Colosul petrolier Tirex în pragul falimentului: Statul în alertă pentru protejarea infrastructurii critice

11 Aug. 2024, 10:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Aug. 2024, 10:28 // Actual //  bani.md

Una dintre cele mai mari companii petroliere din Republica Moldova, „Tirex Petrol” S.A., se confruntă cu falimentul, iar statul vrea să monitorizeze atent procesul de vânzare a activelor acesteia. Întrucât Tirex Petrol deține spații și infrastructură critică de stocare în domeniul petrolier, care sunt esențiale pentru securitatea națională, autoritățile au cerut companiei să depună documentele necesare pentru a obține aprobarea prealabilă privind vânzarea acestora.

„Tirex Perrol” S.A. – companie aflată in insolvabilitate, deținătoare de spații și infrastructură critică de stocare în domeniul petrolier, care conform se încadrează în domeniile de importanță pentru securitatea statului. S-a solicitat notificarea companiei pentru a depune pachetul de documente în vederea solicitării aprobării prealabile pentru administratorul de insolvabilitate și a părților în favoarea cărora ar putea avea loc înstrăinarea de active vizate de Legea 174/2021, (prevede domeniile cheie pentru securitatea statului, inclusiv produsele petroliere n.a)”, se arată în decizia Consiliului pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională.

Fondată în 1996 prin reorganizarea unei asociații de stat, Tirex Petrol a fost privatizată în anul 2000, când pachetul majoritar de acțiuni a fost cumpărat de Mabanaft-Moldova GmbH din Elveția. În 2019, acțiunile au fost vândute firmei Estcon Construct SRL din Ialoveni, al cărei asociat unic este Tatiana Ignat.

În contextul falimentului, guvernul urmărește cu atenție cui vor fi vândute depozitele și infrastructura companiei, având în vedere legislația care reglementează domeniile cheie pentru securitatea statului. Această măsură vine pe fondul preocupărilor legate de posibilele implicații asupra securității energetice a țării.

Totodată, în 2021, RISE Moldova a relatat că o companie petrolieră legată de familia unui fost ministru al Apărării, Alexandru Pînzari a beneficiat de contracte publice controversate, inclusiv pentru depozitarea și distribuția motorinei donate de România. Acest caz a subliniat vulnerabilitățile din sectorul petrolier, accentuând nevoia de transparență și supraveghere strictă în contextul actualei situații de insolvabilitate a Tirex Petrol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII