Segmentul de drum Hîncești-Leova-Cantemir ar urma să fie dat în exploatare în primăvara acestui an, în caz contrar contractul va fi reziliat, potrivit declarației ministrului Infrastructurii, Andrei Spînu.
„Întregul segment de drum este împărțit în patru sectoare. Lucrările pentru sectorul unu și doi care vizează porțiunea de la Hîncești la Leova și de la Leova la Cantemir au fost contractate în anul 2020. Contractul și licitația au fost până a ajunge echipa noastră la guvernare. Din păcate compania selectată nu și-a onorat obligațiile. Am discutat cu ei în toamna anului trecut și le-am spus că dacă nu realizează lucrările conform planului vom rezilia contractul. Astfel, ultimul termen trebuie în care trebuie să-și realizeze angajamentele este primăvara acestui an. Dacă nu vom vedea progres vom întreprinde toate acțiunile pentru rezilierea contractului”, a explicat Spînu.
În ceea ce privește celelalte două segmente de la Cantemir la Cahul și Giurgiulești, Spînu a precizat că: „bani sunt pentru segmentul de la Cantemir la Cahul. A fot finalizată proiectarea și în cursul acestui an vom lansa licitația. De la Cahul la Giurgiulești vom iniția proiectarea”.
Proiectul de construcție a drumului R34 (Hîncești-Leova-Cantemir) include: reconstrucția sistemului rutier existent, reabilitarea a 9 poduri și a 57 de podețe tubulare, amenajarea stațiilor de așteptare a transportului public și restabilirea iluminatului stradal în localități.
La ultima inspecție Administrația de Stat a Drumurilor spunea că progresul de reabilitare a drumului era de 36%.
Drumul este reabilitat de compania turcă OZKA. Valoarea totală a contractului este de peste 56 milioane de euro, bani acordați Guvernului Republicii Moldova prin împrumut de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Antreprenorul și-a asumat obligația să finalizeze integral lucrările la sfârșitul lunii februarie a anului 2023, însă lucrările se mișcă cu viteza malcului.
În 2015, a mai fost organizat un concurs pentru aceste segment de drum, la care și-au anunțat intenția de participare tocmai 44 de companii. În aprilie 2016 s-a anunțat că Serenissima Costruzioni S.P.A., în asociere cu PST Group din Italia, au câștigat contractul, oferind cel mai mic preț – circa 53 de milioane de euro.
Italienii, care mai câștigaseră și contractul de reabilitare a drumului Soroca-Arionești, nu au mai apucat să facă careva lucrări pentru că a intrat în insolvență.
Ozka Insaat este o companie de construcții care a fost fondată în 1998 și în prezent are 350 de angajați (2020). Acționarul principal este Naim Özkazanç, care este și președinte de onoare al companiei.