Cea mai mare bancă italiană blochează tranzacțiile în euro din Rusia către UE

23 Dec. 2024, 10:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
23 Dec. 2024, 10:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Intesa Sanpaolo, cea mai mare bancă italiană, a anunțat că va înceta să accepte plăți în euro de la toate băncile din Rusia, cu excepția propriei filiale ruse, „Intesa”. Clienții și partenerii filialei au fost informați oficial despre această decizie, potrivit surselor din două instituții financiare rusești citate de publicația Vedomosti.

De la 15 ianuarie 2025, Intesa Sanpaolo va modifica și condițiile de operare a conturilor corespondente ale filialei sale din Rusia. Plățile în euro vor fi disponibile doar în scopuri comerciale pentru conturile deschise la Intesa, filialele acesteia sau alte bănci situate pe teritoriul Italiei. „Vă rugăm să țineți cont de aceste informații la planificarea plăților și să evaluați din timp riscurile unui refuz”, se arată în notificarea transmisă de bancă.

Această decizie va afecta în principal clienții corporativi ruși care utilizau filiala Intesa pentru tranzacții în euro cu parteneri din afara Italiei, a declarat Olga Sorokina, partener manager al firmei de avocatură O2 Consulting. Aceștia includ exportatori, importatori, precum și companii din domeniul serviciilor și al producției industriale. Totuși, Sorokina a subliniat că volumul operațiunilor Intesa pe conturile corespondente a scăzut semnificativ în ultimii ani, banca concentrându-se mai mult pe companiile care desfășoară afaceri în Italia sau cu parteneri italieni.

Decizia Intesa este atribuită presiunilor din partea Băncii Centrale Europene (BCE), sancțiunilor internaționale și riscurilor de reputație, explică Sorokina. BCE monitorizează strict tranzacțiile din zona euro care implică jurisdicții supuse sancțiunilor, potrivit avocatului Andrei Gusev, partener la Nordic Star.

IMM-urile rusești care depind de tranzacții pe termen lung în euro cu Italia ar putea întâmpina dificultăți majore, fiind nevoite să caute rute alternative pentru plăți.

De asemenea, Intesa a crescut recent comisioanele pentru controlul valutar al operațiunilor efectuate în baza contractelor de vânzare-cumpărare fără importul bunurilor în Rusia. În unele cazuri, comisioanele au crescut de până la 10 ori. În octombrie, banca a majorat taxa pentru deschiderea unui cont în euro pentru clienții corporativi la 50.000 de ruble, o creștere de zece ori față de tarifele anterioare.

Aceste măsuri evidențiază înăsprirea reglementărilor financiare și dificultățile tot mai mari pentru companiile rusești în accesarea piețelor europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII