Creștere spectaculoasă a traficului aerian în Chișinău! Au zburat cu peste 40% mai mulți oameni decât anul trecut

05 Aug. 2024, 12:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Aug. 2024, 12:20 // Actual //  bani.md

Traficul aerian de pe Aeroportul Internațional Chișinău a atins 2,131 milioane de pasageri în primele șapte luni ale anului 2024, înregistrând o creștere de 42% față de perioada similară a anului precedent, conform datelor furnizate de aeroport.

Luna iulie a fost deosebit de aglomerată, cu un trafic total de 485.070 pasageri îmbarcați și debarcați. Prognozele inițiale au fost depășite, realizându-se în proporție de 138,6%. Comparativ cu iulie 2023, traficul de pasageri a crescut cu 52,4%, adică cu 166.742 pasageri în plus. Numărul de mișcări ale aeronavelor a ajuns la 3.638 de aterizări și decolări.

Cele mai mari creșteri ale fluxului de pasageri în luna iulie 2024 au fost înregistrate pe următoarele destinații:

  • Chișinău – Antalya: 26.212 pasageri
  • Chișinău – Londra: 19.969 pasageri
  • Chișinău – Istanbul: 11.870 pasageri
  • Chișinău – Tel-Aviv: 8.675 pasageri
  • Chișinău – Milano: 9.299 pasageri
  • Chișinău – Roma: 7.757 pasageri
  • Chișinău – Frankfurt: 6.801 pasageri
  • Chișinău – Heraklion: 4.842 pasageri

Pe destinații noi introduse în iulie 2024 au fost transportați 31.745 de pasageri, reprezentând 6,54% din fluxul total de pasageri. Aceste destinații sunt:

  • Chișinău – Budapesta: 3.883 pasageri
  • Chișinău – Istanbul/Sabiha: 8.536 pasageri
  • Chișinău – Atena: 2.910 pasageri
  • Chișinău – Enfidha: 3.169 pasageri
  • Chișinău – Riga: 3.775 pasageri
  • Chișinău – Stuttgart: 2.088 pasageri
  • Chișinău – Köln: 2.698 pasageri
  • Chișinău – Praga: 2.309 pasageri
  • Chișinău – Dubai: 958 pasageri

În ceea ce privește transportul de mărfuri, în iulie 2024 s-au transportat aproximativ 232,8 tone, înregistrând o creștere de 16,9% față de aceeași lună a anului precedent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO