Europenii au început să îşi facă stocuri de echipamente precum saci de dormit şi sobe de camping, precum şi conserve şi hrană uscată, parţial pentru a le dona refugiaţilor din Ucraina, dar şi ca urmare a îngrijorărilor că aprovizionarea ar putea fi perturbată dacă războiul din Ucraina se va extinde, transmite Reuters.
Potrivit informațiilor, vânzările de produse precum recipiente de plastic, echipamente de camping, baterii, lanterne şi încărcătoare solare pentru telefoane mobile au crescut de şase ori în ultimele două săptămâni la magazinele de hardware Clas Ohlsson din Suedia.
„Este clar că oamenii vor să fie pregătiţi pentru o criză. Cele mai mari creşteri sunt la produsele recomandate să le ai în casă pe timp de criză, de exemplu radiourile”, a precizat purtătorul de cuvânt de la Clas Ohlsson.
În paralel, vânzările de lapte praf, paste, cereale şi conserve au crescut cu 20% în ultimele săptămâni, potrivit retailerului suedez de produse alimentare Ica Gruppen. Consumatorii îşi fac stocuri pentru ei în timp ce organizaţiile umanitare cumpără produse pe care să le trimită în Ucraina, susţine directorul de achiziţii de la Ica Sweden, Andreas Sbrodigliga.
De asemenea, declaraţiile lui Vladimir Putin prin care acesta a ordonat punerea forţelor nucleare ruseşti în stare de alertă a determinat locuitorii din Europa Centrală să se grăbească să cumpere iod, produs despre care cred că îi va proteja de radiaţii.
În Polonia, lanţul de magazine Zabka a anunţat că au crescut vânzările de conserve, orez şi apă îmbuteliată în unele regiuni, pe fondul campaniilor de strângere de donaţii pentru refugiaţi. În plus, produsele de igienă precum şerveţele umede, geluri, săpunuri, pastă de dinţi dispar şi ele de pe rafturile magazinelor din Polonia, precizează lanţul de farmacii Rossmann.
În Germania, vânzările de produse de camping precum saci şi saltele de dormit au explodat în ultimele două săptămâni la magazinele Decathlon, a declarat un purtător de cuvânt. Retailerul a decis de asemenea să doneze produse de camping organizaţiilor umanitare care ajută în Ucraina.
Retailerul olandez Ahold Delhaize a raportat şi el vânzări mai mari la magazinele sale din Cehia, ca urmare a faptului că oamenii fac donaţii pentru refugiaţi dar a adăugat că nu există motive de îngrijorare.