„Banca bogaților” surprinde Europa cu o analiză privind ieftinirea gazelor cu 30% în această iarnă

03 Nov. 2022, 14:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Nov. 2022, 14:44 // Actual //  bani.md

Goldman Sachs, una dintre cele mai mari companii de holding bancar din lume, anticipează că preţurile gazelor naturale în Europa vor scădea cu aproximativ 30% în lunile următoare, transmite CNBC. Este o schimbare semnificativă a nivelurilor observate în luna august. La acea vreme, invazia neprovocată a Rusiei în Ucraina şi presiunile ulterioare asupra mixului energetic al Europei au împins preţurile la cifre istorice – peste 340 de euro pe megawat oră.

Facilitatea olandeză de transfer de titluri (TTF) este principalul indicator european pentru preţurile gazelor naturale. Acesta a fost tranzacţionată marţi la aproximativ 120 de euro pe megawat oră, însă Goldman Sachs se aşteaptă ca acest indicator să scadă la 85 de euro pe megawat oră în primul trimestru al anului 2023, potrivit unei note de cercetare publicată săptămâna trecută.

Scăderea recentă a preţurilor gazelor a derivat din mai mulţi factori: depozitele de gaze ale Europei sunt practic pline pentru acest sezon de iarnă; temperaturile din această toamnă au fost mai blânde decât erau aşteptările, întârziind astfel începutul unei perioade de utilizare intensă; şi există o ofertă excesivă de gaze naturale lichefiate (GNL).

Rapoartele recente au indicat că aproximativ 60 de nave aşteaptă să-şi descarce încărcătura de GNL în Europa. Unele dintre aceste transporturi au fost cumpărate în timpul verii şi sosesc acum, umpând spaţiile de stocare.

Într-adevăr, cele mai recente date compilate de grupul industrial Gas Infrastructure Europe arată că nivelurile de stocare în Europa se situează la 94%.

În ciuda acestei analize optimiste, preţurile gazelor naturale sunt de aşteptat să crească după primele trei luni ale anului 2023 din cauza mai multor factori.

”Dacă economia Chinei îşi va reveni anul viitor, importurile de GNL ale Chinei ar putea creşte, de asemenea, împreună cu Europa”, a spus el.

China a fost cel mai mare importator mondial de GNL în 2021, potrivit Administraţiei pentru Informaţii Energetice din SUA. Cu toate acestea, din cauza politicii sale stricte privind Covid-19, economia chineză a trebuit să se confrunte cu o serie de blocaje care au afectat creşterea. Orice schimbare a acestei abordări politice ar creşte cererea de GNL şi ar creşte preţurile şi pentru cumpărătorii europeni. În plus, stocarea de gaze a fost ajutată de livrările din Rusia, pe care UE a încercat să le elimine, a declarat Fatih Birol, directorul executiv al Agenţiei Internaţionale pentru Energie, pentru CNBC

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII