Capcana în care s-a pomenit Moldovagaz. Lupușor: Compania a cumpărat gaz cu 800 USD și l-a vândut mai ieftin

23 Nov. 2021, 09:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Nov. 2021, 09:17 // Actual //  bani.md

În data de 22 noiembrie Gazprom a emis o declarație în care  susține că Republica Moldova ar putea rămâne fără gaz dacă nu achită în următoarele 48 de ore plățile facturate la 22 noiembrie. Suma spre plată este de 1,3 miliarde de lei sau echivalentul a 73,69 mil. USD. Economistul Adrian Lupușor susține că situația în care s-a pomenit Moldovagaz putea fi anticipată, în condițiile în care gazul a fost cumpărat cu 800 USD și a fost vândut de câteva ori mai ieftin consumatorilor.

Economistul afirmă că situația de la MoldovaGaz trebuie tratată din perspectiva a 5 condiții:

-cota parte a Guvernului Moldovei este de doar o treime, principalul acționar fiind Gazpromul

-compania s-a pomenit cu probleme financiare care au fost cunoscute din timp (atunci când cumperi gaz la circa 800 USD și îl vinzi consumatorilor de câteva ori mai ieftin, nu trebuie sa fii guru financiar să înțelegi la ce poate duce situația dată)

-aceste probleme puteau și chiar trebuiau anticipate și de către ANRE atunci când au examinat cererea Moldovagaz pentru ajustarea tarifului (demisia dlui Creangă poate fi analizată și în baza acestui context

-este o criza de lichidități temporară și vizează decalajul dintre prețul de achiziție și cel de comercializare pe piața internă creat în octombrie

-o companie când are probleme financiare temporare apelează fie la bancă, fie la acționari. În finanțe este un fel de axiomă: finanțarea în baza resurselor împrumutate este mai ieftina decât in baza capitalului propriu al acționarilor.

Deci, Moldovagaz trebuie să contracteze un credit bancar, gajând o parte din multitudinea de active pe care compania le deține. Sigur, se poate de apelat la acționarul majoritar care poate ușor sa acorde un împrumut comercial. Nicidecum, Guvernul nu poate acorda acești bani: este ajutor de stat care este reglementat strict de lege, conform Acordului de Asociere acesta urmează să fie interzis, si niciodată în istoria țării acesta nu a dat rezultate bune. În plus, se creează un precedent prin care si alte companii de stat (de exemplu, Calea Ferata a Moldovei) vor solicita același ajutor”, a explicat Adrian Lupușor.

Gazprom susține că Republica Moldova ar putea rămâne fără gaz natural rusesc dacă nu achită în următoarele 48 de ore plățile pentru luna noiembrie, facturate la 22 noiembrie. Conform presei din Rusia, Gazprom a trimis astăzi o avertizare în acest sens, subliniind că compania rusă este „dezamăgită de modul în care Moldova exercită obligațiunile contractuale”.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII