Energia electrică scumpă usucă veniturile moldovenilor! Accesibilitatea curentului s-a redus de 2,9 ori

04 Nov. 2022, 11:18
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Nov. 2022, 11:18 // Actual //  bani.md

În acest an, accesibilitatea energiei electrice pentru populație a scăzut de 2,9 ori și a ajuns la nivelul anului 2007, constată economistul Veaceslav Ioniță.

Potrivit lui, la începutul anului pe un salariu mediu net din economie putea fi procurați 5.246 kWh de energie electrică. În prezent după a 4 majorare de tarife, puterea de cumpărare a populației a scăzut până la 1.826 kWh, sau de 2,9 ori mai puțin decât acum 8 luni.

„La capitolul accesibilitate a energiei electrice noi ne-am întors cu 15 ani în urmă la nivelul anului 2007. Însă acum pe un salariu mediu net din economie poate fi procurată de 4 ori mai multă energie electrică decât în anul 2000”, a punctat Ioniță.

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a aprobat miercuri, 2 noiembrie, noi tarife la energia electrică, după mai puţin de o lună de la ultima majorare. Astfel, consumatorii din centrul şi sudul Republicii Moldova vor achita 4,77 lei pentru un kWh, faţă de 3,15 de lei/kWh, iar cei din nord – 4,81 lei/kWh faţă de 3,21 de lei/kWh, cât achitau până acum. Noile tarife vor fi aplicate în factură începând cu 4 noiembrie.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO