De frică sau pentru bani, producătorii occidentali de bunuri de larg consum au rămas în Rusia

13 Feb. 2023, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Feb. 2023, 05:30 // Actual //  bani.md

A trecut un an de la invadarea Ucrainei de către Rusia, dar locuitorii Moscovei pot cumpăra în continuare iaurturi Activia, periuţe de dinţi Oral-B şi cosmetice L’Oreal, în condiţiile în care multe produse de larg consum sunt furnizate în continuare de companiile europene şi americane cu subsidiare în Rusia, transmite agenția Bloomberg, citată de Agerpres.

În plus, dacă aceste companii se vor răzgândi cu privire la continuarea operaţiunilor din Rusia, având în vedere înmulţirea riscurilor la adresa reputaţiei lor, se vor confrunta cu o nouă provocare, după ce Kremlinul a făcut mai scumpă o ieşire de pe piaţa rusească.
Chiar dacă sancţiunile occidentale nu vizează sectorul produselor de larg consum, restricţiile impuse băncilor ruseşti şi anumitor persoane fizice din Rusia au îngreunat operaţiunile derulate în această ţară de firmele occidentale. În aceste condiţii companii precum Colgate, Procter & Gamble şi L’Oreal trebuie să balanseze afacerile şi veniturile angajaţilor locali cu riscurile de a le fi compromisă imaginea deoarece plătesc taxe Kremlinului.

Un exemplu în acest sens este directorul general de la Unilever, Alan Jope, care a spus că are o responsabilitate pentru cei 3.000 de angajaţi din Rusia şi că nu vrea ca facilităţile de producţie ale Unilever din Rusia să ajungă în mâinile unui oligarh cu legături cu Kremlinul sau chiar în mâinile statului rus.

Multe din plecările promise nu s-au materializat încă

Joi, producătorul danez de bere Carlsberg a avertizat şi el că există riscul ca autorităţile ruse să naţionalizeze o afacere pentru a-i menţine personalul la nivelul la care era înainte de izbucnirea războiului, dacă suspectează că acea afacere este devalorizată în mod intenţionat.

Aceste provocări ar putea explica de ce multe plecări promise ale unor companii occidentale nu s-au materializat încă. De exemplu, grupul Reckitt Benckiser, producătorul Strepsils, anunţa în luna aprilie a anului trecut că îşi va transfera afacerile din Rusia către o terţă parte sau angajaţilor locali, dar până acum nu a făcut asta. Grupul francez Danone şi-a anunţat ieşirea din Rusia în luna octombrie, dar până acum nu a găsit un cumpărător.

Un alt factor îl constituie faptul că economia rusească nu a performat atât de rău pe cât se preconiza, înregistrând o contracţie de doar 2,5%, şi se pot face bani în continuare, cel puţin pe termen lung. Joi, directorii Unilever i-au avertizat pe investitori cu privire la riscurile financiare asociate cu ieşirea de pe piaţa rusească.

Ciocolata, un „produs de zi cu zi, vital pentru ruşi”

Pentru a putea rămâne şi a profita de avantajele oferite de ceea ce ar putea fi în continuare o piaţă profitabilă, companiile occidentale au adoptat o serie de măsuri de protecţie precum transferul puterii către directorii locali, oprirea publicităţii şi investiţiilor şi au efectuat audituri pentru a evita să facă afaceri cu băncile şi persoanele fizice vizate de sancţiuni.

Şefii companiilor se gândesc şi la viitor. „Vreau să îi dau succesorului meu oportunitatea de a lua o decizie într-o zi, dacă situaţia din Rusia se schimbă dramatic şi devine stabilă”, spune directorul general de la Carlsberg, Cees ‘t Hart.

Alţi directori de companii sunt mai inventivi când vine vorba de justificarea conturării operaţiunilor din Rusia. Producătorul de dulciuri Mondelez a descris ciocolata Milka drept produs de zi cu zi, vital pentru ruşi. „Vindem ciocolată şi biscuiţi. În multe ţări, biscuiţii sunt un produs pentru micul dejun. Deci, credem că furnizăm produse pentru consumatorul normal din Rusia”, spune directorul general Dirk Van de Put.

Riscul de a fi atrase involuntar în efortul de război al Rusiei

Însă indiferent cât de complicată este părăsirea pieţei ruseşti, rămânerea pe această piaţă prezintă unele riscuri. Grupul francez Bonduelle a fost nevoită să dezmintă acuzaţiile vehiculate la finele anului trecut potrivit cărora firma a furnizat armatei ruseşti conserve de legume, după ce un soldat rus a postat o fotografie pe social media. Acest incident a tras un semnal de alarmă pentru celelalte companii occidentale care sunt în continuare active în Rusia.

Companiile care vând alimente sau produse de îngrijire personală riscă să fie atrase, involuntar, în efortul de război, în special dacă Rusia va trece la o „economie de război”. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov a dezminţit că aceste companii vor fi obligate să ia parte la efortul de război. Cu toate acestea, ordine de mobilizare au fost trimise la locurile de muncă cu prilejul mobilizării a 300.000 de rezervişti suplimentari iar multinaţionalele au pierdut angajaţi din cauza mobilizării şi emigraţiei.
Aşteptata relansare a luptelor în primăvară ar putea creşte îngrijorările companiilor, atât în Rusia cât şi în ţările de origine ale companiilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Iun. 2025, 16:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Iun. 2025, 16:47 // Actual //  bani.md

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în lectură finală, pe 27 iunie 2025, modificările la Legea Turismului, marcând un moment considerat de referință pentru dezvoltarea industriei turistice autohtone. Potrivit președintelui Asociației Patronale a Industriei Turismului (APIT), Sergiu Manea, schimbările vin ca rezultat al unui efort comun între APIT, instituțiile de stat și partenerii de dialog, potrivit lui Sergiu Manea Președinte, Asociația Patronală a Industriei Turismului din Republica Moldova.

În opinia lui Manea, una dintre cele mai importante prevederi este recunoașterea juridică a Organizațiilor de Management al Destinației (OMD), care vor deveni parteneri oficiali ai administrațiilor locale în dezvoltarea și promovarea turismului. Totodată, au fost introduse tichetele de vacanță pentru angajați, valabile doar în structuri turistice din Republica Moldova, ceea ce va stimula direct consumul intern și economia locală.

„Legea mai prevede consolidarea cadrului de funcționare al Oficiului Național al Turismului (ONT), introducerea unui registru digital al operatorilor turistici, obligativitatea certificării pentru directorii de agenții de turism și susținerea digitalizării serviciilor din sector. De asemenea, terminologia legală a fost actualizată, înlocuindu-se termenul de „turoperator” cu „agenție tur-operatoare”, pentru o mai bună aliniere la standardele internaționale”, mai spune Sergiu Manea.

Printre propunerile importante ale APIT care nu au fost deocamdată incluse în lege se numără subordonarea directă a ONT către Guvern și crearea unui Fond Național pentru Turism, destinat promovării, dezvoltării produselor turistice și cofinanțării activității OMD-urilor.

„Este momentul să consolidăm ceea ce s-a obținut, dar și să continuăm eforturile pentru introducerea măsurilor rămase. Vom monitoriza implementarea noilor prevederi și vom propune măsuri concrete pentru a transforma această lege într-un adevărat motor de dezvoltare pentru turismul autohton”, a declarat Sergiu Manea, președintele APIT.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO