Cea mai mare bancă italiană blochează tranzacțiile în euro din Rusia către UE

23 Dec. 2024, 10:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
23 Dec. 2024, 10:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Intesa Sanpaolo, cea mai mare bancă italiană, a anunțat că va înceta să accepte plăți în euro de la toate băncile din Rusia, cu excepția propriei filiale ruse, „Intesa”. Clienții și partenerii filialei au fost informați oficial despre această decizie, potrivit surselor din două instituții financiare rusești citate de publicația Vedomosti.

De la 15 ianuarie 2025, Intesa Sanpaolo va modifica și condițiile de operare a conturilor corespondente ale filialei sale din Rusia. Plățile în euro vor fi disponibile doar în scopuri comerciale pentru conturile deschise la Intesa, filialele acesteia sau alte bănci situate pe teritoriul Italiei. „Vă rugăm să țineți cont de aceste informații la planificarea plăților și să evaluați din timp riscurile unui refuz”, se arată în notificarea transmisă de bancă.

Această decizie va afecta în principal clienții corporativi ruși care utilizau filiala Intesa pentru tranzacții în euro cu parteneri din afara Italiei, a declarat Olga Sorokina, partener manager al firmei de avocatură O2 Consulting. Aceștia includ exportatori, importatori, precum și companii din domeniul serviciilor și al producției industriale. Totuși, Sorokina a subliniat că volumul operațiunilor Intesa pe conturile corespondente a scăzut semnificativ în ultimii ani, banca concentrându-se mai mult pe companiile care desfășoară afaceri în Italia sau cu parteneri italieni.

Decizia Intesa este atribuită presiunilor din partea Băncii Centrale Europene (BCE), sancțiunilor internaționale și riscurilor de reputație, explică Sorokina. BCE monitorizează strict tranzacțiile din zona euro care implică jurisdicții supuse sancțiunilor, potrivit avocatului Andrei Gusev, partener la Nordic Star.

IMM-urile rusești care depind de tranzacții pe termen lung în euro cu Italia ar putea întâmpina dificultăți majore, fiind nevoite să caute rute alternative pentru plăți.

De asemenea, Intesa a crescut recent comisioanele pentru controlul valutar al operațiunilor efectuate în baza contractelor de vânzare-cumpărare fără importul bunurilor în Rusia. În unele cazuri, comisioanele au crescut de până la 10 ori. În octombrie, banca a majorat taxa pentru deschiderea unui cont în euro pentru clienții corporativi la 50.000 de ruble, o creștere de zece ori față de tarifele anterioare.

Aceste măsuri evidențiază înăsprirea reglementărilor financiare și dificultățile tot mai mari pentru companiile rusești în accesarea piețelor europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 09:40 // Actual //  Grîu Tatiana

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) avertizează asupra declanșării unor proteste la nivel național, acuzând Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție, incompetență și promovarea unor modificări legislative care ar putea agrava criza transportului public de pasageri.

Într-o scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, APOTA susține că un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, transmis de MIDR pe 17 decembrie 2025, riscă să scoată transportatorii în stradă, atât prin conținut, cât și prin termenul „extrem de restrâns” de doar cinci zile oferit pentru consultări.

„Ideile proiectului și termenele pentru care putem prezenta propuneri, în corelare cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii, ne determină să adoptăm decizii prin care să anunțăm declanșarea unei serii de proteste”, se arată în scrisoare.

APOTA afirmă că, deși autoritățile invocă existența a 347 de localități fără transport public regulat, acțiunile instituțiilor responsabile vor duce la creșterea acestui număr. „Acțiunile de a proteja corupția din ANTA și de a mușamaliza incompetența conducerii ANTA, asociate cu incompetența celor din MIDR, vor genera ca acest număr al localităților să crească”, avertizează transportatorii.

Asociația enumeră mai multe cauze ale situației din domeniu, printre care „corupția din ANTA”, „deciziile ilegale privind rețeaua de rute regulate”, „incapacitatea MIDR de a interveni prin instrumentele oferite de Codul transporturilor rutiere” și „legislația proastă din domeniu”, în special modificările intrate în vigoare în martie 2024.

În document, APOTA critică dur proiectul de lege elaborat de MIDR, despre care afirmă că nu are legătură cu problemele reale ale sectorului. „Calitatea acestui proiect ne demonstrează doar că persoanele din MIDR și ANTA care au participat la elaborarea lui nu au nici măcar cea mai mică idee care sunt problemele reale din transport și cum acestea ar trebui rezolvate”, se menționează în scrisoare.

Transportatorii acuză și lipsa reală de consultare publică, susținând că proiectul a fost elaborat „în secret”, iar grupului de lucru i s-au oferit doar cinci zile pentru formularea propunerilor. „Noi, transportatorii, nu mai putem suporta experimentele incompetenților. Toate acestea distrug ramura și lipsesc populația de transport regulat”, avertizează APOTA.

Asociația solicită intervenția directă a premierului pentru identificarea unor soluții și evitarea protestelor. „Venim către Dumneavoastră cu solicitarea de a vă implica și a găsi soluții adecvate situației în care ne aflăm, pentru a evita protestele transportatorilor”, se arată în apelul semnat de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa.

Totodată, transportatorii își exprimă disponibilitatea pentru un dialog direct cu autoritățile, solicitând o întâlnire cu prim-ministrul pentru a identifica problemele majore ale ramurii și direcțiile de reformă, „doar în spiritul Regulamentului UE nr. 1370”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII