Danemarca și Germania sunt cu un pas mai aproape de a fi legate prin cel mai lung tunel rutier și feroviar subacvatic din lume.

Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat săptămâna trecută primul element al unui viitor tunel de 18 kilometri pe sub Marea Baltică. Acesta va lega sudul Danemarcei de nordul Germaniei și va contribui la tranziția ecologică a sectorului transporturilor.

Legătura Fehmarnbelt, care se preconizează că va fi deschisă în 2029, va reduce, de asemenea, durata călătoriei de la 45 de minute, cât durează în prezent traversarea cu feribotul, la doar șapte minute cu trenul.

Aceasta va lega Roedby din partea daneză de Puttgarten din Germania, cu conexiuni rutiere și feroviare către Europa Centrală și țările nordice.

Prima secțiune a tunelului Fehmarnbelt, gata de scufundare
Frederik a dezvelit o placă la intrarea în primul tronson de 217 metri al tunelului, care va fi scufundat într-un șanț pe fundul mării din partea daneză în cursul acestui an. El a aruncat o monedă la efigia sa într-o capsulă a timpului care conține obiecte donate de cei care au construit elementele de beton.

Sund & Baelt, compania care construiește legătura Fehmarn, susține că va fi cel mai lung tunel submersibil. Acesta va include, de asemenea, o cale ferată electrificată. Se preconizează că mașinile vor putea traversa Marea Baltică în 10 minute pe cele patru benzi, iar trenurile vor face acest lucru în șapte minute.

În 2011, s-a decis ca o legătură între insula Lolland din sudul Danemarcei și insula Fehmarn din nordul Germaniei să fie construită sub forma unui tunel imersat.Lucrările pe partea daneză au fost puse în funcțiune în iulie 2022, iar pe partea germană exact un an mai târziu.

Cât va costa legătura Fehmarn?
Tunelul va fi format din 89 de elemente de beton care sunt construite la o instalație specială din Roedbyhavn pe Lolland, supranumită cel mai mare șantier din Europa de Nord. În mai, a fost turnat primul element.

Legătura Fehmarn va costa 55,1 miliarde de coroane (4,8 miliarde de euro) și va fi plătită de utilizatorii din Danemarca. Guvernul danez va decide taxa de trecere pentru tunel într-o etapă ulterioară.

În ultimii ani, Danemarca a construit legături rutiere și feroviare cu Suedia vecină și între două mari insule daneze.

În 2000, o legătură prin pod și tunel peste strâmtoarea Oresund a legat Copenhaga de Malmo, al treilea oraș ca mărime din Suedia, iar în 1998, traficul rutier a fost deschis între insulele Funen, unde se află Odense – al treilea oraș ca mărime din Danemarca – și Zealand, unde se află Copenhaga. Traficul feroviar a început cu un an mai devreme, notează Euronews.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău