Cum să alegi corect anvelopele de iarnă? Ce înseamnă simbolurile de pe cauciucuri

01 Dec. 2022, 10:21
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Dumitrita Culiuc
01 Dec. 2022, 10:21 // Au Bani //  Dumitrita Culiuc

Anvelopele de vară trebuie înlocuite cu cele de iarnă atunci când termometrele indică o temperatură sub +7 °C, anunță Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorului.

Anvelopele de iarnă asigură o aderenţă mai bună în perioada rece a anului. Ele sunt obligatorii când drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de dată. Primul pas pe care trebuie să îl faceți când vreți să schimbați anvelopele este să verificați în talonul mașinii dimensiunile corecte. O anvelopă mai mare ar putea afecta articulațiile autoturismului și în același timp va scădea performanțele de frânare și de stabilitate.

În acest context, Inspectoratul îndeamnă șoferii să fie atenția la caracteristicile tehnice: indicele de sarcină, indicele de viteză, nivelul de zgomot și data producerii. 

Indicele de sarcină reprezintă sarcina maximă în kilograme pe care o anvelopă o poate transporta la viteza maximă indicată de indicele de viteză. Acesta variază între 60 (250 kg) și 165 (5150 kg).

Indicele de viteză indică viteza maximă la care anvelopa este certificată pentru a putea suporta o sarcină în deplină siguranță.

Vânzătorul este obligat, la cererea consumatorului, să descifreze și să explice simbolurile imprimate pe anvelope, iar în cazul agenților comerțului electronic să descifreze caracteristicile anvelopei, în termeni simplificați. Astfel, consumatorii sunt îndemnați să solicite bonul de casă și să-l păstreze pentru minim doi ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Vârsta anvelopei este un element important. Este recomandat să nu utilizați anvelope mai vechi de 5 ani, chiar dacă adâncimea profilului este înca bună. În acest caz, îmbătrînirea cauciucului îl face dur, uneori chiar casant, având repercusiuni asupra siguranței la rulare și determinînd mărirea distanței de frânare. Spre exemplu, indicația 2216 amplasată pe partea laterală se descifrează prin indicarea săptămânei și anul de fabricație însemnând săptămâna 22 din anul 2016.

Marcajul M+S indică faptul că este vorba despre o anvelopă pentru zăpadă. Simbolul constituit din trei vîrfuri muntoase și un fulg de zăpadă(3pMSF) aplicat pe anvelopele M+S (Mud & Snow) desemnează anvelope concepute pentru condiții dificile de zapadă.

Cât costă anvelopele de iarnă

O altă recomandare este să schimbați și să montați anvelopele la centre auto specializate. Mecanicii pot verifica astfel şi presiunea din interiorul anvelopelor folosind echipamente adecvate și legalizate, pot echilibra roţile pentru a preveni defecțiuni la sistemul de direcţie.

Dacă adâncimea profilului scade sub 4 mm, atunci sporește riscul de acvaplanare şi influenţează negativ performanţele de frânare și aderență. Astfel, nu este recomandat să achiziționați anvelope uzate sub norma invocată.

Anvelopele reşapate sunt recomandate pentru circulaţia în oraş întrucât reprezintă o alternativă mai ieftină decât cele noi, însă trebuie ţinut cont de faptul că ele au performanţe mai scăzute.

Spre exemplu, indicațiile 205/60 R16 92 H marcate pe flancul cauciucului se descifrează prin:

205: lățimea anvelopei în mm;

60: înălțimea anvelopei;

R: indică o construcție radială;

16: diametrul intern al anvelopei în inchi;

92: indicele de sarcină. Pentru un indice de 92, sarcina maxima suportată este de 630 kg/anvelopă;

H: indice de viteză, iar viteza maximă la care anvelopa este certificată pentru acest indice este de 210 km/h.

Realitatea Live

05 Feb. 2023, 05:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Feb. 2023, 05:47 // Actual //  Lupu Eduard

Vestea despre un presupus balon spion chinez care plutește deasupra SUA i-a făcut pe mulți să se întrebe de ce Beijingul ar dori să folosească un instrument relativ nesofisticat pentru supravegherea continentului american.

China a spus că balonul, observat deasupra statului Montana, este doar o „navă civilă” care a deviat de la ruta planificată, dar SUA suspectează că este un dispozitiv de „supraveghere la înaltă altitudine”. Oricare ar fi capacitățile acestui balon, SUA au considerat amenințarea suficient de serioasă pentru a amâna vizita secretarului de stat Antony Blinken în China, care urma să aibă loc pe 5 și 6 februarie.

Baloanele sunt una dintre cele mai vechi forme de tehnologie de supraveghere. Armata japoneză le-a folosit pentru a lansa bombe incendiare în SUA în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. De asemenea, au fost utilizate pe scară largă de SUA și Uniunea Sovietică în timpul Războiului Rece. Mai recent, SUA s-ar fi gândit să adauge baloane de mare altitudine la rețeaua de supraveghere a Pentagonului.

Aceste dispozitive aeriene zboară în general la o altitudine de peste 20 de kilometri, aceasta fiind de două ori mai mare decât altitudinea de croazieră a aeronavelor comerciale și dincolo de limita suveranității aeronautice a statelor. Aceste baloane arată ca niște dirijabile și sunt alimentate de baterii de lungă durată sau panouri solare. Acestea sunt capabile să poarte o sarcină utilă între 50 și 250 de kg.

Baloanele sunt încă o modalitate ieftină de a obține informații

„În viitor, vom avea baloane deasupra capului timp de mai multe luni, ceea ce ar putea duce la un cost mai mic decât în spațiu”, spune generalul Frédéric Parisot, adjunctul șefului forțelor aeriene franceze.

Experții militari spun că utilizarea baloanelor de mare altitudine reprezintă o modalitate de spionaj mai ieftină decât utilizarea sateliților. Ele se dirijează doar prin schimbarea altitudinii, folosind computere pentru a calcula puterea și direcția curenților de aer, în diferitele straturi ale atmosferei. Pe lângă supraveghere, dirijabilele pot transporta însă și bombe.

Potrivit The Guardian, în 2019, armata americană a folosit până la 25 de baloane experimentale de mare altitudine, alimentate cu energie solară, pentru a efectua teste de supraveghere pe arii extinse. Acestea au fost echipate cu radare de înaltă tehnologie, concepute pentru a urmări simultan mai multe vehicule, pe timp de zi sau de noapte. Au fost folosite pentru a monitoriza traficul de droguri și potențialele amenințări la adresa securității interne.

Secretarul de stat Antony Blinken spune că „decizia Chinei de a trimite un balon de supraveghere deasupra Statelor Unite este „un gest de neacceptat și iresponsabil”. „Este o violare a suveranității noastre, este o violare a legislației internaționale. De aceea, i-am transmis în această dimineață lui Wang Yi, responsabilul de politici externe al Chinei că îmi amân vizita”, a spus el.

Oficialii Pentagonului au subliniat că balonul chinez „nu reprezintă o amenințare militară sau fizică pentru oameni”. Totuși, președintele american Joe Biden a refuzat să atace dispozitivul de teamă să nu producă daune sau victime la sol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău