Escrocheriile de la microfinanțare s-au dezumflat! Regulile mai dure au redus creditarea cu 93 de milioane de lei

20 Apr. 2023, 14:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Apr. 2023, 14:04 // Actual //  bani.md

Companiile de microfinanțare au acordat credite în sumă de 11,9 miliarde de lei în anul 2022, cu 92,9 milioane de lei mai puțin în anul 2022 față de anul precedent arată datele Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

Comisia spune că trendul de încetinire a creditării nebancare s-a accentuat în special în a doua parte a anului 2022, odată cu intrarea în vigoare la 1 septembrie 2022 a Regulamentului privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară, care prevede criterii exprese aferente modului de evaluare a bonității consumatorului în scopul neadmiterii supraîndatorării acestuia. Ca rezultat, creditele nebancare/leasing financiar acordate în trimestrele III și IV ale anului trecut au consemnat o descreștere cu 5,9% și, respectiv, cu 24,4% față de aceleași perioade ale anului 2021.

În condițiile implementării noilor cerințe, creditorii nebancari și-au reajustat modelele de afaceri, orientându-și activitatea de creditare spre clienți persoane juridice, aceștia înregistrând o creștere cu 21,1%, iar volumul sporind cu 13,8 %, față de aceeași perioadă a anului precedent. Consecvent, în perioada de referință, creditele de consum s-au diminuat cu 29,4%, numărul de persoane fiind în descreștere cu 40,1%.

Valoarea totală a activelor deținute de întregul sistem de creditare nebancară (AEÎ și OCN) a înregistrat valoarea de 15,5 mlrd lei, inclusiv activele deținute de OCN au însumat aproximativ 14,3 mlrd lei, iar volumul consolidat al activelor sectorului AEÎ a alcătuit circa 1,2 mlrd lei.

Rata creditelor neperformante per sector OCN a înregistrat nivelul de 11,7%, în scădere cu 1,41 p.p, iar per sector AEÎ – 7,4%, în creștere cu 1,45 p.p. față de indicele înregistrat ale anului 2021.

La 1 ianuarie 2023, în Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate erau incluse 127 de companii cu dreptul de a desfășura activitate de creditare nebancară, în descreștere cu 16 entități. Totodată, 32 de OCN au activitatea suspendată. La aceeași dată, licențe pentru desfășurarea activității profesioniste dețineau 222 de asociații, dintre care 161 – licență de categoria A, 60 – licență de categoria B, iar o asociație deține licența asociației naționale centrale.

Profitul net contabilizat de companiile de microfinanțare a constituit 964 milioane de lei.

Trei companii domină piața

Datele CNPF relevă că trei companii de microfinanțare domină piața de creditare cu o cotă de 52%. Este vorba de Microinvest cu un volum de 3,8 miliarde de lei, EasyCredit – 1,2 miliarde de lei și IuteCredit – 1 miliard de lei.

Numărul beneficiarilor de credite nebancare (OCN și AEÎ) s-a cifrat la 429,8 mii de persoane, iar mărimea medie a unui împrumut a constituit 33,1 mii lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Aug. 2025, 14:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
18 Aug. 2025, 14:04 // Actual //  Soroceanu Olga

În cadrul campaniei „Moldova care ne unește”, cetățenii Republicii Moldova au fost întrebați ce obiecte, persoane sau valori se asociază cel mai mult cu țara lor. Răspunsurile au scos în evidență o combinație de tradiții, simboluri culturale, dar și aspirații sociale.

Pentru mulți, Moldova înseamnă familie, copii fericiți și un trai decent. Alții au pus accent pe tradițiile și cultura populară. „Tradițiile, în primul rând. Poporul Moldovei și cât e de primitor”, a afirmat un alt intervievat.

„Mâncarea noastră tradițională, foarte gustoasă, dar chiar tradițiile noastre sunt frumoase”, a declarat o tânără. Un alt respondent a completat: „Mămăliga, muzică, nunți”.

Printre răspunsuri s-au regăsit și repere istorice și culturale. Cetățenii au menționat „Ștefan cel Mare, mâncarea națională, limba română”, dar și locuri simbolice: „Orheiul Vechi, Soroca și Chișinăul, pentru că aici locuiesc de când sunt mică, aici m-am născut și asta e casa mea”.

 

Un alt element care definește Moldova, în opinia oamenilor, este spiritul comunitar. „Cu un spirit bun de dispoziție, de atitudine, pozitivism aș zice, sper bunătate și suport emoțional”, a subliniat o femeie.

„Vin, bineînțeles, vinul nostru este cel mai bun”, a completat o altă persoană.

Vox-ul realizat în cadrul campaniei „Moldova care ne unește” scoate în prim-plan legătura puternică a oamenilor cu tradițiile, dar și dorința ca Moldova să fie asociată cu bunăstarea și unitatea.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII