Creștere alarmantă: 40% mai multe mașini suspecte de furt oprite vama românească, moldovenii în top

18 Aug. 2024, 10:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Aug. 2024, 10:22 // Actual //  bani.md

Numărul autovehiculelor suspectate a fi fost furate și oprite la vama româneascî a crescut cu 40% în primele șapte luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor oficiale furnizate de Poliția de Frontieră. Cele mai multe dintre aceste vehicule au fost descoperite la granița de vest a României, în special la punctele de trecere a frontierei Petea, din județul Satu Mare, și Borș, din județul Bihor.

Potrivit autorităților de peste Prut, șoferii opriți la frontieră au susținut în majoritatea cazurilor că nu erau conștienți de faptul că autovehiculele pe care le conduceau erau furate, declarându-se „cumpărători de bună credință” sau afirmând că au fost plătiți pentru a transporta mașinile fără să cunoască istoricul acestora.

Pe lângă granițele cu Ungaria, cazuri semnificative de autovehicule suspecte au fost înregistrate și la frontiera cu Bulgaria, în P.T.F. Giurgiu și P.T.F. Calafat, precum și la granița cu Republica Moldova, unde P.T.F. Albița (județul Vaslui) s-a evidențiat prin cel mai mare număr de astfel de incidente.

O analiză realizată de Poliția de Frontieră indică faptul că autovehiculele aflate în atenția autorităților provin în principal din România, Germania, Marea Britanie, Italia, Franța, Belgia și Elveția, majoritatea fiind autoturisme de lux și din clasa de mijloc. Persoanele care au încercat să introducă aceste vehicule în țară sunt cetățeni din diverse țări, inclusiv Bulgaria, Croația, Grecia, Moldova, Serbia, Polonia, România, Turcia, Ungaria și Ucraina.

Conform legislației, în toate cazurile au fost întocmite dosare penale pe numele celor implicați, iar autovehiculele au fost indisponibilizate la sediile structurilor teritoriale ale Poliției de Frontieră până la finalizarea investigațiilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO