Calea Ferată a Moldovei, pe marginea prăpastiei. Cum a fost salvată

27 Sept. 2021, 14:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Sept. 2021, 14:35 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Calea Ferată a Moldovei s-a pomenit într-o situație dezastruoasă după ce a fost delapidată ani în șir, iar angajații companiei de stat înregistrau restanțe la salariu. Anul pandemic 2020 a venit ca o lovitură dură pentru întreprindere, după ce s-au redus transporturile de mărfuri pe calea ferată, care era principala sursă de venit. Datoriile s-au majorat or, anul trecut pierderile au totalizat 460 mil. de lei.

”Le sunt recunoscător celor ce au ajutat sectorul feroviar să evite coma – fiscului, petroliștilor, clienților, dar în primul rând colectivului CFM – ei s-au lăsat convinși că poate fi mai bine. Și când a pornit a crește numărul de comenzi, când am primit combustibil pe datorie, când fiscul a acceptat salvator să ne lase ceva mai mulți bani pentru activitate, când colectivul feroviar și-a răsuflecat mâinecile – încasările lunare au pornit să se apropie de costuri. A devenit posibil să achităm promt salariile curente, motorina și alte resurse indispensabile, serviciile comunale. În iunie am achitat 70% restante pe salariul din decembrie-2020”, susține directorul CFM, Oleg Tofilat.

În același timp, potrivit planului de modernizare a întreprinderii, în următorii ani va fi reabilitată în totalitate infrastructura feroviară și vor fi achiziționate 5000 de vagoane marfare. De asemenea vor crește volumele de mărfuri transportate, dar și salariile.

Astfel, în cinci ani cifra de afaceri a companiei se va dubla, la 2 miliarde de lei, salariul mediu va fi de 15 000 de lei față de 4000 de lei cât e în prezent, ar numărul angajaților va fi de 4500 comparativ cu 6300 câți sunt în prezent.

CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Realitatea Live

05 Oct. 2022, 17:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
05 Oct. 2022, 17:30 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Astăzi, Guvernul Republicii Moldova, a votat instituirea sărbătorii „𝐅𝐞𝐬𝐭𝐢𝐯𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐍𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐚𝐥 𝐏𝐫𝐮𝐧𝐞𝐢”. Festivalul va avea loc, anual, în a treia zi de duminică a lunii septembrie.

Potrivit Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), scopul festivalului este de a promova Republica Moldova ca stat cu înalt potențial privind cultivarea, producerea și procesarea prunelor cu gust autohton.

Prin instituirea sărbătorii „Festivalul Național al Prunei”, se urmărește creșterea încrederii între actorii pieței de desfacere a prunelor, apariția noilor oportunități de colaborare și cooperare internațională. Totodată, va constitui drept platformă și imbold pentru implementarea celor mai avansate tehnologii și bune practici de cultivare și procesare a prunelor și nu în ultimul rând, la dezvoltarea social-economică și culturală a țării.

În anul 2021, suprafața totală a livezilor de prun este de circa 21 mii ha și volumul înregistrat al producției acestora s-a ridicat la 136 mii tone. Potrivit datelor BNS, volumul exportului în 2021 constituie aproximativ 45 de mii de tone de prune, dintre care circa 25 de mii de tone au ajuns pe piața din UE, iar alte 19 mii de tone pe rafturile din CSI. În anul curent, până la ziua de astăzi, au fost exportate în jur de 23 mii tone.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău