După un comunicat al ANRE, Ioniță declară că Autoritatea este autorul din spate al legii produselor petroliere

30 Iul. 2021, 14:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Otilia Cotruța
30 Iul. 2021, 14:50 // Actual //  Otilia Cotruța

„A devenit cunoscut cine este autorul controversatului proiect de lege privind piața produselor petroliere, care a bulversat opinia publică în această săptămână. (Despre proiect vedeți aici).”, declară expertul economic Veaceslav Ioniță. Economistul susține că prin acest proiect dubios se propune scoaterea de sub reglementare a unui segment important al pieței produselor petroliere. Mai simplu spus, se dă mână liberă companiilor petroliere să fixeze ce preț doresc la o gamă largă de produse petroliere. Fără nici un fel de supraveghere sau reglementare din partea ANRE.

Declarația publicată pe blocul personal a fost făcută la scurt timp după ce Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a publicat un comunicat în care susține că opiniile expertului economic, preluate în presă, ar fi un caracter vădit tendențios, bazat pe analize superficiale și argumente eronate.

Cu referire la proiectul controversat, Ioniță scrie că „absolut toți marii jucători de pe piață au produse petroliere de brand. Este o lege în favoarea TUTUROR companiilor petrolier și în defavoarea cetățenilor”.

Autorul proiectului

„În intervenția mea publică am sugerat conducerii PAS să investigheze cum acest proiect a ajuns la ei, dar se pare că nu mai este nevoie de investigație. Astăzi ANRE a emis un comunicat, care de fapt este un autodenunț public, deoarece din comunicat devine clar și se poate deduce foarte simplu, că de fapt ANRE este autorul legii. Ne având dreptul la inițiativă legislativă, cel mai probabil au apelat la un grup de deputați, prin care au dorit să promoveze acest proiect, iar ei rămânând în umbră. Deputații sincer au crezut în buna intenție a conducerii ANRE și au nimerit într-o capcana nedorită de ei

În fapt:

  1. Prin toate acțiunile sale din ultimile luni, ANRE a creat un haos pe piața produselor petroliere, care duce la monopolizarea pieții și ruinarea micilor proprietari de stații PECO în favoarea marilor jucători de pe piață. (Am scris aici)
  2. Prin noul proiect de lege ei speră să rezolve problema cu mâinile altora, expunând noua guvernare.
  3. De fapt legea propune scoaterea de sub orice reglementare a unui segment de piață. ANRE dorește în continuare să primească de la noi câte 85 milioane lei anual pentru reglementare, dar fără a reglementa piața. (Despre bugetul ANRE și cu ce se ocupă ei voi reveni cu alte ocazii)
  4. Efectul acestei legi va fi CREȘTEREA IMEDIATĂ a prețurilor. Ori în Moldova orice ”liberalizare” se termină cu creșterea prețurilor. Doar că ANRE, dorește să se spele de acest lucru și intenționează să plaseze toată vina pe noul Parlament, care urma să voteze această lege.”

Ce nu avem, dar ar fi fost bine să fie

„Am spus de multe ori și mai repet odată. Pentru Moldova, cel mai bine ar fi să avem o piață concurențială, cu prețuri libere, dar din păcate viața a demonstrat că cel puțin la această etapă nu este posibil. Orice ”liberalizare” la noi se termină cu abuzurile companiilor petroliere. (Recomand insistent acest articol)

Din acest motiv: UNICA soluție la ziua de azi pentru produsele petrolier, este reglementarea prețurilor în BAZA LEGII și nu a deciziilor voluntariste ale ANRE.

În prezent avem nevoie de un sistem viabil de protecție a INTERESELOR CONSUMATORILOR.

Orice proiect de lege trebuie să protejeze în primul rând consumatorii. Orișice alt interes trebuie tratat cu mare suspiciune. Doar prin această abordare v-om reuși să facem ordine pe cea mai controversată piață din Moldova”, susține Ioniță.

Apărarea ANRE

După ce aduc învinuiri economistului Veaceslav Ioniță, ANRE continuă prin a face unele precizări în apărarea instituției:

„ANRE nu și-a depășit atribuțiile când a supus reglementării prețurile en-gros la produsele petroliere și a gazului lichefiat, aceste prevederi se regăsesc în redacția actuală a Legii 461/2001. Afirmațiile cu referință la acțiunile de lobby din partea ANRE în favoarea unor companii din piața produselor petroliere sunt false și fără substrat factologic.

În același timp, modificarea Legii 461/2001 privind piața produselor petroliere este stringent necesară, pentru a repara erorile grave admise în cadrul ultimilor modificări.

Proiectul dezbătut în cadrul audierilor publice organizate de către noul Parlament constituie o bună temelie pentru inițierea discuțiilor și vine să aducă reglementări clare, ușor de aplicat și de înțeles pentru toate părțile implicate, în special pentru consumatori.

Noua lege reprezintă un pas spre liberalizarea pieței produselor petroliere, limitarea reglementărilor excesive și apropierea de standardele europene în procesul de formare a prețurilor, care trebuie să fie corecte, transparente și ușor de verificat.

În contextul afirmațiilor privind existența unei ”piețe gri” de comercializare a produselor petroliere sau altor activități ilegale în sectorul dat, Agenția îndeamnă autorul să sesizeze instituțiile competente și să  prezinte toate informațiile pe care le deține în acest sens.

În concluzie, ANRE respinge orice afirmații cu caracter denigrator la adresa Agenției sau acțiunile întreprinse de aceasta pentru stabilizarea situației pe piața produselor petroliere.”

Realitatea Live

01 Iul. 2022, 14:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
01 Iul. 2022, 14:49 // Actual //  Lupu Eduard

Lucrările de reparaţii la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi, care este nefuncţională de 22 de ani şi care va facilita traficul de mărfuri la graniţa cu Republica Moldova, sunt terminate în proporţie de 80%. Oficiali din cadrul CFR anunţă că efectivele care lucrează la reabilitarea tronsonului, în regie proprie, au fost crescute de la 70 la 100 de persoane.

În Portul Galaţi, feroviarii continuă lucrările de reparaţii, în regie proprie, pentru redeschiderea liniei de cale ferată 706 J Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz, în lungime totală de 4,7 kilometri, dintre care 3,58 kilometri linie cu ecartament larg.

 „În ultimii 22 de ani, pe linia de cale ferată 706 J Cale Largă – Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz nu a mai circulat niciun tren de marfă dinspre sau înspre Republica Moldova. Volumul traficului de mărfuri, prin punctul feroviar de frontieră din Portul Galaţi, a intrat pe un trend descendent încă din perioada 1990-2000, când pe această linie au mai circulat, doar ocazional, trenuri de marfă dinspre/către Republica Moldova sau Ucraina. Redeschiderea acestei linii, în lungime totală de 4,7 kilometri, va avea un impact economic important, atât prin creşterea traficului de marfă pe teritoriul României, dar şi a volumului de cereale, care vor intra direct în Portul Galaţi, pe la graniţa cu Republica Moldova”, anunţă, joi, CFR Infrastructură.

Lucrările din Portul Galaţi sunt executate de Sucursala Regională de Căi Ferate Galaţi, în regie proprie, pe două şantiere: linia de cale ferată  Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri (3,58 kilometri) – ecartament larg şi linia CF Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz (1,16 kilometri) – ecartament normal.

„Începând cu data de 20 (iunie – n.r.) am avut, în medie, 70 de oameni pe lucrare, iar în această dată pentru grăbirea execuţiei acestei lucrări suntem cu un efectiv de 100 de persoane. La acest moment, noi am reparat în proporţie de 80% această linie de cale ferată. Se execută lucrări de înlocuire traverse, înlocuire materiale mărunt de prindere. De asemenea, mai avem dispersate încă două echipe de lucru care desfăşoară buraj tehnologic şi într-un alt punct de lucru înlocuire traverse material mărunt şi burajul tehnologic specific”, a declarat, joi, Viorica Grecu, şef Divizie Tehnică în cadrul CFR.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu spunea, miercuri, într-o postare pe Facebook, că reparaţiile la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi sunt în plină desfăşurare, iar redeschiderea acestei linii de cale ferată va permite transportul mai eficient al cerealelor din Ucrainia, via Republica Moldova, în Portul Galaţi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău