Achită simplu și ușor călătoria cu cardul: validatoarele staționare, instalate în transportul din Chișinău

15 Feb. 2022, 16:29
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
15 Feb. 2022, 16:29 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

Să circuli în transportul public din Chișinău devine și mai plăcut, modern și sigur. De astăzi, călătoriile în transportul public din capitală pot fi achitate de sine stătător – la validatoarele staționare instalate în unitățile de transport. Soluția tehnologică a fost dezvoltată de maib, compania Mastercard, cu suportul Primăriei municipiului Chișinău, în cadrul proiectului pilot de acceptare a plăţilor fără numerar pentru călătoria în transportul urban.

Primele validatoare staționare au fost instalate de maib pe ruta de troleibuz 30 și ruta de autobuz 37, cu suportul specialiștilor Mastercard din Kiev. În curând, cu validatoare staționare vor fi echipate troleibuzele 22, 23 și 24, precum și autobuzele de pe rutele nr. 2 și 5: în prezent, pe aceste rute chișinăuienii și oaspeții capitalei pot achita cu cardul la POS terminalele mobile ale taxatorilor.

Fiecare unitate de transport va fi dotată cu două validatoare staționare – la mijlocul și în partea din spate a salonului vehiculului.

Pentru a plăti la validatoarele staționare, este suficient:

  • să apropii de ecranul validatorului cardul bancar contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcţia de plată contactless (tichetele de masă și cardurile maib liber nu sunt acceptate);
  • după confirmarea plăţii, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card;
  • confirmarea plății va fi afișată imediat pe ecranul validatorului;
  • despre confirmarea plății vei fi informat și de aplicația mobilă a băncii emitente a cardului sau prin SMS-notificare, dacă ai activat această opțiune la banca emitentă a cardului, sau extras bancar.

În cazul plăţii fără numerar, preţul călătoriei nu se modifică şi constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz şi 3 lei pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plăţile fără numerar.

Pentru achitările la validatoarele staționare nu vei primi bilet confirmativ. În unitățile de transport vor circula controlorii – aceștia îți pot solicita să apropii cardul bancar de validator sau de un POS terminal special, care va confirma sau infirma achitarea călătoriei.

Achitarea contactless are mai multe avantaje și beneficii atât pentru pasageri, cât și pentru taxatori:

  • rapiditate – achitarea are loc în câteva clipe;
  • comoditate – este suficient să apropii cardul bancar de validatorul staționar;
  • siguranță – informaţiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase; cu același card este posibilă achitarea repetată de 4 ori într-un interval de o oră;
  • igienă – bancnotele şi monedele păstrează pe ele peste 26.000 de bacterii, în timp ce prinachitarea contactless eviți schimbul de bani din mână în mână;
  • independență – nu mai este nevoie să interacționezi cu cineva pentru a achita;
  • autonomie – validatoarele nu se descarcă niciodată, fiind conectate permanent la o sursă de energie;
  • automatizare – dispar erorile generate de factorul uman;
  • digitalizare – tichetarea electronică contribuie la modernizarea călătoriilor şi ne ajută să dezvoltăm o societate cashless.

Amintim că proiectul pilot de achitare contactless în transportul public din capitală a fost lansat în luna martie a anului trecut. Proiectul reprezintă primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, care a fost semnat de Mastercard şi Primăria municipiului Chişinău în ianuarie 2021.

Ajută-ne să fim mai buni. Scrie-ne despre experiența achitării la validatoarele staționare la adresa de e-mail experienta.ta@maib.md sau într-un mesaj pe pagina de Facebook. Opinia ta este importantă și ne va ajuta să îmbunătățim produsele și serviciile maib.

Despre Mastercard

Masterсard este o companie tehnologică globală din industria plăţilor. Misiunea sa este să dezvolte şi să fortifice o economie digitală, care oferă priorităţi tuturor şi oriunde, prin intermediul tranzacţiilor sigure, simple şi accesibile bazate pe tehnologie. Folosind date şi reţele sigure, parteneriatele şi energiile companiei, oferă soluţii şi inovaţii care să ajute oamenii, instituţiile financiare, guvernele şi afacerile să-şi realizeze potenţialul său maxim. Cultura Mastercard şi tot ceea ce face compania în interiorul său şi în afara ei sunt determinate în funcţie de coeficientul de decenţă (decency quotient, DQ). Mastercard gestionează afaceri în peste 210 ţări şi teritorii şi creează o lume durabilă care oferă oportunităţi nepreţuite pentru toată lumea.

Despre maib

Maib este banca comercială nr.1 în Republica Moldova, în topul clasamentelor performanţei bancare, cu peste 1/3 cotă de piaţă la indicatori, precum credite, depozite, active şi profit. Maib este cel mai mare acceptant de carduri pe toate domeniile de business: POS terminale, ATM, comerţ electronic, terminale de autoservire. Banca oferă clienţilor săi cele mai variate şi inovative soluţii de acceptare a plăţilor prin intermediul cardurilor bancare. Prin reţeaua sa vastă, maib deserveşte aproximativ un milion de clienţi, persoane fizice, IMM-uri şi clienţi corporativi. În 2021, pentru al doilea an consecutiv, maib a obţinut titlul „Best Digital Bank Moldova”, oferit de Global Banking and Finance Review. Totodată, maib a fost desemnată „Cea mai bună bancă în Moldova” de Revista Global Finance şi Euromoney.

P.

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 09:54
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 09:54 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Cele mai faimoase logouri din lume au pornit, adesea, de la idei croite pe fugă. Este și cazul „swoosh-ului” Nike, creat în 1971 de studenta Carolyn Davidson pentru doar 35 de dolari — un preț simbolic pentru o marcă ce avea să atingă, cinci decenii mai târziu, o capitalizare de aproape 2 trilioane de dolari.

Istoria a fost rememorată de PR-experta și fondatoarea BackDoorAgency, Iana Ziab­lina, care a subliniat cât de neașteptate pot fi scânteile de geniu. În plină criză de identitate, profesorul de contabilitate Phil Knight — pe atunci co-fondator al Blue Ribbon Sports, distribuitor al pantofilor japonezi Onitsuka Tiger — a realizat că parteneriatul cu furnizorul din Japonia se apropie de final. Soluția: lansarea unei linii proprii de încălțăminte sport, cu producție deja contractată într-o fabrică din Mexic, dar fără nume și fără logo.

Knight i-a cerut lui Davidson, studentă la design grafic, o idee „măcar acceptabilă” de simbol care să fie aplicat rapid pe cele 300 de perechi aflate pe banda de producție. Dintre câteva schițe, singura care a trezit interes a fost o bifă fluidă — interpretată fie ca aripa zeiței grecești Nike, fie ca un semn de validare. Entuziasmul a fost modest, însă constrângerile de timp au consfințit alegerea.

Numele Nike a venit la scurt timp, propus de angajatul Jeff Johnson, inspirat de un vis în care îi apăruse zeița victoriei.

Astăzi, „swoosh-ul” întruchipează viteză, victorie, mișcare continuă și spirit de aprobarea („bifa” universală). Carolyn Davidson a colaborat încă o perioadă ca freelancer, apoi a părăsit profesia. În 1983, compania i-a mulțumit oficial: i-a oferit un inel cu logo-ul și un pachet consistent de acțiuni, gest care i-a asigurat confortul financiar.

Ziab­lina notează că logouri legendare au avut adesea începuturi similare: Apple a simplificat obsesiv simbolul mușcat al mărului pentru a transmite accesibilitate, iar Rolling Stones au ales faimoasa limbă scoasă într-un spirit de rebeliune. Lecția, spune experta: „Uneori inspirația lovește într-un taxi, la o prelegere sau într-un moment de revoltă — iar acea scânteie poate construi o identitate de miliarde”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO