Care este locul unde poţi intra cu geamantane întregi de bani chiar pe aeroport fără să ai nicio problemă

11 Mai 2024, 07:21
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
11 Mai 2024, 07:21 // Bani și Afaceri //  bani.md

Zborurile Heathrow-Dubai au două caracteristici mari care le fac preferate pentru întreprinzătorii spălării de bani: un aeroport nu scanează bagajele la ieşire pentru numerar, iar celălalt acceptă saci de bani, scrie The Wall Street Journal.

August 2020. Jo-Emma Larvin plimba după ea prin aeroportul Heathrow din Londra un cărucior de bagaje  plin cu valize.

Un agent al Emirates Airlines i-a verificat paşaportul pentru un zbor către Dubai. Larvin călătorea la clasa business alături de o altă femeie şi împreună au urcat cele şapte valize grele pe banda rulantă. În drum spre controlul de securitate a schimbat mesaje cu iubitul ei. „Te simţi bine?” a intrebat el. „Da, uf”, i-a răspuns Larvin. Valizele conţineau milioane de lire sterline, bancnote împachetate în plastic şi strânse cu benzi de cauciuc. Banii se îndreptau către un specialist internaţional în spălarea de bani care percepea o taxă considerabilă clienţilor pentru a schimba numerar în aur sau în alte valute. Ruta lui preferată era către Dubai prin Heathrow, aeroporturi care ocupă primele locuri în lume la trafic de pasageri.

Marea Britanie cere pasagerilor să declare autorităţilor vamale dacă părăsesc ţara cu echivalentul a mai mult de aproximativ 10.000 de dolari, dar Larvin nu a făcut-o, riscând să fie arestată. Cele şapte valize au intrat în sistemul de manipulare a bagajelor de la Heathrow şi au trecut printr-un scanner 3D care a verificat doar să nu fie explozivi şi alte obiecte periculoase.

A doua zi dimineaţa, femeile şi-au ridicat bagajele în Dubai fără să aibă prea mult de ce să-şi facă griji. Orice sumă în numerar este permisă la intrare în Emiratele Arabe Unite atât timp cât este declarată. Femeile au urmat semnele către vamă şi au declarat autorităţilor că au adus echivalentul a 2,8 milioane de dolari.

Majoritatea aeroporturilor din întreaga lume, inclusiv din SUA, nu scanează bagajele pasagerilor pentru numerar, o activitate costisitoare care presupune echipamente şi personal. Ţările în care toţi banii sunt bineveniţi nu au obligaţia de a raporta valizele pline cu numerar care sosesc din străinătate. Lacunele permit ca numerar în valoare de miliarde de dolari să zboare din Marea Britanie şi din alte părţi către ţări cu mai puţine reguli, spune poliţia. Spălătorii de bani introduc pe ascuns peste 2.000 de miliarde de dolari în venituri din activităţi ilegale în sistemele financiare globale în fiecare an, arată estimările. Pasagerii din avioanele internaţionale transportă probabil sute de miliarde de dolari în numerar, potrivit cifrelor Oficiului Naţiunilor Unite contra Drogurilor şi Criminalităţii şi ale Grupului de Acţiune Financiară, o agenţie interguvernamentală care dezvoltă standarde pentru descurajarea spălării banilor pentru ţări.

Un motiv pentru care există atât de multă contrabandă prin intermediul companiilor aeriene este că sancţiunile şi scandalurile legate de spălarea banilor au determinat mai multe bănci din întreaga lume să raporteze tranzacţiile suspecte. „Pur şi simplu nu poţi intra într-o bancă cu atât de mulţi bani fără a fi raportat”, a spus George Voloshin, de la ACAMS, un grup al profesioniştilor în combaterea criminalităţii financiare. „Vei fi arestat în următorul birou.”

Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat că ofiţerii vamali răspund eficient prin securitatea aeroportului la riscurile de contrabandă. Un purtător de cuvânt al aeroportului Heathrow a refuzat să comenteze despre echipamentele şi practicile sale de securitate. Un purtător de cuvânt al Emirates Airline a declarat că detectarea contrabandei de numerar este responsabilitatea autorităţilor de unde provin banii.

Un oficial din Emirate a spus că ţara lucrează pentru a combate fluxurile financiare ilicite, inclusiv prin schimb de informaţii şi operaţiuni comune cu Marea Britanie. EAU, o destinaţie pentru bogaţii lumii, a fost recent eliminată de pe lista locurilor care au nevoie de mai multă monitorizare a unui organ de supraveghere financiară globală.

Oficialii şi grupurile din industrie au remarcat cum contrabanda de numerar prin intermediul companiilor aeriene reprezintă un risc relativ scăzut pentru persoanele angajate pentru a face această muncă. Larvin şi iubitul ei se numărau printre presupuşii 35 de contrabandişti care lucrau pentru un specialist în spălarea banilor din EAU. Păreau bani câştigaţi uşor. Autorităţile cred că acest cuplu a transportat în 2020 circa 125 de milioane de dolari, în mare parte din iulie până în octombrie.

„Cum naiba au scăpat cu asta – atât de mulţi bani într-un interval de timp atât de scurt?” spune Ian Truby, un ofiţer superior de investigaţii de la Agenţia Naţională de Combatere a Criminalităţii din Marea Britanie. Un răspuns, continuă tot el, este că securitatea aeroportului nu are ca scop detectarea infracţiunilor, ci doar protejarea siguranţei zborurilor. Trei săptămâni mai târziu, Larvin a plecat din nou spre Heathrow împreună cu iubitul ei şi cu încă câteva milioane de dolari în numerar în opt valize. Bărbatul îşi făcuse griji să nu atragă atenţia cu atâtea bagaje. „Este al naibii de ridicol”, a scris el. „Sare în ochi că ceva este dubios.” Această relatare a operaţiunii de contrabandă cu numerar de la Heathrow se bazează pe documente şi dovezi eliberate de autorităţile din Marea Britanie, înregistrări ale instanţei care au inclus mesaje text şi fotografii, mărturii ale curierilor de bani în instanţă, precum şi interviuri cu anchetatori şi persoane familiarizate cu problema. Abdulla Alfalasi a început să zboare cu numerar de la Heathrow la Dubai în 2017 şi şi-a extins operaţiunea în timpul pandemiei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO