Adio ecranele touch screen în maşini? Organismul european de siguranţă auto: „avem din ce în ce mai multe accidente”

31 Mart. 2024, 09:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
31 Mart. 2024, 09:37 // Actual //  bani.md

Constructorii de automobile îşi echipează cele mai noi modele cu ecrane tactile sofisticate, dar acest lucru ar putea cauza probleme cu cea mai mare autoritate de siguranţă auto din Europa.

Programul european de evaluare a autovehiculelor noi (NCAP) îşi revizuieşte sistemul de evaluare începând cu 1 ianuarie 2026 pentru a impune ca cinci dintre comenzile principale ale unui autovehicul – claxon, ştergătoare de parbriz, semnalizatoare, lumini de avarie şi funcţii SOS – să necesite butoane sau comutatoare fizice, relatează Politico.

Modelele de maşini vor trebui să se conformeze pentru a obţine râvnitul rating de cinci stele al NCAP. Sistemul este voluntar, dar este respectat de majoritatea producătorilor de automobile, deoarece este monitorizat îndeaproape de către consumatori.

NCAP, cu sediul în Belgia, spune că comenzile pur digitale reprezintă o potenţială problemă de siguranţă.

„Ceea ce observăm acum este că avem din ce în ce mai multe … accidente în care oamenii intră în coliziune pentru că sunt distraşi”, a declarat Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al NCAP.

Acest lucru este important, deoarece accidentele mortale de maşină sunt în creştere în UE. Mai mult de 20.000 de persoane au murit pe şosele în 2022, o creştere de 4 procente faţă de 2021. Blocul comunitar doreşte să reducă la jumătate numărul de decese pe şosele până în 2030, cu obiectivul de zero decese până în 2050.

Avery a declarat că ecranele tactile şi afişajele, împreună cu alte caracteristici de conducere asistată, pot distrage atenţia şoferului de la drum pentru o perioadă cuprinsă între cinci şi 40 de secunde – cu consecinţe potenţial fatale.

În plus, dacă afişajele nu au feedback tactil, şoferii pot fi distraşi de faptul că trebuie să se aplece asupra ecranului, nefiind siguri dacă comenzile sunt înregistrate.

„Petreceţi mai mult timp uitându-vă la ecranul tactil pentru a verifica dacă ceea ce aţi cerut se va întâmpla”, a declarat Avery.

Unii producători de automobile, precum Volkswagen, fac deja un pas înapoi în ceea ce priveşte utilizarea ecranelor tactile, după ce clienţii s-au plâns de noile sisteme de control. Într-un interviu acordat anul trecut pentru Autocar, Thomas Schäfer, CEO al Volkswagen Passenger Cars, a declarat că dependenţa de ecranele tactile „a făcut mult rău” mărcii.

Constructorii auto precum Tesla, care se bazează foarte mult pe noile tehnologii, vor trebui să decidă dacă ratingul de cinci stele acordat de NCAP merită să îşi schimbe designul interior.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Dec. 2025, 11:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Dec. 2025, 11:03 // Actual //  Ursu Victor

Unul dintre cele mai controversate puncte ale planului de pace vizează Centrala Nucleară Zaporojie, relatează Reuters. Potrivit experților citați de agenție, chiar și în cazul în care Kievul va recăpăta controlul asupra celei mai mari centrale nucleare din Europa, procesul de evaluare și repunere în funcțiune ar putea dura mai mulți ani.

Conform estimărilor, ar fi necesari cel puțin doi-trei ani doar pentru a determina starea reală a centralei după perioada de ocupație și exploatare în condiții de risc. Ulterior, ar fi nevoie de încă aproximativ trei ani pentru restaurarea echipamentelor și readucerea centralei la o funcționare deplină.

Situația este complicată de faptul că autoritățile ucrainene nu dețin în prezent informații exacte despre starea tehnică a centralei. Compania de stat Energoatom a declarat că Kievul nu cunoaște situația reală a instalațiilor nucleare de la Zaporojie în acest moment.

Între timp, impactul asupra sistemului energetic al Ucrainei este major. Potrivit analiștilor, deficitul actual de capacități de producere a energiei electrice se ridică la aproximativ 4 gigawați, echivalentul puterii a patru reactoare ale centralei nucleare de la Zaporojie.

Experții avertizează că, fără revenirea acestei capacități în sistem, securitatea energetică a Ucrainei va rămâne vulnerabilă pe termen mediu și lung, chiar și în eventualitatea unui acord de pace.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII