Bomba din port detonată de Slusari: Proprietarul prietenul lui Plahotniuc, nu e o problemă – „Деньги не пахнут”

22 Feb. 2024, 11:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Feb. 2024, 11:28 // Actual //  bani.md

Compania Trans-Oil a emis ieri, 21 februarie, un comunicat de presă în care anunță de „deține în proprietate singurul port pentru nave maritime – Giurgiulești. Anterior agenția de rating Fitch declara același lucru.

Alexandr Slusari de la Forța Fermierilor a ridicat semne de întrebare privind atenția și responsabilitatea în transmiterea unor informații precise, fapt evidențiat de corectarea ulterioară a comunicatului de către Trans-Oil. Îngrijorările lui Slusari sunt împărtășite și de lipsa de reacție a autorităților, inclusiv a ministrului Spânu și a prim-ministrului Recean.

„Trans-Oil Are poziții dominante pe piața oleaginoaselor. Nu cere nimic de la stat. Face bani pe spatele agricultorilor și întră în orice ușă la orice guvernare. Achită generos publicitate.  Că proprietarul (Vaja Jashi) este prietenul lui Plahotniuc, care este sub sancțiunile internaționale și în buzunarul Kremlinului, nu e problema. Деньги не пахнут”, susține Slusari

Slusari susține că această situație ar putea fi legată de un control neautorizat al Portului Giurgiulești de către Trans-Oil, conform unui audit din 2022. Documentul, pregătit de un consorțiu de firme reputate la nivel internațional, indică faptul că Trans-Oil ar putea controla și utiliza întreaga suprafață a portului, deși companiile afiliate au doar un statut de rezidenți.

Această descoperire alimentează suspiciuni că ar exista un acord secret între SRL Danube Logistics și Trans-Oil, autentificat de Plahotniuc în perioada statului capturat, prin care controlul asupra portului ar fi transferat la Vaja Jhashi. Cu toate acestea, este important de subliniat că acest contract obscur ar putea fi utilizat exclusiv în scopuri internaționale pentru a îmbunătăți poziționarea financiară a holdingului.

În lumina acestor acuzații și incertitudini, Slusari solicită intervenția autorităților pentru a clarifica situația în jurul acestui obiectiv critic de infrastructură. Este necesar ca Guvernul să inițieze discuții urgente cu companiile de audit și cu agenția Fitch Ratings pentru a obține clarificări privind baza pe care s-au fondat concluziile anterioare referitoare la proprietatea Portului Giurgiulești.

Trans-Oil, deocamdată nu a venit cu o reacție la acuzațiile lui Slusari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

16 Dec. 2025, 16:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Dec. 2025, 16:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Administrația Națională a cheltuit 400,5 de milioane de lei în anul 2025, pentru reparația drumurilor și podurilor naționale.

În anul 2025 au fost finalizate lucrările la 7 obiective, dintre care pentru 6 urmează recepția la terminarea lucrărilor. Acestea vizează reparația capitală a șase sectoare de drum, cu o lungime totală de circa 25,8 km, reabilitarea a nouă poduri și executarea unei lucrări de stabilizare a terasamentelor afectate de alunecări de teren.

Printre proiectele finalizate se numără reabilitarea unui sector al drumului M1 Leușeni–Chișinău–Dubăsari, inclusiv podul peste râul Bîc și pasajul peste calea ferată, lucrări evaluate la peste 181 milioane de lei, precum și reparația nodului rutier de pe drumul M3 Chișinău–Comrat–Giurgiulești, cu o valoare totală de aproape 59 milioane de lei. De asemenea, au fost realizate lucrări pe drumurile M5 și R26, dar și reconstrucția unui pod pe drumul G104.1 și reparația drumului G108 Florești–Anenii Noi.

Totodată, în cadrul proiectului de reparație a lucrărilor de artă de pe drumul național R6 Chișinău–Orhei–Bălți, a fost finalizată reparația pasajului peste calea ferată de la km 132, urmând ca obiectivul să fie încheiat după finalizarea podului de la km 136,45.

Potrivit AND, șase obiective sunt în prezent în curs de execuție, cu termen de finalizare planificat pentru anul 2026. Acestea includ reparația capitală a cinci sectoare de drum, cu o lungime totală de aproximativ 30,8 km, și reabilitarea unui pod. Valoarea cumulată a acestor lucrări depășește 568 milioane de lei, o parte semnificativă fiind deja valorificată în anul curent.

În plus, au fost semnate contractele de antrepriză pentru alte patru obiective, a căror finalizare este planificată pentru 2026. Acestea vizează reparația pasajelor și podurilor de pe drumurile naționale R6, R37 și G54, precum și lucrări de stabilizare a terasamentelor și construcția trotuarelor pe drumul G65.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII