Șeful Emirates spune că compania aeriană va continua să zboare către Rusia, cu excepția cazului în care proprietarul ei, guvernul Dubai, îi spune să nu o facă, transmite BBC.
„Dacă ni se va spune să ne oprim, ne vom opri, dacă nu ni se spune astfel, vom continua”, a declarat Sir Tim Clarke pentru BBC.
Majoritatea companiilor aeriene internaționale importante s-au retras din Rusia pe fondul sancțiunilor ample impuse de țările occidentale de la începutul războiului în Ucraina. Emirates este unul dintre puținii transportatori care încă operează zboruri către Moscova și Sankt Petersburg.
Întrebat dacă compania aeriană își va reconsidera poziția, președintele Emiratelor, Sir Tim, a spus că „nu a fost chemarea lui”, ci o decizie pe care o va lua guvernul Emiratelor Arabe Unite (EAU).
Pe lângă transportul de pasageri, compania aeriană transportă și mărfuri, inclusiv bunuri umanitare, alimente și rechizite medicale, care nu sunt pe lista de sancțiuni.
Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită au respins apelurile guvernelor occidentale de a impune sancțiuni Rusiei.
De la izbucnirea războiului, Moscova s-a confruntat cu un val de sancțiuni fără precedent, inclusiv interzicerea aeronavelor rusești care utilizează spațiul aerian și aeroporturile din SUA, UE, Marea Britanie și Canada.
Zborurile internaționale ale companiilor aeriene ruse au fost reduse drastic din cauza sancțiunilor. Transportatorul național Aeroflot a suspendat toate zborurile internaționale, cu excepția serviciului său către capitala Belarusului, Minsk, din cauza sancțiunilor.
Sir Tim crede că războiul din Ucraina ar putea avea implicații pe termen lung pentru industria aeriană globală, mai ales dacă Rusia este exclusă de Occident din economia globală.
„Acest [război] va avea manifestări majore, probabil, de dezavantaj pentru ambele părți. Și acest lucru va avea un impact asupra industriei”, a spus el.
Sir Tim a spus că Emirates înregistrează o cerere puternică, în ciuda prețurilor ridicate ale petrolului. Compania aeriană a transferat costurile consumatorilor adăugând o suprataxă pentru combustibil la tarifele aeriene, dar asta nu a afectat rezervările.
„Indiferent de asta, oamenii sunt gata să plătească prețurile pe care trebuie să le percepem pentru a acoperi această creștere enormă a prețului combustibilului”, a spus Sir Tim.
El a adăugat că industria aeriană a fost obișnuită să facă față prețurilor ridicate ale petrolului, dar a spus că crede că transportatorilor cu buget le va fi dificil să treacă peste asta fără a se lovi de un impact financiar.
Brent, unul dintre principalele repere pentru petrol, s-a tranzacționat peste 100 de dolari timp de aproape două luni, de când războiul Rusia-Ucraina a declanșat volatilitate pe piețele globale de energie.
Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene (IATA) a avertizat că performanța financiară generală a industriei aeriene în 2022 se va înrăutăți din cauza provocării creșterii prețului petrolului. Combustibilul pentru avioane reprezintă aproximativ un sfert din costurile unei companii aeriene.
„Cerere puternică”
În ciuda recentelor eșecuri, Sir Tim a spus că Emirates a revenit la profitabilitate în ultimele șase luni, din cauza cererii „furioase”.
Transportatorul se așteaptă să raporteze câștiguri anuale îmbunătățite în acest an, după ce a înregistrat o pierdere de 5,5 miliarde de dolari în anul fiscal 2020-2021, deoarece pandemia de Covid-19 a devastat industria aviației globale.
Guvernul din Dubai a injectat 3,1 miliarde de dolari în Emirates pentru a salva compania aeriană de stat, care a fost forțată să efectueze zboruri la sol și să concedieze mii de angajați după izbucnirea pandemiei.
Sir Tim a spus că compania aeriană caută acum să angajeze între 3.000 și 4.000 de membri ai echipajului de cabină și piloți suplimentari pe fondul cererii de călătorii în plină expansiune.