Concurență mare pentru zborul cu avionul! Un aeroport de la granița cu Moldova îi suflă în ceafă celui de la Chișinău

24 Ian. 2024, 12:29
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Ian. 2024, 12:29 // Actual //  bani.md

Al doilea mare aeroport din România are acum un nou terminal, pentru peste 2,5 milioane de pasageri. La Iași se inaugurează noul terminal al Aeroportului Internațional.

Al doilea mare aeroport din România are acum un nou terminal, pentru peste 2,5 milioane de pasageri. La Iași se inaugurează noul terminal al Aeroportului Internațional. Este următorul după Otopeni și va găzdui peste 2,5 milioane de pasageri.

Turiștii vor putea călători spre 24 de destinații, dintre care 23 internaționale, iar rutele sunt operate de cinci companii aeriene partenere, ultima începând cu luna mai 2024.

”Vom operaționaliza noul terminal T4, iar dacă cu actuala infrastructură aeroportuară am ajuns la această performanță, T4 va crea oportunități uriașe pentru întregul județ, iar dezvoltarea aeroportului va fi fără precedent. Mă bucur mult că am investit în acest obiectiv, iar acum se dovedește că a fost o decizie bună pentru comunitatea noastră”, a transmis Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași.

Terminalul 4 este cel mai mare din țară după cel de la Otopeni, cu o suprafață desfășurată de aproximativ 32.000 mp, șapte porți pentru „Plecări” și trei porți pentru „Sosiri” și o capacitate de 3,3 milioane de pasageri anual.

Aeroportul Internațional Iași a avut anul trecut un trafic de 2,34 milioane de pasageri, în creștere cu 52% față de anul 2022, locul trei după Cluj cu 3,24 milioane și înainte de Timișoara cu 1,35 milioane pasageri.

Pentru comparație, Aeroportul Chișinău a înregistrat anul trecut un trafic de pasageri de 2,8 milioane de pasageri. Or, pentru anul 2024 se estimează o creștere de peste 3 milioane de pasageri.

Pe parcursul anului 2023, 19 companii aeriene au efectuat zboruri charter si zboruri regulate de pe Aeroportul Internațional Chișinau spre 40 destinații mondiale, dintre care 7 companii aeriene noi cum ar fi Air Montenegro, AZAL, Israir Airlines, El Al, Arkia, Aegean Airlines, Wizz Air. Iar în 2024 încă 4 companii aeriene: Eurowings, Georgian Wings, Air Baltic și Lufthansa.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 18:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 18:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să rămână în beznă, în condițiile în care țara se află într-o situație critică în orele de vârf ale consumului, când necesarul depășește cu mult capacitatea de import, a declarat economistul Sergiu Tofilat la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.

„Deficitul nostru de energie în orele de vârf, dimineața și seara, sare de 600 MW. Noi avem nevoie de 600 MW în fiecare oră ca să acoperim consumul, dar putem importa doar 345 MW”, a explicat Tofilat. Potrivit lui, Moldova reușește momentan să se mențină pe linia de plutire doar pentru că Ucraina nu utilizează întreaga sa cotă de interconexiune și permite realocarea surplusului către Chișinău. „Personalul de la Energocom stă până noaptea târziu în fiecare zi, analizând fiecare interval orar, ca să vadă cât n-a utilizat Ucraina și să realoce asta pentru Republica Moldova. Nu știu dacă asta e o soluție sustenabilă. Oamenii aceștia se pot îmbolnăvi, au nevoie de concediu. Nu putem depinde la infinit de asta.”

Tofilat afirmă că în următorii trei ani situația va rămâne exact la fel, dacă nu se intervine imediat. În opinia sa, Guvernul trebuie să convoace „de urgență” Comisia pentru pregătirea sezonului rece, împreună cu întreprinderile din sectorul energetic și mediul privat, pentru a identifica soluții rapide. Printre opțiuni: generatoare modulare și mobile, inclusiv închiriate sau aduse de agenții economici în schimbul unui tarif compensat.

„Ucraina deja face asta. Noi de ce nu? Fie le procurăm, fie le închiriem, fie facem un apel către mediul privat: ce tarif vă dăm ca să aduceți generatoare, ca să nu rămânem fără curent electric? Dacă nu facem nimic, în scenariul pesimist, dacă bombardamentele continuă și Ucraina își utilizează toată cota, noi rămânem descoperiți.”

Economistul avertizează că, în lipsa unei acțiuni urgente, Moldova se va confrunta cu două scenarii: tarife mai mari sau întreruperi de energie. „Avem deficit de 600 MW. Putem importa 345 MW. Diferența? Ori o acoperim cu energie de avarie, care este extrem de scumpă și limitată la 200–300 MW, și atunci vom majora tarifele; ori, dacă nici avarie nu e disponibilă, vom fi obligați să deconectăm anumite raioane din Republica Moldova. Avantajul unde este?”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII