Cea mai mare bancă italiană blochează tranzacțiile în euro din Rusia către UE

23 Dec. 2024, 10:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
23 Dec. 2024, 10:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Intesa Sanpaolo, cea mai mare bancă italiană, a anunțat că va înceta să accepte plăți în euro de la toate băncile din Rusia, cu excepția propriei filiale ruse, „Intesa”. Clienții și partenerii filialei au fost informați oficial despre această decizie, potrivit surselor din două instituții financiare rusești citate de publicația Vedomosti.

De la 15 ianuarie 2025, Intesa Sanpaolo va modifica și condițiile de operare a conturilor corespondente ale filialei sale din Rusia. Plățile în euro vor fi disponibile doar în scopuri comerciale pentru conturile deschise la Intesa, filialele acesteia sau alte bănci situate pe teritoriul Italiei. „Vă rugăm să țineți cont de aceste informații la planificarea plăților și să evaluați din timp riscurile unui refuz”, se arată în notificarea transmisă de bancă.

Această decizie va afecta în principal clienții corporativi ruși care utilizau filiala Intesa pentru tranzacții în euro cu parteneri din afara Italiei, a declarat Olga Sorokina, partener manager al firmei de avocatură O2 Consulting. Aceștia includ exportatori, importatori, precum și companii din domeniul serviciilor și al producției industriale. Totuși, Sorokina a subliniat că volumul operațiunilor Intesa pe conturile corespondente a scăzut semnificativ în ultimii ani, banca concentrându-se mai mult pe companiile care desfășoară afaceri în Italia sau cu parteneri italieni.

Decizia Intesa este atribuită presiunilor din partea Băncii Centrale Europene (BCE), sancțiunilor internaționale și riscurilor de reputație, explică Sorokina. BCE monitorizează strict tranzacțiile din zona euro care implică jurisdicții supuse sancțiunilor, potrivit avocatului Andrei Gusev, partener la Nordic Star.

IMM-urile rusești care depind de tranzacții pe termen lung în euro cu Italia ar putea întâmpina dificultăți majore, fiind nevoite să caute rute alternative pentru plăți.

De asemenea, Intesa a crescut recent comisioanele pentru controlul valutar al operațiunilor efectuate în baza contractelor de vânzare-cumpărare fără importul bunurilor în Rusia. În unele cazuri, comisioanele au crescut de până la 10 ori. În octombrie, banca a majorat taxa pentru deschiderea unui cont în euro pentru clienții corporativi la 50.000 de ruble, o creștere de zece ori față de tarifele anterioare.

Aceste măsuri evidențiază înăsprirea reglementărilor financiare și dificultățile tot mai mari pentru companiile rusești în accesarea piețelor europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII