Concursul lui Parlicov de la Moldovagaz, în ceață: Aștept procesul-verbal de la Gazprom

03 Oct. 2024, 10:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2024, 10:41 // Actual //  Ursu Victor

Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a anunțat că procesul de desemnare a unui nou Consiliu de Administrație la Moldovagaz rămâne incert, în contextul lipsei a unei decizii finale din partea Gazprom. În cadrul emisiunii „Secretele Puterii” de la JurnalTV, Parlicov a explicat că Ministerul Energiei a propus patru candidați: Dorin Junghietu, Vadim Ceban, Eduard Calancea și Radu Mandraburca, dintre care doi sunt membri ai echipei precedente.

„Am încercat să păstrăm un echilibru pentru a da un suflu nou companiei și am lăsat doi membri din echipa precedentă. Moldovagaz nu este o companie simplă, ea este legată de securitate, inclusiv pentru livrarea gazelor în stânga Nistrului,” a declarat Parlicov.

Ministrul a menționat că a fost convocată o ședință a Consiliului de Observatori (CO) pentru a lua o decizie privind noul Consiliu de Administrație al Moldovagaz, însă până în prezent nu s-a primit niciun proces-verbal sau răspuns clar din partea Gazprom.

„Urmează să primim procesul-verbal de la acea ședință prin corespondență și să înțelegem dacă a fost numit un nou CA sau nu,” a spus Parlicov.

În absența unei decizii din partea CO până la data de 25 septembrie, regulamentul intern al companiei prevede că mandatul actualului șef al Moldovagaz este prelungit automat, iar componența actuală a Consiliului de Administrație rămâne neschimbată.

Consiliul de Observatori al Moldovagaz este format din șase membri: patru reprezintă Gazprom și doi sunt din partea Republicii Moldova. Deciziile se iau cu cel puțin cinci voturi, ceea ce înseamnă că nicio parte nu are majoritatea absolută. Consiliul de Administrație are nouă membri, dintre care cinci sunt din partea Federației Ruse și patru din partea Republicii Moldova.

Moldovagaz este controlată majoritar de Gazprom (50%), urmată de Agenția Proprietății Publice (35,3%) și Tiraspoltransgaz (13,14%). Potrivit raportului financiar al companiei, Moldovagaz a înregistrat un profit de 1,282 miliarde de lei în 2023, în contrast cu pierderile de 323 milioane de lei din 2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII