Eforturile UE de a reduce dependența de Rusia, subminate de importuri masive de GNL

10 Ian. 2025, 14:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
10 Ian. 2025, 14:39 // Actual //  Ursu Victor

Europa a importat anul trecut o cantitate record de gaz natural lichefiat (GNL) din Rusia, conform datelor analizate, în ciuda eforturilor Uniunii Europene de a renunța la combustibilii fosili care finanțează războiul Rusiei, scrie The Guardian 

Navele transportând 17,8 milioane de tone de gaz ultra-rece din Rusia au ajuns în porturile europene în 2024, o creștere de peste 2 milioane de tone față de anul anterior, potrivit Rystad Energy. Analistul Jan-Eric Fähnrich a declarat că fluxurile de GNL nu doar că au crescut, ci au atins „niveluri record”.

Deși Europa a redus importurile masive de gaz rusesc prin conducte de la începutul războiului din Ucraina, a crescut achizițiile de GNL din mai multe țări, inclusiv Rusia. În 2024, Rusia a devenit al doilea cel mai mare furnizor de GNL al Europei, depășind Qatarul, dar rămânând în urma SUA.

Europa a importat 49,5 miliarde de metri cubi de gaz rusesc prin conducte și alte 24,2 miliarde de metri cubi sub formă lichidă, conform lui Fähnrich. O parte din acest GNL a fost revândut altor țări.

Datele au fost dezvăluite la câteva zile după ce Ucraina a oprit fluxurile de gaz rusesc prin conductele sale, punând capăt unei rute energetice din era sovietică care a supraviețuit trei ani de război total. Activistii susțin că UE subminează sprijinul pentru Ucraina și obiectivele climatice continuând să plătească Rusiei pentru combustibili.

Potrivit Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea), UE a importat GNL rusesc în valoare de 7,32 miliarde de euro în 2024, înregistrând o creștere de 14% în volum. Analistul Vaibhav Raghunandan a explicat că „GNL-ul rusesc este oferit la prețuri reduse, iar fără sancțiuni asupra acestei resurse, companiile acționează în interes propriu”.

UE intenționează să oprească importurile de combustibili fosili din Rusia până în 2027, dar nu a impus încă o interdicție pentru gaz, așa cum a făcut pentru cărbune și petrol. În iunie, statele membre au decis să interzică „transbordarea” GNL-ului rusesc către țări non-UE începând cu martie 2025.

Svitlana Romanko, fondatoarea organizației ucrainene „Razom We Stand”, a solicitat UE să închidă „lacunele evidente” din regimul sancțiunilor și să interzică complet importurile de GNL rusesc. De asemenea, a cerut măsuri împotriva flotei de tancuri vechi și slab asigurate utilizate de Rusia.

„UE are de ales: să continue finanțarea războiului și poluării sau să se angajeze pentru un viitor energetic curat, sigur și pașnic”, a declarat Romanko.

 

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO