Colosul petrolier Tirex în pragul falimentului: Statul în alertă pentru protejarea infrastructurii critice

11 Aug. 2024, 10:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Aug. 2024, 10:28 // Actual //  bani.md

Una dintre cele mai mari companii petroliere din Republica Moldova, „Tirex Petrol” S.A., se confruntă cu falimentul, iar statul vrea să monitorizeze atent procesul de vânzare a activelor acesteia. Întrucât Tirex Petrol deține spații și infrastructură critică de stocare în domeniul petrolier, care sunt esențiale pentru securitatea națională, autoritățile au cerut companiei să depună documentele necesare pentru a obține aprobarea prealabilă privind vânzarea acestora.

„Tirex Perrol” S.A. – companie aflată in insolvabilitate, deținătoare de spații și infrastructură critică de stocare în domeniul petrolier, care conform se încadrează în domeniile de importanță pentru securitatea statului. S-a solicitat notificarea companiei pentru a depune pachetul de documente în vederea solicitării aprobării prealabile pentru administratorul de insolvabilitate și a părților în favoarea cărora ar putea avea loc înstrăinarea de active vizate de Legea 174/2021, (prevede domeniile cheie pentru securitatea statului, inclusiv produsele petroliere n.a)”, se arată în decizia Consiliului pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională.

Fondată în 1996 prin reorganizarea unei asociații de stat, Tirex Petrol a fost privatizată în anul 2000, când pachetul majoritar de acțiuni a fost cumpărat de Mabanaft-Moldova GmbH din Elveția. În 2019, acțiunile au fost vândute firmei Estcon Construct SRL din Ialoveni, al cărei asociat unic este Tatiana Ignat.

În contextul falimentului, guvernul urmărește cu atenție cui vor fi vândute depozitele și infrastructura companiei, având în vedere legislația care reglementează domeniile cheie pentru securitatea statului. Această măsură vine pe fondul preocupărilor legate de posibilele implicații asupra securității energetice a țării.

Totodată, în 2021, RISE Moldova a relatat că o companie petrolieră legată de familia unui fost ministru al Apărării, Alexandru Pînzari a beneficiat de contracte publice controversate, inclusiv pentru depozitarea și distribuția motorinei donate de România. Acest caz a subliniat vulnerabilitățile din sectorul petrolier, accentuând nevoia de transparență și supraveghere strictă în contextul actualei situații de insolvabilitate a Tirex Petrol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII