Cum să alegi corect anvelopele de iarnă? Ce înseamnă simbolurile de pe cauciucuri

01 Dec. 2022, 10:21
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
01 Dec. 2022, 10:21 // Au Bani //  MD Bani

Anvelopele de vară trebuie înlocuite cu cele de iarnă atunci când termometrele indică o temperatură sub +7 °C, anunță Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorului.

Anvelopele de iarnă asigură o aderenţă mai bună în perioada rece a anului. Ele sunt obligatorii când drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de dată. Primul pas pe care trebuie să îl faceți când vreți să schimbați anvelopele este să verificați în talonul mașinii dimensiunile corecte. O anvelopă mai mare ar putea afecta articulațiile autoturismului și în același timp va scădea performanțele de frânare și de stabilitate.

În acest context, Inspectoratul îndeamnă șoferii să fie atenția la caracteristicile tehnice: indicele de sarcină, indicele de viteză, nivelul de zgomot și data producerii. 

Indicele de sarcină reprezintă sarcina maximă în kilograme pe care o anvelopă o poate transporta la viteza maximă indicată de indicele de viteză. Acesta variază între 60 (250 kg) și 165 (5150 kg).

Indicele de viteză indică viteza maximă la care anvelopa este certificată pentru a putea suporta o sarcină în deplină siguranță.

Vânzătorul este obligat, la cererea consumatorului, să descifreze și să explice simbolurile imprimate pe anvelope, iar în cazul agenților comerțului electronic să descifreze caracteristicile anvelopei, în termeni simplificați. Astfel, consumatorii sunt îndemnați să solicite bonul de casă și să-l păstreze pentru minim doi ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Vârsta anvelopei este un element important. Este recomandat să nu utilizați anvelope mai vechi de 5 ani, chiar dacă adâncimea profilului este înca bună. În acest caz, îmbătrînirea cauciucului îl face dur, uneori chiar casant, având repercusiuni asupra siguranței la rulare și determinînd mărirea distanței de frânare. Spre exemplu, indicația 2216 amplasată pe partea laterală se descifrează prin indicarea săptămânei și anul de fabricație însemnând săptămâna 22 din anul 2016.

Marcajul M+S indică faptul că este vorba despre o anvelopă pentru zăpadă. Simbolul constituit din trei vîrfuri muntoase și un fulg de zăpadă(3pMSF) aplicat pe anvelopele M+S (Mud & Snow) desemnează anvelope concepute pentru condiții dificile de zapadă.

Cât costă anvelopele de iarnă

O altă recomandare este să schimbați și să montați anvelopele la centre auto specializate. Mecanicii pot verifica astfel şi presiunea din interiorul anvelopelor folosind echipamente adecvate și legalizate, pot echilibra roţile pentru a preveni defecțiuni la sistemul de direcţie.

Dacă adâncimea profilului scade sub 4 mm, atunci sporește riscul de acvaplanare şi influenţează negativ performanţele de frânare și aderență. Astfel, nu este recomandat să achiziționați anvelope uzate sub norma invocată.

Anvelopele reşapate sunt recomandate pentru circulaţia în oraş întrucât reprezintă o alternativă mai ieftină decât cele noi, însă trebuie ţinut cont de faptul că ele au performanţe mai scăzute.

Spre exemplu, indicațiile 205/60 R16 92 H marcate pe flancul cauciucului se descifrează prin:

205: lățimea anvelopei în mm;

60: înălțimea anvelopei;

R: indică o construcție radială;

16: diametrul intern al anvelopei în inchi;

92: indicele de sarcină. Pentru un indice de 92, sarcina maxima suportată este de 630 kg/anvelopă;

H: indice de viteză, iar viteza maximă la care anvelopa este certificată pentru acest indice este de 210 km/h.

Realitatea Live

06 Feb. 2025, 17:09
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Feb. 2025, 17:09 // Actual //  bani.md

Zeci de automobile noi stau blocate de câteva zile în vamă, provocând întârzieri majore în livrarea comenzilor către clienți. Peste 30 de automobile ar fi fost reținute doar în vama Leușeni, iar acest blocaj este cauzat de aplicarea unei noi legi care a dat peste cap procesul de import în Republica Moldova, scrie autoblog.md.

Potrivit surselor, legea obligă importatorii să semneze contracte cu firme specializate în reciclarea mașinilor vechi, dar până în prezent, Guvernul nu a autorizat nicio companie să înceapă să opereze. În consecință, zeci de automobile noi și rulate sunt reținute la vamă, ceea ce provoacă întârzieri în livrări și nemulțumiri printre clienți.

Reprezentanții importatorilor se tem că acest blocaj va duce la o creștere a prețurilor mașinilor în viitor, întrucât întârzierea în livrarea acestora ar putea afecta stocurile și, implicit, costurile de import. Situația este, de asemenea, agravată de faptul că măsurile nu sunt încă implementate corespunzător, lăsând importatorii într-o stare de incertitudine.

@autoblog.md Mașini noi şi rulate stau blocate în vamă pentru că statul nu a gândit legea până la final… #moldova ♬ original sound – Constantin Mihalachi

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală