Singapore Airlines, British Airways şi Lufthansa şi-au mărit numărul de zboruri deasupra Afganistanului, după ce ani de zile le-au evitat, în condiţiile în care conflictul din Orientul Mijlociu l-a făcut să pară o opţiune relativ sigură, potrivit unui material exclusiv al Reuters.
Transportatorii au încetat să mai tranziteze Afganistanul, care se află pe rute majore între Asia şi Europa, în urmă cu trei ani, când talibanii au preluat puterea şi serviciile de control al traficului aerian au încetat.
Aceste servicii nu au fost încă reluate, dar companiile aeriene consideră din ce în ce mai mult că cerul dintre Iran şi Israel este mai riscant decât spaţiul aerian afgan. Multe dintre acestea au început să facă rute prin Iran şi Orientul Mijlociu după ce cerul rusesc a fost închis pentru majoritatea transportatorilor occidentali, când a început războiul din Ucraina în 2022.
„Pe măsură ce conflictele au evoluat, calculele privind spaţiul aerian care trebuie utilizat s-au schimbat. Companiile aeriene încearcă să reducă riscurile cât mai mult posibil şi consideră că survolarea Afganistanului este cea mai sigură opţiune, având în vedere tensiunile actuale dintre Iran şi Israel”, a declarat Ian Petchenik, purtător de cuvânt al organizaţiei de urmărire a zborurilor Flightradar24.
În a doua săptămână din august, numărul zborurilor deasupra Afganistanului a fost de şapte ori mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unei analize Reuters a datelor FlightRadar24.
Schimbarea a început la mijlocul lunii aprilie, în timpul atacurilor reciproce cu rachete şi drone între Iran şi Israel. Datele de urmărire a zborurilor din acea perioadă arată că Lufthansa, Singapore Airlines, British Airways şi altele au început să trimită câteva zboruri pe zi deasupra Afganistanului.