Afacere cu vinuri: Cum a reușit un antreprenor să dezvolte un business de succes în viticultură

04 Oct. 2021, 14:14
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  bani.md
04 Oct. 2021, 14:14 // Oameni şi Idei //  bani.md

Arcadie Foșnea, un vinificator pasionat a reușit în satul său de baștină, Mircești, Ungheni să-și facă o cramă cu același nume, să dezvolte turismul vinicol, dar și să își ducă vinurile în țara soarelui răsare.

Ideea de a crea propria vinărie a apărut în timp ce studiam în Germania în anii 1997-1998. Am cunoscut domeniul, prin prisma întreprinderilor mici, cultura viței de vie și a vinificației germane. Am lucrat în vinăriile de acolo or,  s-a născut ideea și visul de a crea ceva similar în Republica Moldova”, a explicat Arcadie Foșnea pentru AIPA.

După experiența din Germania și la o companie vinicolă din Republica Moldova, în anul 2009 a hotărât să-și înființeze o podgorie. Tot în acel an a achiziționat vechiul conac boieresc, care după cel de-al doilea război mondial a fost naționalizat și folosit de stat în diverse scopuri. În perioada sovietică, aici a fost amplasată Cârmuirea sovhozului, mai târziu grădinița de copii pe care am frecventat-o și el în copilărie. Până la privatizare, clădirea a fost, pentru o perioadă, abandonată, iar după un timp, parțial ruinată, dar totuși a fost fidel ideilor sale de a deschide o mică vinărie și o pensiune turistică”

Locul pentru plantarea viței de vie a fost ales într-o microzonă unică, cu condiții ideale, care are forma unui amfiteatru cu pantă estică cu înclinație de 6 – 15 grade. Solurile sunt foarte  sărace, având în compoziție doar 1-2,5% de humus și un pH de 6,5-6,7%, ceea ce conferă vinului o bună aciditate, și îl îmbogățește cu minerale. Pe acest areal se întâlnesc cinci tipuri de soluri, de la argilă până la nisip, ce conferă strugurilor numeroase gusturi și ne permit să obținem diverse stiluri de vin.

În fiecare an am plantat câte un hectar de viță de vie. Suprafața totală a suprafeței plantate constituie 20 hectare. Soiurile albe ocupă panta de nord a amfiteatrului, ele fiind deschise spre vânt, iar cele roșii panta de sud. În total, în acest areal sunt cultivate 12 soiuri de struguri: Feteasca Regală,  Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Noir, Feteasca Neagră, Rara Neagră, Saperavi, Feteasca Albă, Riesling. Mai avem plantate și soiurile Rkațiteli, Cabernet Franc și Viorica. Posibil că aceasta-i mult pentru o mică vinărie, însă pentru turism este perfect. Pentru noi este curios cum se comportă diverse soiuri”, a menționat Foșnea.

Construcția vinăriei a început în anul 2011, care continuă și astăzi. Piatra din care a fost clădit beciul a fost scoasă din vechea clădire, curățită și refolosită, iar suprafața beciului a fost mărită. Hala de producere ocupă 250 m2.  Aici se află vase din inox, care au o capacități de la 500 l la 7000 l, în total – 100 mii de litri.

În prezent, producem 8 tipuri de vin. Noi nu tindem spre vinuri foarte parfumate, dar punem accentul pe mineralitate și ne dorim cu timpul ca vinul să devină din ce în ce mai bun. Toate vinurile roșii sunt maturate în butoi timp de 1-2 ani, iar din cele albe, doar un vin – Fumé Blanc”, a punctat Foșnea.

Paralel, cu producerea vinului, vinăria dezvoltă turismul vinicol. Din păcate arhitectura conacului nu s-a păstrat în perioada sovietică. Or, Arcadie Foșnea a reabilitat conacul boieresc în stil brâncovenesc, care are și un turn. ”Noi am folosit conacul ca nucleu. Avem cinci camere hoteliere și urmează să mai facem încă opt„.

Noi promovăm agroturismul prin prisma vinului, explicăm consumatorilor procesul de vinificație, vinurile cu caracter, individualizate, în ce constă filozofia noastră, cultura consumului,” continuă  vinificatorul . „Astfel, oamenii devin mai conștienți și prețuiesc mai mult munca noastră.

Foșnea susține că a fost de câteva ori în SUA și toate vinăriile aveau turism. Țara noastră care nu are ce arăta, turismul e unicul atu. Totodată, Moldova vinde cel mai ieftin vin din lume, pentru că nu are imagine.

Producătorul de vin își vinde 80% din producție în Republica Moldova, iar restul ajunge pe rafturile buticurilor specializate, wine barurilor, wine shop-urilor din România, Japonia, Marea Britanie, Canada.

Drept provocări vinificatorul afirmă că este vorba de problema achiziției terenurilor, pentru că oamenii nu sunt în țară, alții au decedat. Or, Primăria trebuie să aibă instrumente ca să le poată schimba. O altă provocare este forța de muncă, care e din ce în ce mai puțină în fiecare an.

Dacă ne-am uita pragmatic la afacerea asta nimeni nu ar investi, entuziasmul e unicul atu, care ne face să o creștem”, a conchis vinificatorul, Arcadie Foșnea.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII